דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עלייה

עלייה מאתיופיה / טיסתם של 330 עולים מאתיופיה לישראל בוטלה, ואיש לא זועק

עולים מאתיופיה מגיעים לנמל התעופה בן גוריון במטוס הראשון של מבצע צור ישראל, דצמבר 2020 (צילום: יהל פרג')
עולים מאתיופיה מגיעים לנמל התעופה בן גוריון במטוס הראשון של מבצע צור ישראל, דצמבר 2020 (צילום: יהל פרג')

למרות שאלפי ישראלים הגיעו ארצה בזמן שהשמיים סגורים, דווקא על העולים מאתיופיה נאסרה הכניסה | הממשלה הפרה את החלטתה להביא 2,000 עולים עד ינואר, ואלפים במחנות המעבר ממתינים לעתיד לא ברור

יהל פרג'

330 עולות ועולים מאתיופיה, שממתינים שנים ארוכות לאישור עלייה ממדינת ישראל, חיים בעלטה מוחלטת כבר שבוע ואינם יודעים מתי ישובו למולדתם השנייה. במקום להגיע לארץ בשישי שעבר, ולהצטרף לכ-1,200 אחיהם שהגיעו לארץ בחודשים האחרונים במסגרת מבצע העלייה 'צור ישראל', הם נאלצים להישאר במחנות המעבר. הם אינם זוכים להחרגה מהסגר, לטיסות חילוץ או למטוסים פרטיים שיגיעו לשדה התעופה באדיס אבבה. הם ממשיכים לחכות, להתפלל, להתגעגע לקרובים שכבר נמצאים כאן, להיות קרועים בין מה שכבר נפרדו ממנו שם, למה שמחכה, או לא מחכה להם, כאן.

עצירת מבצע העלייה תמוהה. למרות שאלפי ישראלים הגיעו ארצה בזמן שהשמיים סגורים, דווקא על העולים מאתיופיה נאסרה הכניסה. אותם עולים הם ברי המזל מתוך אלפים, שיודעים שעלייתם לישראל כבר אושרה.

עולים ישר לבידוד, בלי לפגוש את הקרובים

הם ובני משפחותיהם לא הקימו קול זעקה ולא עשו הפגנות ענק, על אף יחס מחמיר ומזלזל לעולים שכבר הגיעו בחודשים האחרונים. המטוס הראשון יצא מאתיופיה ונחת בישראל ב-3 בדצמבר 2020, למעלה מחודש לפני החלטת הממשלה לחייב את כל מי שמגיע לישראל להיכנס לבידוד ביתי, בטח שלא להיכנס למלונית. באותו הזמן מצב התחלואה באתיופיה היה טוב לאין שיעור מאשר בישראל. למרות זאת, כל העולים ב'צור ישראל', על טפיהם וזקניהם, נכנסו לבידוד של שבועיים באכסניית נוער. בניגוד לישראלים ה'וותיקים', לא דווח בתקשורת על בכי ונהי, תלונות על איכות המזון או ניפוץ זגוגיות ומכות למאבטחים.

עולים מאתיופיה מגיעים לנמל התעופה בן גוריון במטוס הראשון של מבצע צור ישראל, דצמבר 2020 (צילום: יהל פרג')
עולים מאתיופיה מגיעים לנמל התעופה בן גוריון במטוס הראשון של מבצע צור ישראל, דצמבר 2020 (צילום: יהל פרג')

לעולים שהגיעו לא ניתנה אפילו האפשרות להיפגש עם קרוביהם. גם לא לראותם מרחוק. לא אשכח איך ישר כשירדו מהמטוס, נאלצו 316 העולים הראשונים של 'צור ישראל' לפגוש את ראש הממשלה, אשתו, מיליון ואחד שרים ומכובדים, ואז הובהלו היישר לגגון שהוקם לכבודם בשדה התעופה. במתחם הוצבו שני מסכי ענק עם רמקולים עצומים, ששידרו באיכות HD את הטקס המשמים שנערך כמה מטרים מהם, שהם הופרדו ממנו בשל החשש מהמגפה.

את הטקס כמובן שלא הבינו, כי התנהל בעברית, והם רק הניצבים בו. אך מה שצרם אפילו עוד יותר הוא שבמתחם כולו הוכנו רק שני תאי שירותים עבור 316 אנשים שזה עתה יצאו משעות ארוכות של טיסה, ושלאחר הטקס בילו שעה ארוכה בטופסולוגיה. אף אחד לא התלונן, מחה, או זעק. פשוט עמדו בתור ארוך.

עולים מאתיופיה מגיעים לנמל התעופה בן גוריון במטוס הראשון של מבצע 'צור ישראל', דצמבר 2020 (צילום: יהל פרג')
עולים מאתיופיה מגיעים לנמל התעופה בן גוריון במטוס הראשון של מבצע 'צור ישראל', דצמבר 2020 (צילום: יהל פרג')

אחרי הנחיתה, הטקס והבירוקרטיה, הם הועלו על אוטובוסים שנסעו ישר לאכסניה. בחוץ עמדו עשרות מקרוביהם, אותם נאסר עליהם לפגוש. הקרובים הגיעו מכל הארץ כדי לנופף מרחוק למי שלא ראו שנים רבות, אבל האוטובוסים יצאו משער אחר, ואפילו לנופף מרחוק אי אפשר היה.

חלק מהקרובים שהגיעו לא ידעו שבני משפחתם בכלל לא יגיעו באותו היום. ברגע האחרון ממש הוחלט כי 120 מתוך 450 העולים שהיו אמורים להיות במטוס יגיעו לארץ במטוס אחר, שינחת בבוקר שלמחרת. בני משפחה אחת שפגשתי מחוץ לשדה סיפרו שכמעט פוטרו מעבודתם כי לקחו יום חופש כדי לראות את דודתם, מבלי לדעת שלא תגיע.

הממשלה מפרה את התחייבותה, בלי לתת תשובות

את ההחלטה על מבצע 'צור ישראל' קיבלה הממשלה באוקטובר 2020, והיא קובעת קריטריונים מדויקים למי רשאי לעלות ומי לא. כלקח מהחלטות קודמות להעלאת יהודים מאתיופיה, שהממשלה לא עמדה בהן כי לא נקבעה מכסה, התעקשה שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה, שההחלטה תכלול מספר: 2,000 איש, לא פחות ולא יותר, יעלו לארץ עד סוף ינואר 2021. ההחלטה קובעת במפורש כי אם לא יימצאו 2,000 מועמדים לעלייה שמתאימים לקריטריונים, התנאים יוגמשו. במקרה כזה נקבע כי רשות האוכלוסין וההגירה תשלים את המכסה תוך התייעצות עם משרד הקליטה ומשרד ראש הממשלה.

חודש ינואר כבר הסתיים, והממשלה לא עמדה במכסת ה-2,000, ולא רק בשל מגבלות הסגר, שהוטלו על העולים שלא בצדק. מי יודע אילו סעיפים מגמישים? מי מודיע לאלפים הממתינים שם, באתיופיה, האם יזכו לעלות לישראל? מי מנהל את הרשימות? ברשות האוכלוסין אומרים שאין להם מילה בעניין, במשרד הקליטה לא יודעים לספק תשובות, ובמשרד ראש הממשלה עסוקים בפניות קודמות.

אלפי עולים ממתינים לעתיד לא ברור

גם אם נניח ש-2,000 עולים אכן יצליחו להגיע לישראל בשלום, מה יהיה על השאר? ב-2015 קיבלה הממשלה החלטה שקובעת באופן ברור כי עד סוף 2020 יעלו לארץ כל הממתינים במחנות בגונדר ואדיס אבבה. התנאים לכניסה לישראל בהחלטה הזו נוקשים וברורים: עזיבת הבית באתיופיה והגעה למחנות המעבר עד שנת 2010, הופעה ברשימות של המדינה משנת 1999, הסכמה להתגייר בישראל והוכחת הימצאותם של קרובים מדרגה ראשונה בישראל.

בחמש השנים שחלפו מהחלטת הממשלה עד למבצע 'צור ישראל' עלו כ-2,000 עולים מאתיופיה. ההחלטה על מבצע 'צור ישראל', כאמור, קבעה יעד של 2,000 עולים נוספים (מתוכם הגיעו כ-1,200). ההערכה היא שבמחנות בגונדר ובאדיס אבבה נמצאים כעת בין 5,000 ל-9,000 ממתינים לעלייה, שעתידם אינו ברור. אם פנינה תמנו-שטה לא תהיה שרת הקליטה בממשלה הבאה, קשה לדמיין את השר או השרה הבאים משליכים את יהבם על הבאת כולם לישראל.

בשנים האלו קלטה ישראל מאות אלפי עולים מכל העולם, בעוד העולים מאתיופיה איבדו את ביתם, עבודתם וכבודם בהמתנה לאישור לעלות לארץ. הם עמדו בכל החלטות הממשלה לגביהם, בעוד הממשלה עצמה הפרה את החלטותיה בעניינם.

מדינת ישראל מפעילה ספר לבן

שם מבצע העלייה, 'צור ישראל', לקוח ממגילת העצמאות. שבעים שנה לאחר קריאת מייסדי המדינה לעם היהודי להתלכד סביב העלייה והבניין, מפעילה ממשלת ישראל 'ספר לבן' שמגביל את העלייה מאתיופיה.

ההחלטה הראשונה של הממשלה הבאה צריכה לקיים את ההבטחות שניתנו, ולאפשר לאחים ולאחיות שלנו לעלות לישראל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!