דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ט בניסן תשפ"ד 07.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

בית הדין בהאג / בכירים בישראל גינו את החלטת בית הדין הבינ"ל בהאג: "אנטישמיות מזוקקת"

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט על ההחלטה שתאפשר לחקור את פעילות ישראל בשטחים: "ישראל יודעת לבחון באופן עצמאי טענות להפרות של הדין" | נתניהו: "נגן על חיילינו שמגינים עלינו"

ראש הממשלה בנימין נתניהו . (צילום: Liron Moldovan/POOL)
ראש הממשלה בנימין נתניהו . (צילום: Liron Moldovan/POOL)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

בכירים ישראלים גינו במהלך סוף השבוע (שבת) את החלטת בית הדין הבינלאומי בהאג שתאפשר חקירה של פעולות ישראל בשטחי יהודה, שומרון ורצועת עזה. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הבהיר את עמדתו לפיה לבית הדין אין סמכות לדון בנו/שאים הקשורים לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר:  "כשבית הדין הבינ"ל בהאג חוקר את ישראל על פשעי מלחמה שקריים לגמרי, זאת אנטישמיות מזוקקת. בית הדין הזה הוקם כדי למנוע זוועות כמו השואה הנאצית נגד העם היהודי, כעת הוא תוקף את המדינה היחידה של העם היהודי. ראשית, הוא טוען באופן שערורייתי, שכשיהודים חיים במולדתם, בשילה, חברון, בית אל, אפילו בירתנו ירושלים – זהו פשע מלחמה. שנית, הוא טוען שכשחיילינו הגיבורים, מגינים עלינו נגד טרוריסטים שבאים לרצוח את ילדינו, לשגר טילים על ערינו – גם הם מבצעים פשע מלחמה.

"כמובן שבית הדין המגמתי הזה, שמטיח את ההאשמות ההזויות האלה נגד הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ששמה ישראל – הוא מסרב לחקור את פשעי המלחמה האמיתיים שמבצעות דיקטטורות אכזריות כמו איראן וסוריה כמעט מדי יום. זוועות מחרידות – הוא לא חוקר בכלל. כראש ממשלת ישראל, אני מבטיח לכם, נעמוד מאוחדים, נגן על חיילינו שמגינים עלינו, נגן על מולדתנו בכל הכוח. אי הצדק המשווע הזה זועק לשמיים, לעולם לא ניכנע לו".

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס להחלטת בית המשפט שתאפשר חקירת סוגיות הקשורות לסכסוך הישראלי פלסטיני ואמר כי "בית הדין הפלילי הבין-לאומי נעדר כל סמכות בעניין זה, וזאת, בין היתר, משום שאין מדינה ריבונית פלסטינית, אין שטח ששייך למדינה כזו, ומשום שממילא אין לרשות הפלסטינית כל סמכות שיפוט ביחס לישראלים. עמדה זו זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות ומומחים משפטיים בעלי שם, אך שופטי הרוב בהחלטתם בחרו להתעלם מרבות מהטענות המשפטיות כבדות המשקל שהועלו בהקשר זה."

לדברי מנדלבליט, בעברו הפרקליט הצבאי הראשי, "מדינת ישראל היא דמוקרטיה שומרת חוק בעלת מערכת משפט עצמאית. מדינת ישראל מחויבת לערכי היסוד של המשפט הבין-לאומי, ויודעת לבחון באופן עצמאי טענות להפרות של הדין. גם מטעם זה אין כל מקום להתערבותו של בית הדין בעניינים המסורים לסמכותה הריבונית של מדינת ישראל.

מנדלבליט ציין כי "הניסיונות לגרור את בית הדין לעסוק בסכסוך הישראלי-פלסטיני מוכרים ומטופלים מזה זמן רב על-ידי הגורמים המדיניים והמשפטיים הרלוונטיים, שנערכו לכל ההתפתחויות האפשריות בזירת בית הדין. היועץ המשפטי לממשלה וצוותו ימשיכו לסייע לממשלת ישראל ולאזרחי המדינה להתמודד עם כל תרחיש אפשרי בזירת בית הדין הפלילי הבין-לאומי."

שר הבטחון בני גנץ: "החלטת שופטי בית הדין בהאג היא החלטה חמורה שאין לה כל יסוד במשפט הבינלאומי. ההליך במסגרת בית הדין הפלילי מתנהל בחוסר סמכות, הוא מופרך ונועד להוות כלי שרת בידי חורשי רעתה של מדינת ישראל, ואלו המבקשים לפגוע בה על ידי ניצול פוליטי של גופים בינלאומיים."

שר החוץ גבי אשכנזי: "החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי מעוותת את הדין הבינלאומי והופכת מוסד זה לכלי שרת פוליטי בידי התעמולה האנטי-ישראלית. לבית הדין הפלילי הבינלאומי אין סמכות לדוו בתיק הפלסטיני. מדינת ישראל היא דמוקרטיה חזקה בעלת מערכת משפט עצמאית ואפקטיבית, הזוכה להערכה עמוקה ברחבי העולם".

עוד אמר: "החלטת השופטים מעניקה פרס לטרור הפלסטיני ולסרבנות הרשות הפלסטינית לשוב למו"מ ישיר עם ישראל, ותורמת, הלכה למעשה, לקיטוב בין הצדדים. אנחנו קוראים למדינות אשר רואות חשיבות במערכת המשפט הבינלאומית ומתנגדות לניצולה הפוליטי, לכבד את זכותן הריבונית של מדינות  לבחור לא להסכים לסמכות בית הדין".

תגובת צה"ל: "צה"ל, והרמטכ״ל בראשו, מצרים על החלטתו של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג. עמדת מדינת ישראל היא שמדובר בהחלטה מוטה, בלתי-עניינית ונטולת סמכות. צה״ל הגן וימשיך להגן, בנחישות ובכל הזירות, על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה, מתוך מחויבות מלאה לרוח צה"ל, לערכיו ולחוקי מדינת ישראל והדין הבין-לאומי. צה״ל מגבה לחלוטין וימשיך לגבות את כלל משרתיו, בסדיר ובמילואים, הפועלים באומץ ובמסירות להגנת מדינת ישראל ואזרחיה. צה״ל ערוך לתת גיבוי וסיוע לחייליו ולמפקדיו, ככל שיידרש."

כוונה לפתוח בחקירה כנגד אירועי צוק איתן ובנייה בהתנחלויות

שופטי בית הדין הבינלאומי בהאג קבעו אמש (שישי) כי הרשות הפלסטינית נחשבת למדינה, ובכך אפשרו פתיחת חקירה נגד ישראל. הכרה זו מאפשרת להחיל את אמנת רומא על פשעים לכאורה שבוצעו בגדה המערבית, עזה ומזרח ירושלים. אמנת רומא מסמיכה את בית הדין הבינלאומי בהאג לשפוט יחידים או מדינות על פשעי השמדת עם, פשעים נגד האנושות, פשעי מלחמה ותוקפנות.

הכרעת השופטים באה לאחר שהתובעת בבית הדין, פאטו בנסודה, אמרה בעבר כי היא מעוניינת לקבל אישור לחקור פשעים לכאורה שבוצעו על ידי ישראל וחמאס במהלך המלחמה בעזה ב-2014 וכן במהלך ההפגנות על הגדר בעזה ב-2018. כמו כן התובעת הודיעה בעבר כי היא בוחנת פתיחה בחקירה נגד ישראל על הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית.

לאחר החלטת השופטים ההכרעה חוזרת אל התובעת בנסודה, שתצטרך להחליט אם היא פותחת בחקירה. משקיבלה את הסמכות, החקירה יכולה להתמקד הן בישראל וחמאס סביב אירועי צוק איתן, והן בנושאי ההתנחלויות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!