דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
22.8°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 22.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.7°אשדוד
  • 18.3°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 21.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 21.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוץ

המזרח התיכון / "החלטה פוליטית": בית הדין בהאג אישר פתיחת חקירה פלילית נגד מדינת ישראל

שופטי בית הדין הכירו ברשות הפלסטינית כמדינה ובכך אפשרו פתיחת חקירה נגד ישראל על "פשעי מלחמה" | נתניהו גינה את ההחלטה: "בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ורודף אחר מדינת ישראל"

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: robert paul van beets / Shutterstock.com)
בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (צילום: robert paul van beets / Shutterstock.com)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

שופטי בית הדין הבינלאומי בהאג קבעו הערב (שישי) כי הרשות הפלסטינית נחשבת למדינה, ובכך אפשרו פתיחת חקירה נגד ישראל. הכרה זו מאפשרת להחיל את אמנת רומא על פשעים לכאורה שבוצעו בגדה המערבית, עזה ומזרח ירושלים. ראש הממשלה בנימין נתניהו שר החוץ גבי אשכנזי תקפו את ההחלטה.

הכרעת השופטים באה לאחר שהתובעת בבית הדין, פאטו בנסודה, אמרה בעבר כי היא מעוניינת לקבל אישור לחקור פשעים לכאורה שבוצעו על ידי ישראל וחמאס במהלך המלחמה בעזה ב-2014 וכן במהלך ההפגנות על הגדר בעזה ב-2018. כמו כן התובעת הודיעה בעבר כי היא בוחנת פתיחה בחקירה נגד ישראל על הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית.

התובעת פאטו בנסודה בבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: AP Photo/Peter Dejong, Pool).
התובעת פאטו בנסודה בבית הדין הבינלאומי בהאג (צילום: AP Photo/Peter Dejong, Pool).

לאחר החלטת השופטים ההכרעה חוזרת אל התובעת בנסודה, שתצטרך להחליט אם היא פותחת בחקירה. משקיבלה את הסמכות, החקירה יכולה להתמקד הן בישראל וחמאס סביב אירועי צוק איתן, והן בנושאי ההתנחלויות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר בעקבות ההחלטה "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי", אמר. "בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין".

בנימין נתניהו בפתיחת מושב החורף של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו בפתיחת מושב החורף של הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

לדבריו, "בהחלטתו זו פגע בית הדין בזכותן של מדינות דמוקרטיות להגן על עצמן מפני טרור, ושיחק לידי גורמים החותרים תחת המאמצים להרחבת מעגל השלום. אנו נמשיך להגן בכל דרך על אזרחינו וחיילינו מפני רדיפה משפטית".

שר החוץ גבי אשכנזי: "החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי מעוותת את הדין הבינלאומי והופכת מוסד זה לכלי שרת פוליטי בידי התעמולה האנטי-ישראלית. לבית הדין הפלילי הבינלאומי אין סמכות לדוו בתיק הפלסטיני. מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה בעלת מערכת משפט עצמאית ואפקטיבית, הזוכה להערכה עמוקה ברחבי העולם".

עוד אמר: "החלטת השופטים מעניקה פרס לטרור הפלסטיני ולסרבנות הרש"פ לשוב למו"מ ישיר עם ישראל, ותורמת, הלכה למעשה, לקיטוב בין הצדדים. אנחנו קוראים למדינות אשר רואות חשיבות במערכת המשפט הבינלאומית ומתנגדות לניצולה הפוליטי, לכבד את זכותן הריבונית של מדינות  לבחור לא להסכים לסמכות בית הדין".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!