דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מיאנמר

בעולם / החונטה במיאנמר חסמה את טוויטר ואינסטגרם כדי להשתיק את המחאה

שבוע לאחר ההפיכה הצבאית, המחאה תופסת תאוצה בהובלת פועלים וסטודנטים | הצבא ממשיך במעצר של מנהיגים פוליטיים ופעילים ומגביל את השימוש ברשתות החברתיות

מפגינים כנגד ההפיכה הצבאית במיאנמר (צילום: AP Photo)
מפגינים כנגד ההפיכה הצבאית במיאנמר (צילום: AP Photo)

יאנגון, מיאנמר – הצבא, שהשתלט על מיאנמר בהפיכה בשבוע שעבר, הרחיב את האיסור על שימוש ברשתות חברתיות וחסם את הגישה לרשתות טוויטר ואינסטגרם. המחאה כנגד ההפיכה הצבאית נמשכה ברחובות.

כ-1,000 מפגינים – רבים מהם עובדי מפעלים וסטודנטים – צעדו הבוקר (שבת) ברחובות יאנגון, העיר הגדולה במדינה. עד שעות הצהרים (שעון מיאנמר מקדים את שעון ישראל ב-4.5 שעות) יותר ממאה שוטרים, מצויידים בציוד נגד מהומות, נפרסו במטרה לחסום את התקדמותם. הקהל צעק "הדיקטטורה הצבאית חייבת ליפול" ו"הלאה דיקטטורה".

"צדק למיאנמר". פליטים מיאנמרים בהודו מפגינים כנגד ההפיכה הצבאית, ובתמיכה במנהיגת המדינה סו צ'י (AP Photo/Manish Swarup)
"צדק למיאנמר". פליטים מיאנמרים בהודו מפגינים כנגד ההפיכה הצבאית, ובתמיכה במנהיגת המדינה סו צ'י (AP Photo/Manish Swarup)

בנוסף לסגירת פייסבוק ויישומים הקשורים בו, הורה הממשל הצבאי אתמול (שישי) לספקית האינטרנט ולחברות התקשורת לחסום את השימוש בטוויטר ואינסטגרם. בהודעת הממשל המסבירה את החסימה, נמסר כי יש מי שמשתמשים ברשתות האלו על מנת להפיץ חדשות מזוייפות.

משתמשים ברשתות החברתיות הביעו דאגה מדיווחים, שעוד לא קיבלו ביסוס רשמי, על כך שכל הגישה לרשת האינטרנט צפויה להיחסם בקרוב, לפחות עד יום ראשון. חלק מהמשתמשים דיווחו על כך שאיבדו קליטה במכשירים סלולריים.

ארגון Netblocks ("חסימות-רשת"), המנטר שיבושים וניתוקים ברשתות חברתיות, אישר שהגישה לרשת האינסטגרם במיאנמר אבדה בשעות הבוקר.

בהצהרה שפרסמה טוויטר, הביעו נציגי החברה "דאגה עמוקה" בנוגע להוראה לחסום שירותי אינטרנט במיאנמר, והצהירו על מחוייבותם "לסיים חסימות רשת הרסניות בהובלת ממשלות".

"חסימות אלו חותרות תחת השיח הציבורי וזכויותיהם של אנשים להשמיע את קולם", מסר דובר החברה.

התקשורת הממשלתית במיאנמר מצונזרת מאוד, ורשת פייסבוק, במיוחד, הפכה למקור עיקרי של חדשות במדינה. הרשת גם משמשת לארגון הפגנות.

ביום שישי בערב, נשמע שוב רעש של חבטות על סירים וצעקות ברחבי שכונות ביאנגון.אזרחים הביעו התנגדותם לשלטון הצבאי ממרפסות הבתים, בערב הרביעי ברציפות, ודומה שההתנגדות להפיכה בכלל, והכעס על מעצר הפעילים, צוברים תאוצה.

מוקדם יותר ביום שישי, קבוצה של כ-300 מחוקקים נבחרים ממפלגתה של מנהיגת המדינה העצורה אונג סן סו צ'י, "הליגה הלאומית לדמוקרטיה", הכריזו על עצמם כמייצגים הלגיטימיים היחידים של העם וביקשו הכרה מהקהילה הבינלאומית בתור ממשלת מיאנמר.

נציגים אלו היו אמורים להיכנס לתפקידם ביום שני הקרוב, עם פתיחת המושב בפרלמנט המיאנמרי, לאחר שנבחרו בבחירות בחודש נובמבר. כינוס הפרלמנט בוטל על ידי ההפיכה הצבאית.

הצבא האשים את סו צ'י ומפלגתה בחוסר פעולה נוכח טענות לזיופים בבחירות, על אף שוועדת הבחירות הצהירה שלא מצאה כל ראיות שתמכו בטענות לזיופים.

בניו יורק, מזכ"ל האום אנטוניו גוטרש התחייב אתמול שהאומות המאוחדות יעשו כל שביכולתן על מנת לאחד את הקהילה הבינלאומית סביב הנושא, וליצור תנאים שיביאו לביטול ההפיכה הצבאית.

גוטרש אמר במזיבת עיתונאים שביצוע קריאות מועצת הביטחון של האו"ם לחזרה לדמוקרטיה היא הכרחית, וכי על הצבא במיאנמר לכבד את תוצאות הבחירות במדינה ולשחרר את העצורים. לדבריו, קריסטין שרנר, השליחה המיוחדת למיאנמר מטעם האו"ם, נפגשה עם שלטונות הצבא לראשונה מאז ההפיכה והביע את התנגדות האומות המאוחדות להפיכה.

נוסף על 134 המחוקקים ופקידי הממשל שנעצרו בהפיכה, כ-18 פעילים עצמאים נעצרו גם הם בידי השלטונות, כך לפי איגוד התמיכה באסירים פוליטיים במיאנמר. חלקם, על פי הדיווח, שוחררו.

ביום שישי נעצר ווין הטיין, יועצה הבכיר של סו צ'י. בשיחת טלפון עם ה-BBC הוא טען שהוא עתיד להיעצר באשמת הסתה, עבירה שהעונש המירבי עליה הוא מאסר עולם.

סו צ'י עצמה, כמו גם הנשיא ווין מיינט, נמצאים במעצר בית לאחר שהואשמו בעבירות קלות שרבים רואים בהן עילה רשמית להחזקתם במעצר בלבד. לדברי תומכיה, מנהיגת המדיה נמצאת במצב גופני טוב.

ביומיים האחרונים התרחבה המחאה, ומאות סטודנטים ומרצים יצאו לרחובות השמורים היטב של הבירה נייפידאו וקראו לצבא להחזיר את השליטה לידי נבחרי הציבור. "לעולם לא נתמוך בהם, אנו רוצים שממשלה כזו תתמוטט בהקדם האפשרי", אמר ניוואה טהזין, אחד המרצים שהשתתפו במחאה.

מיאנמר נמצאת תחת שלטון צבאי בפועל מזה כחמישה עשורים, מעז ההפיכה של 1962. חמש שנות שלטונה של סו צ'י כמנהיגת המדינה, מאז 2015, היו התקופה הדמוקרטית ביותר ממנה נהנתה המדינה, על אף השימוש הדכאני בחוקים קולוניאליים הרדיפה של מיעוט הרוהירינגה המוסלמי.

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!