דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סגר שלישי

סגר שלישי / הממשלה החליטה: הסגר יסתיים בראשון ב-7:00 ותחל שורת הקלות, ללא פתיחת המסחר

ההקלות בשלב הראשון: ביטול מגבלת התנועה, החזרת מפגשי 'אחד על אחד', פתיחת צימרים למשפחות גרעיניות ושמורות טבע | החלטה על חינוך לגיל הרך בהמשך | הממשלה תתכנס ביום א' לאישור תכנית יציאה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במסיבת עיתונאים. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במסיבת עיתונאים. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אסף צבי

הממשלה החליטה הלילה (שישי) להאריך את הסגר עד ראשון ב-7:00, ולאחר מכן ליישם שורת הקלות מיידית. לפי ההחלטה, הגבלת התנועה מעל אלף מטר תבוטל, מקומות עבודה ללא קבלת קהל יוכלו לפעול תחת הנחיות התו הסגול, יתאפשר איסוף עצמי ממסעדות, פתיחת צימרים למשפחות גרעיניות, ויפעלו שירותי אחד על אחד – מספרות, מכוני יופי, שיעורי נהיגה. עוד הוחלט על פתיחת שמורות ואתרי טבע, גנים לאומיים ואתרי מורשת. סוגיית החינוך לגיל הרך תסוכם בין משרדי החינוך והבריאות ותובא להחלטה בהמשך.

בנוסף סוכם כי ישיבת ממשלה נוספת תיערך ביום ראשון בה ידונו השרים באסטרטגיה כוללת ליציאה מהסגר.

להחלטה קדמה ישיבה מתוחה וארוכה, שכללה גם הבאה של הצעת משרד הבריאות להארכת הסגר עד ראשון בחצות להצבעה, ופסילתה ההצבעה על ידי היועץ המשפטי לממשלה. רוב שרי הממשלה הצביעו על הצעת משרד הבריאות על הארכת הסגר עד ראשון בחצות, אך לבקשת שר הבטחון בני גנץ, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע כי ההצבעה פסולה. הסיבה: לפי עקרון הפריטטיות שהממשלה מחויבת אליו בחוק, לא ניתן להעביר החלטה שאחד משני הגושים בממשלה מתנגד אליה.

בדיון הוצגה הצעת משרד הבריאות, שבה תמך גם ראש הממשלה נתניהו, להאריך את הסגר עד ראשון בחצות ולאחר מכן להתחיל בפתיחה מדורגת וזהירה של המשק. שרי כחול לבן בראשות גנץ דרשו עוד בטרם הדיון ובמהלכו לסיים את הסגר בשישי בבוקר ולהחל את תכנית היציאה כבר אז. לאחר הגעה לחוסר הסכמה הופסק הדיון לטובת התייעצות של נתניהו וגנץ, שגם הם לא הגיעו להסכמה.

במקור תוכננה הישיבה להתקיים אתמול, אך לאחר שנדחתה שוב ושוב הועברה סופית להיום.

אחרי התייעצויות שערכו הבוקר בכירי מערכת הבריאות הוחלט שלא לוותר על הדרישה להמשך הסגר, במסתמן שהממשלה תתמוך בעמדת משרד הבריאות להמשיך את הסגר עד יום ראשון, למרות התנגדות כחול לבן .

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בפתח הדיון: "המוטציה משתוללת בכל העולם, ללכת להתחסן זה צו השעה. אנחנו היחידים שמתמודדים עם המוטציות, בגלל מבצע החיסונים. העומס על בתי החולים הוא גבוה מאוד, בקרב בני ה-60 ומעלה חלה ירידה בתחלואה. תתחסנו ונפתח את הכלכלה״.

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, המליץ להאריך את הסגר עד יום ראשון בלילה ואמר שפתיחת הגבלות לא מבוקרת תביא לעלייה במספר הנדבקים שתגבה מחיר גבוה בחולים קשים ובמתים.

נתניהו אמר השבוע כי ידרוש להאריך את הסגר בשלושה ימים נוספים, עד יום ראשון בחצות, ולאחר מכן יציע לפתוח את ענפי המשק הסגורים ומערכת החינוך בצורה מדורגת וזהירה. במקביל אמר כי היעד המרכזי לשבועיים הקרובים יהיה מיצוי ההתחסנות בקרב בני 50 ומעלה.

מרכז חיסונים לקורונה ברחובות (צילום: יוסי אלוני / /פלשא 90).
מרכז חיסונים לקורונה ברחובות (צילום: יוסי אלוני / /פלשא 90).

"אני יודע שאנחנו לא מתכוונים לעשות את זה בלחכות עם הפתיחה, אנחנו נתחיל בפתיחה הדרגתית כבר בשבוע הבא, אבל נצא בצורה זהירה. אני אביא את היעד הלאומי הזה לממשלה, ואנחנו נביא את זה יחד עם תכנית היציאה שלנו".

שרי כחול לבן, שהתנגדו להארכת הסגר עד יום ראשון, צפויים להתנגד להארכה נוספת של הסגר. שר הביטחון וראש הממשלה החליפי, בני גנץ, ביקש לאפשר ממחר הגבלה של עד 10 בחלל סגור, התכנסות של עד 20 באוויר הפתוח וביטול הגבלת מרחק: "מצער שהישיבה מתקיימת רק היום. אני אחרי הרבה שיחות עם גורמים שאמרו שלא קיבלו את הכסף של התמיכה. אני מבקש משר האוצר לבדוק את זה. המדיניות צריכה להיות שפותחים כשאפשר. עכשיו אפשר לפתוח ולהשאיר אדומים בסגר".

קבינט המומחים המייעץ לפרויקטור הקורונה ממליץ להתחיל את היציאה מהסגר הנוכחי החל מהשבוע הבא, בשתי פעימות, שהמרווח ביניהן יהיה לפחות שבועיים ויחייב הגעה ליעד של ירידה בתחלואה.

הקבינט, בראשות פרופ' רן בליצר, ממליץ לבטל את מגבלת היציאה מהבית ושהות בבתי אחרים, ולהשאיר את מגבלת ההתקהלות של עד חמישה אנשים בחלל סגור. בנוסף הם ממליצים לאפשר פתיחה של עסקים המציעים טיפולי 'אחד על אחד' (כמו מספרות ומכוני יופי), ומקומות עבודה שאינם מקבלים קהל. בנוסף המליצו חברי הקבינט לפתוח את מערכת החינוך עד כיתה ב' ביישובים ירוקים וצהובים, תוך הפעלת מערך בדיקות במוסדות החינוך ביישובים הצהובים. עוד המליצו המומחים כי מורים שלא התחסנו ילמדו מרחוק בלבד.

פרויקטור הקורונה נחמן אש (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
פרויקטור הקורונה נחמן אש (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

רק בשלב השני, שייערך תוך שבועיים, ממליצים המומחים לפתוח חנויות, ולאפשר פעילויות תרבות ופעילויות דתיות שיתבססו על 'דרכון ירוק' – כלומר לאנשים שהחלימו, התחסנו או הציגו בדיקת קורונה שלילית.

לפי המלצת המומחים, שלב א' של היציאה יכול לכלול שורת פעילויות שיאפשרו חזרה לשגרה תוך צמצום למינימום של הסיכון המצרפי להדבקה, בעזרת שילוב היבטים אזוריים (מודל הרמזור), סביבתיים (תו סגול), ואישיים (שימוש בדרכון ירוק שיאפשר השתתפות בפעילויות מסוימות למתחסנים, מחלימים ואנשים שיציגו בדיקה שלילית, וכן בדיקות מהירות).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!