דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שליחים

כלכלת הקורונה / השוק השחור של שליחי וולט: שם משתמש להשכרה תמורת 1,000 שקלים בחודש

שליח ששוכר שם משתמש: "אני מעביר למשכיר 20% מההכנסות בכל שבועיים וזהו. הוא הביא לי גם את התיק והחולצה ולא הייתי צריך לקנות אותם, וגם לא לעבור את ההדרכות החופרות שלהם" | וולט: "תופעה שולית"

הדס יום טוב

הביקוש הגדול לעבודה כשליחים מוליד תופעה חדשה: שליחי וולט משכירים את שם המשתמש שלהם באפליקציה לאנשים שממתינים בתור. המחיר מגיע ל-1,000 שקלים בחודש או 30% מהרווח. "רשימת ההמתנה היא חצי שנה-שנה, הרבה אנשים מחפשים עבודה בשליחויות, גם אם זה אומר לשלם על משתמש" אומר ל'דבר' אחד השליחים המציע את שם המשתמש שלו באפליקציה להשכרה.

"זה התחיל בזה שלפני כמה חודשים חליתי בקורונה ולא יכולתי לעבוד תקופה", הוא אומר. "כשליח, אם אתה לא פעיל באפליקציה פרק זמן מסוים, המשתמש שלך נחסם וכדי לחזור תצטרך לעמוד שוב בתור ארוך מאוד. לא רציתי לאבד את המקום שלי אז נתתי לאחי הקטן, בן ה-15, לעשות כמה משלוחים בשבוע עם הטלפון והאופניים שלי, כדי שהמשתמש ימשיך להיות פעיל ולא ייחסם".

אחרי הניסיון המוצלח, הוא כבר הבין שהוא מחזיק ביד בנכס עם פוטנציאל להניב הכנסה פאסיבית. "ראיתי שחברים שלי מחכים שבעה חודשים, לפעמים כמעט שנה כדי להיכנס. והרבה אנשים, במיוחד כאלה שמחפשים עכשיו לעבוד רק עד שתיגמר הקורונה, אז יחזרו לעבודה הרגילה שלהם, מעדיפים לשלם כל חודש ולא לחכות. עכשיו אני כבר לא עובד ויש לי הכנסה פאסיבית של 1,000 שקל בחודש על המשתמש שלי". הוא מוסיף כי הוא לא יודע אם זה חוקי, אבל הוא לא רואה סיבה שזה לא יהיה. "זה דבר שיש לו ביקוש והיצע וזה נכס לכל דבר".

"הבנתי שעד שאני אתקבל אני כבר אהיה נשוי עם ילדים"

שליח אחר, ששוכר משתמש משליח לשעבר, מסביר שהשיטה עובדת כך: השליח המשכיר מודיע באמצעות האפליקציה שהוא החליף מספר טלפון, ונותן את המספר של השליח השוכר. השליח השוכר משתמש דרך הטלפון שלו באפליקציה על שמו של השליח המשכיר, וכך הוא יכול להרוויח כסף ללא המתנה למשתמש באפליקציה.

"חיכיתי חמישה חודשים והבנתי שעד שאני אתקבל אני כבר אהיה נשוי עם ילדים", הוא אומר. "נכנסתי לטלגרם וישר מצאתי מישהו שמשכיר. אני משלם לו 20% מהרווחים שלי ועדיין זה לגמרי משתלם לי". את המיסים, הוא אומר, הוא לא יודע מי משלם, וזה לא מאוד מעניין אותו. "אני מעביר אליו 20% מההכנסות בכל שבועיים וזהו. הוא הביא לי גם את התיק והחולצה ולא הייתי צריך לקנות אותם, וגם לא לעבור את ההדרכות החופרות שלהם".

התופעה הזו כל כך התרחבה בתקופה האחרונה עד שקבוצות הפייסבוק והטלגרם של שליחי וולט מוצפות בהודעות של אנשים שרוצים להשכיר או לשכור שם משתמש לאפליקציה. ניסיון להשכיר שם משתמש אישש כמה זה קל כפי שמראה ההתכתבות הבאה:

 

חייל מתל אביב אומר לדבר שהוא רק רצה להרוויח קצת כסף בסופי השבוע. "אנשים חוצפנים, רוצים 30% מהרווח ונתקלתי גם בכאלה שמבקשים 50%. זו החלטורה של החלטורה".

לטענתו, אם וולט לא יודעים מה קורה, זה כי הם עוצמים עיניים ממש חזק. "אני חבר בקבוצה הרשמית של השליחים בפייסבוק ואפשר לראות שעולים פוסטים כמעט כל יום של כאלה שמחפשים וכאלה שמשכירים. אני יודע שאם וולט תופסים אותך הם סוגרים לך את המשתמש, אבל לא נראה לי שהם לא יודעים. יש מלא כאלה וזה בכל מקום. אם כן, אז ממש קל לעבוד עליהם".

"כששני הצדדים שותפים לזה מאוד קשה לנו לשלוט בזה"

בוולט לא אוהבים את התופעה אבל מתקשים להיאבק בה, בעיקר על רקע  העובדה ששיטת הפעולה של וולט מבוססת כולה על הסרת אחריותה מהשליחים שעובדים עבורה. "אם יש כאן שני צדדים שמשתפים פעולה, יש גבול מסוים ליכולת שלנו להתמודד עם זה", אומר גורם בוולט. "אנחנו לא רשות חוקרת ולא המשטרה, ואם שליח אומר לי שהוא החליף טלפון ושני הצדדים שותפים לזה מאוד קשה לנו לשלוט בזה. יש עשרות קבוצות של שליחים ברשתות החברתיות. אנחנו לא יכולים להיות במעקב אחרי כל הקבוצות".

בוולט טוענים שמדובר בתופעה שולית ובהיקפים קטנים והם עושים כל מה שאפשר כדי למנוע שימוש לרעה במערכת, וכדי שהאפליקציה תהיה אישית לכל שליח. "תמיד יש עשבים שוטים שמחפשים לדפוק את המערכת, אבל לא מדובר במשהו משמעותי. מרבית האנשים שעובדים אתנו הם שליחים הוגנים שעובדים עם המערכת ולא עושים קומבינות". אומר ל'דבר' גורם מטעם וולט. "אנחנו עובדים גם מול מפתחי התוכנה שלנו וגם בצוות שאחראי על הקשר עם השליחים, כדי למנוע תופעות כאלה ולשמור על השימוש בתוכנה בצורה לגיטימית".

על פי אותו גורם, בוולט לא אוהבים את התופעה בעיקר כי היא לא הוגנת. "יש הרבה אנשים שמחכים לתורם ברשימת ההמתנה וזה בא על חשבונם. השליחים שעובדים איתנו עוברים הדרכה בעבודה עם המערכת, כללי התנהגות וזהירות ועוד, וזה מאוד חשוב שכלל השליחים יעברו את ההדרכה הזו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!