דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
28.4°תל אביב
  • 26.6°ירושלים
  • 28.4°תל אביב
  • 31.4°חיפה
  • 29.2°אשדוד
  • 31.3°באר שבע
  • 34.0°אילת
  • 28.8°טבריה
  • 28.6°צפת
  • 30.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המזרח התיכון

האסון בביירות / הפיצוץ בנמל ביירות, חצי שנה אחרי: צווי מעצר כנגד שלושה חשודים לא מסייעים לקרבנות

תומכי סוריה מאשימים את ארה"ב בפיצוץ, הנוצרים בלבנון מפנים אצבע מאשימה לסוריה | חברות הביטוח מסרבות לשלם עד לסיום החקירה, ורבים עדיין תלויים בסיוע הומניטרי ולא מסוגלים לשקם את חייהם

"פסל החירות הלבנוני" שיצרה האמנית חיאת נאזר מהריסות הפיצוץ  (צילום: Benjamin GUILLOT-MOUEIX / Hans Lucas )
"פסל החירות הלבנוני" שיצרה האמנית חיאת נאזר מהריסות הפיצוץ (צילום: Benjamin GUILLOT-MOUEIX / Hans Lucas )
יניב שרון

האינטרפול הוציא בשבוע האחרון צווי מעצר לשלושה חשודים במעורבות בפיצוץ הגדול שאירע בנמל ביירות ב-4 באוגוסט 2020. החשודים הם: בעל ספינה וקברניטה, בעלי אזרחות רוסית, וסוחר ניטרט (חַנְקָה, מרכיב בייצור דשנים וחומרי נפץ), בעל אזרחות פורטוגזית.

צווי המעצר לא מפחיתים מכאבם של נפגעי הפיצוץ. חצי שנה אחריו ביירות החבולה מנסה להתאושש תחת סגר הקורונה וגשמי החורף.

הרס לאחר הפיצוץ בביירות. "הטרגדיה שלנו לא הסתיימה. הגשם חילחל לבתינו מהסדקים בקירות שהותיר הפיצוץ" (צילום: AP/Hussein Malla)
הרס לאחר הפיצוץ בביירות. "הטרגדיה שלנו לא הסתיימה. הגשם חילחל לבתינו מהסדקים בקירות שהותיר הפיצוץ" (צילום: AP/Hussein Malla)

"אנחנו לא שוכחים את הרגעים המסויטים שגרמו להרס ביתנו, כמו גם רסיסי זכוכית בכל גופי", אמר ג'אד עבוד, בן 29, בראיון לאלג'זירה, "החורף בא להזכיר לנו שהטרגדיה שלנו לא הסתיימה. הגשם חלחל לביתנו מהסדקים בקירות שהותיר אחריו הפיצוץ".

ג'וזף נצר, בן 64, סיפר ש“המדינה חיכתה הרבה כדי לעזור, אבל זה לא עזר. נתנו לנו רק קרטוני מזון, בעוד שתיקון הבית שלי יעלה לפחות 30 אלף דולר". ואילו פטריק פריחה, בן ה-43, התלונן על כך "שלא היה זמן להאיץ את שיקום ביתנו לפני החורף. לא קיבלנו שום סיוע מהמדינה וכספינו תקועים בבנקים".

"הפגיעים ביותר עדיין עקורים"

"אלפי בתים תוקנו בזכות השקעה ועבודה מאסיבית של הנפגעים והקהילה הבינלאומית", אמר לאלג'זירה קרלו ג'ירארדי, המנהל האזורי של המועצה הנורווגית לפליטים בלבנון, "אך המציאות הקשה היא שהפגיעים ביותר עדיין עקורים. יותר ויותר מהם מובטלים, אינם מסוגלים לשלם שכר דירה, הם בחובות עצומים ותלויים באופן קבוע בסיוע. עשרות אלפים עדיין אינם מסוגלים לקנות בית חדש או לחזור למקום מגוריהם".

מעבר לנזק החומרי, הוסיף, "לבנון זקוקה לרפורמות ניהוליות רחבות היקף ולתמיכה בינלאומית ארוכת טווח, כדי להבטיח יצירת מקומות עבודה, מתן שירותים והגנה חברתית. דלתות בתי האנשים היו אולי מתוקנות, אך הנזק לחיים שמאחורי הדלתות נותר".

סוגיית פיצוי הנפגעים לא נפתרה. חברות הביטוח ממתינות לתוצאות החקירה, ועד אז לא משלמות להם. הנשיא עוון אמנם הסכים השבוע להקצות 50 מיליארד לירות לבנוניות להשלמת הפיצויים לנפגעי הפיצוץ, אך זה לא הרגיע את משפחות הקורבנות. בהפגנה סוערת, שהן ערכו ביום שני השבוע (1 בפברואר) מול ביתו של החוקר הראשי, הן דרשו למצות את החקירה ואת הדין עם הנאשמים.

"רוצים חקירה עד הסוף"

סקירת כלי התקשורת מלמדת כי שאלת זהות האשמים עדיין ממשיכה למלא את החלל, ובלבנון השסועה היא בעלת היבטים והשלכות פוליטיות. במאמר שכתב דאוד רימאל בעיתון אלבינאא, המזוהה עם תומכי סוריה, הוא רומז למעורבותה של ארה"ב בפיצוץ. את המאמר הוא מסיים בפסקה: "ישנן שאלות רבות שעולות לגבי מה קדם ומה ליווה ומה בא בעקבות פיצוץ נמל ביירות. הכל חוששים כי החקירה היא פוליטית".

צילום רחפן של זירת הפיצוץ בביירות. "דלתות בתי האנשים אולי תוקנו, אך הנזק לחיים שמאחורי הדלתות נותר" (AP Photo/Hussein Malla)
צילום רחפן של זירת הפיצוץ בביירות. "דלתות בתי האנשים אולי תוקנו, אך הנזק לחיים שמאחורי הדלתות נותר" (AP Photo/Hussein Malla)

מאידך, נציג הכוחות הלבנוניים בפרלמנט (מפלגתו של סמיר ג'עג'ע הנוצרי), מאג'ד אידי אבי למע, וראש "תנועת שינוי", אילי מחפוט, פנו לחוקר המיוחד לפיצוץ מטעם האינטרפול כדי שיחקור את הקשרים בין סוריה לפיצוץ. "(הכוחות הלבנוניים) רוצים חקירה עד הסוף כדי להגיע לאמת, ולא נסוגים ממנה", טענו, "ולכן איש לא יסמוך על דחיינות, בזבוז זמן והסבת תשומת הלב מהאמת.

"זה לא יעבור אצלנו בלי משים, ולא משנה מה העלות של העניין", כתב אבי למע. "בתקופה שחלק מהשוטרים עדיין נמצאים בכלא, אנחנו לא מזכים אף אחד. אנחנו מבקשים מהחוקר השיפוטי ללכת עם התיק עד הסוף".

החוקר זוכה לביקורת חריפה בערוץ אלמיאדין, המזוהה עם חיזבאללה. ע'סאן סעוד מאשים שם כי סוואן (החוקר המיוחד) "החמיץ הזדמנות נהדרת… במקום לנצח בקרב על דעת הקהל, על הבדלי האזורים, הכתות והנטיה הפוליטית, העדיף לטבוע (עם מי שמינה אותו לתפקיד – .יש) בפרצות משפטיות, פוליטיזציה ופופוליזם שסופו בשולי החדשות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!