דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

נאבקים בקורונה / חברי קבינט המומחים ל׳דבר׳: ״הסגר מת, צריך אסטרטגיה חדשה. החיסונים לא מורידים את הסיכון לאפס״

פרופ' נדב דוידוביץ': "צריך תו ירוק למחוסנים, בדיקות מהירות, עבודה עם הרשויות המקומיות, וקפסולות במערכת החינוך" | פרופ' ארנון אפק: "הסגר נכשל כי איבדנו את הציבור. נדרשת פתיחה זהירה ובהתאמה למצב התחלואה"

ארנון אפק ונדב דוידוביץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש90 / יח"צ)
ארנון אפק ונדב דוידוביץ' (צילום: יונתן זינדל / פלאש90 / יח"צ)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

לישראל דרושה אסטרטגיה חדשה ומושכלת להתמודדות עם הקורונה, שאינה מבוססת רק על החיסונים – כך אומרים ל'דבר' מומחים החברים בקבינט המומחים המייעץ לפרויקטור הקורונה עם סיום הסגר השלישי. "מקדם ההדבקה התחיל לטפס למרות שהיינו בסגר. יש כמה סיבות לכך, אבל הסיבה העיקרית היא שאיבדנו את הציבור", אומר ל'דבר' פרופ' ארנון אפק, סגן מנהל בית החולים שיבא וחבר בקבינט המומחים. "לכן צריך לבצע חישוב מסלול מחדש, ולהציע תכנית חדשה."

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' נדב דוידוביץ', אומר כי "השיטה של לטעות, לפתוח מהר מדי בצורה לא אחראית, ואז לחזור לסגר, ירדה מהשולחן. עכשיו אחרי שהסגר מת, צריך לראות איך אנחנו חיים במציאות חדשה. אני מקווה שזה יטיל קצת יותר אחריות על מקבלי ההחלטות, להבין שאין פתרון קסם, ושצריך להפעיל את הכלים האמיתיים שיש לנו להתמודדות עם הנגיף."

לפי דוידוביץ' גם החיסונים, לא יעלימו את הנגיף כפי שהפוליטיקאים היו רוצים. "בניגוד לשנה האחרונה, יש יתרון שיש עכשיו חיסונים, והם כבר מתחילים להשפיע. אבל החיסונים לא מורידים את הסיכון לאפס. הם מפחיתים את הסיכון, לכן צריך לעשות עכשיו ניהול סיכונים מחדש."

הכלים שמציעים דוידוביץ' ואפק להתמודדות עם הפרק הבא הם לא חדשים. "יהיה צריך להפעיל את תכנית התו הירוק למחוסנים, את הבדיקות המהירות, עבודה עם הרשויות המקומיות. במערכת החינוך יהיה צריך לקיים למידה בקפסולות אמיתיות, ובדיקות קורונה שבועיות או בדיקות מהירות," אומר דוידוביץ'. "אף כלי לבד לא ינצח, אבל בשילוב כלים נוכל לשפר את ההתנהלות."

אפק מדגיש את הצורך ב"אסטרטגיה של פתיחה זהירה ובהתאמה למצב התחלואה", בדומה לתכניות שהוסכמו אחרי הסגר הראשון והשני, ולא יושמו בעקבות לחץ ציבורי ופוליטי להאיץ את פתיחת המשק. "פתיחה זהירה היא הדרך הנכונה עכשיו, למרות שיש סיכון מסוים בכך. למרות שמבוגרים חלו קשה בשכיחות גבוהה יותר וחלק גדול מהאוכלוסייה הזו כבר מחוסנת, צעירים גם נדבקים. אם רמת התחלואה תהיה גבוהה מידי, בתי החולים יוצפו בחולים קשים צעירים. לכן צריך לראות איך פותחים את המשק תוך ניהול סיכונים מושכל."

"אנחנו רואים בצורה הכי ברורה את הקשר בין חוסר משילות פוליטית לבין חוסר יכולת להגיע להחלטות. זה פוגע בהתמודדות עם המגפה, כי לממשלה אין קשב לקבל החלטות מוסכלות," אומר פרופ' דוידוביץ', ומבקר בחריפות את התנהלות שרי הממשלה בישיבה בחמישי בלילה, שהסתיימה בהחלטה על סיום הסגר ללא החלטה על אסטרטגיית המשך ברורה. "בסוף הממשלה צריכה להגיע להחלטות, כדי לתת לציבור יציבות וודאות."

דוידוביץ' מדגיש שאופן קבלת ההחלטות עכשיו יכול לשנות את הכל – ולהכריע בין חיים לבין מוות. "הדרך קדימה תדרוש הרבה רצון, מוכנות, ואמון, ועבודה עניינית, מסודרת, ומשותפת בין משרדי הממשלה, וזה כרגע לא קורה." גם אפק חושב שהדרך קדימה חייבת לעבור דרך ניהול תקין. "האתגר הכי גדול של מערכת הבריאות היא לרכוש מחדש את אמון הציבור. זה קריטי להמשך ניהול המגפה." 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!