דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ריו 2016

ריו 2016 / האם פעילי דאע"ש יתקפו במהלך האולימפיאדה?

מומחים טוענים כי מספר המוסלמים מהזרם הסלפי השוהים ביבשת הדרומית קטן, וכי הסיכוי שארגון הטרור יתארגן על אדמתה הוא מזערי. אחרים מבקשים לשמור על זהירות ולהיערך בהתאם, ובינתיים משטרת ברזיל נערכת לכל תרחיש.

צל כבד מעיב על ההכנות לאולימפיאדה בריו. צילום: AP
צל כבד מעיב על ההכנות לאולימפיאדה בריו. צילום: AP
אוריאל לוי

לפני כשבוע הודיע שר המשפטים הברזילאי כי משטרת ברזיל עצרה 12 חשודים שתכננו לבצע פיגועים באולימפיאדה בריו דה ז'ניירו שאמורה להיפתח הערב. הודעה זו הגיעה כשבוע לאחר שאנשים המזוהים עם דאע"ש, פתחו מספר ערוצי טלגרם (אפליקציה למסרים מידיים) והודיעו על הקמת "אנסר אל-ח'ילפה ברזיל" (נאמני הח'ליפות בברזיל). פעילי דאע"ש איימו לתקוף את האולימפיאדה ואף פרסמו הנחיות ועצות להתקפות מסוג "זאב בודד". בערוצי הטלגרם, ששידרו הודעות בערבית ובפורטוגזית, נכתב בין היתר: "אם משטרת צרפת כשלה מלעצור את ההתקפות על צרפת, אז משטרת ברזיל שמאומנת על ידי צרפת היא חסרת משמעות". יתכן כי מפעילי הערוץ נעצרו שכן לא הופצו הודעות דומות מאז מאדמת ברזיל.

פרסומים אלה, באשר לניסיון של דאע"ש ושל טרוריסטים בהשראתו לבצע פיגועים באולימפיאדה, עוררו דיון בין חוקרי טרור שונים בנוגע ליכולות ההתארגנות של דאע"ש בדרום אמריקה. על פי  כמה מהחוקרים, מספר המוסלמים מהזרם הסלפי השוהים ביבשת הלטינית מזערי וקשה להאמין שדאע"ש אכן התארגנו על אדמתה. חוקרים אלה טוענים כי מספיק אדם אחד על מנת לפתוח חשבונות ברשתות חברתיות, ולאיים בפיגועים, כפי שנעשה בברזיל, והיחס הרב להם זוכים האיומים מיותר בעליל ומחזק את החרדה. חוקרים אחרים סוברים כי אסור להיות יהירים וצריך להיערך בהתאם גם אם הסבירות למתקפה בברזיל מזערית. לפני כשלושה חודשים טען לואיס אלברטו, ראש המחלקה ללוחמה בטרור בברזיל, כי קיים סיכוי סביר שדאע"ש ינסו לפגוע באולימפיאדה. לטענתו משטרת ברזיל נערכת לכל האפשרויות על מנת לספק ביטחון לספורטאים, לעובדים ולתיירים הרבים הצפויים לפקוד את ריו.

חוקרי משטרה בזירת הפיגוע בניס שבצרפת. ארכיון. צילום: סוכנות AP.
חוקרי משטרה בזירת הפיגוע בניס שבצרפת. ארכיון. צילום: סוכנות AP.

מי שבוודאות עשויים למצוא עצמם קרבנות לאלימות של דאע"ש בתקופת האולימפיאדה הם אזרחי המדינות בהן דאע"ש פועל: סוריה, עירק, לוב, מצרים, תימן, ניגריה ואפגניסטאן. בשנתיים האחרונות דאע"ש הוציא מספר פיגועים ומעשי טבח שמטרתם לרצוח אוהדי כדורגל, משחק אותו דאע"ש הוציא מהחוק.

רוצחים בשירות דאע"ש הוציאו להורג 13 נערים במוסול, שהואשמו כי צפו במשחק כדורגל בין עירק לירדן במסגרת אליפות אסיה בכדורגל, ב-19 בינואר 2015. ב-25 במרץ 2016 פעיל דאע"ש ביצע פיגוע התאבדות באצטדיון כדורגל בבגדד. בפיגוע נרצחו 41 אזרחים עירקים ו-105 נפצעו. כחודשיים לאחר מכן התקיף אדם חמוש בית קפה המזוהה עם אוהדי ריאל מדריד בעיר בלאד, כ-80 ק"מ צפונית לבגדד. 16 עירקים שצפו באותה שעה, כמו עשרות מיליונים אחרים ברחבי העולם במשחק גמר ליגת האלופות בו השתתפה ריאל מדריד נרצחו באותו אירוע. דאע"ש לקחו אחריות על הטבח. יומיים לפני גמר טורניר יורו 2016, שנערך לפני כחודש בצרפת, הוציאו דאע"ש להורג ארבעה שחקני כדורגל בעיר א-ראקה הנחשבת לבירת "המדינה האסלאמית". דאע"ש פרסמו סרטונים ותמונות של ההוצאה להורג בזמן משחק הגמר של הטורניר. בסרטונים אלה הואשמו השחקנים ככופרים.

דאע"ש מתנגדים לענפי ספורט רבים אך יותר מכך הם מתנגדים לכל סוג של אירוע עולמי שהשוויון בין המינים, השלום והסובלנות עומדים במרכזו. דאע"ש מנסים להשיג פרסום רב ככל שניתן ולעורר אימה ברחבי העולם, ומעשי רצח משונים הם האמצעי של של הארגון לשם כך. נקווה שיכשלו בניסיונותיהם לרצוח אזרחים חפים מפשע, ושנזכה כולנו באולימפיאדה של שלום.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!