דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

שגרת קורונה / ההצעה למתווה החינוך: פתיחת גנים ובתי ספר ביישובים כתומים ואדומים ׳יום כן, יום לא׳

הממשלה תתכנס היום (א׳) לדון בהמשך היציאה מהסגר השלישי, שהסתיים הבוקר ב-7:00 | לפי המתווה כיתות ה׳-י׳ ימשיכו ללמוד מרחוק | מחלוקת על מועד פתיחת המסחר | כ-8,900 חולים חדשים בסוף השבוע

תלמידים ביום הראשון ללימודים, בית הספר גבריאלי בתל אביב (צילום: מירים אלסטר/ פלאש 90)
תלמידים ביום הראשון ללימודים, בית הספר גבריאלי בתל אביב (צילום: מירים אלסטר/ פלאש 90)
אסף צבי

הממשלה תתכנס היום (ראשון) לדיון על המשך היציאה מהסגר השלישי, שהסתיים הבוקר ב-7:00. השרים ידונו בהצעה למתווה לפתיחת החינוך, ובפתיחת החנויות והקניונים שנותרו סגורים בינתיים.

לפי דיווח בחדשות 12, המתווה המוצע לחזרת מוסדות החינוך הוא פתיחה  של גני הילדים, כיתות א'-ד' וכיתות י"א-י"ב בערים ירוקות וצהובות לאורך כל השבוע, ופתיחת לסירוגין – יום כן יום לא – בערים כתומות ואדומות. ההצעה גורסת כי בערים אלו המפגשים יתבצעו באוויר הפתוח. לפי תיקון לתקנות שאישרה הממשלה אמש (מוצ"ש) החזרה לא תתבצע לפני יום שלישי השבוע.

ההצעה אינה אופטימלית מבחינת משרד הבריאות ומצב התחלואה שעודו גבוה, אך מתייחסת למצב שבו מרבית תושבי ישראל חיים בערים כתומות ואדומות, ומאפשרת גם עבורם ועבור ילדיהם שגרה חינוכית פיזית.

הנהגת ההורים הארצית ביקרה בחריפות את ההצעה המסתמנת, ודרשה לאפשר פתיחה רציפה של מערכת החינוך בכל שכבות הגיל. לפי הנהגת ההורים, ההצעה היא "שידור חוזר של החלטות גרועות קודמות, מתוך תקווה הזויה שאולי הפעם, משהו ישתנה. בסרט שבו חיים הילדים שלנו כבר שנה אין מקום לניסויים ואין מקום לשידורים חוזרים מיותרים. ממשלת ישראל מפקירה כבר שנה שלמה את ילדי שכבות ה'-י' וממציאה פתרונות הזויים ולא רלוונטיים". עוד אמרו כי  "קלות הראש שבה מוותרים על ילדי כיתות ה'-י' היא בגדר שערורייה ומחדל לאומי שייזכר לדורות."

בהנהגת ההורים קראו לממשלה לפעול על פי המתווה שהגישו. "חובתה של הממשלה לעשות הכל בכדי להחזיר את כלל תלמידי ישראל למערכת החינוך בביטחון ובאחריות. כל תעלול או שפן נוסף מהכובע של הקבינט רק מעצימים את הבעיה ולא מקדמים פתרון."

בארגונים המפעילים את מעונות היום המפוקחים, ביניהם נעמ"ת, ויצ"ו, אמונה ועוד, אמרו הבוקר כי המתווה אינו ישים. "אין שום אפשרות לפתוח את מעונות היום במתכונת של קפסולות ואין יכולת לטפל בפעוטות באוויר הפתוח. הניתוק של שרי הממשלה מהשטח מדהים בכל פעם מחדש, במקום להתייעץ עם גורמי המקצוע הם מנחיתים הנחיות שאין שום דרך ליישמן. ראש הממשלה והשרים מוזמנים לנסות ולהרדים פעוטות לשנת הצהריים בשטח פתוח, ובמקביל להסביר להורים כיצד יעשו סידור עבודה ולאיזה חלק בשבוע. שלא לדבר על נפשם של הפעוטות שזקוקה יותר מכל לשגרת יום שהיא ההפך הגמור ממתכונת הקפסולות המגוחכת, שמעידה בעיקר על אי הבנה של המציאות. כולנו תקווה לפתיחה קרובה ומלאה של המסגרות כולן באופן מסודר שיאפשר טיפול וחינוך הפעוטות כפי שמגיע להם ושחרור מאות אלפי הורים לפרנסתם".

ראשי פורום הגנים הפרטיים, רותי יונה, חנן דגן ועו"ד קרן אוחנה איוס, פנו לשרי קבינט הקורונה בדרישה לפתיחה רגילה של גני הילדים. "לא נחזיר את גני הילדים לפעילות במתווה הלא הגיוני ובלתי ישים שפורסם", אמרו ראשי הפורום והזהירו: "פתיחת הגנים בקפסולות של 'יום כן- יום לא' עשויה לגרום לנזק חינוכי ופסיכולוגי לילדים. עוד ציינו כי "החזרת הגנים במתכונת המוצעת של לימודים באוויר הפתוח אינה מתחשבת בשונות שבין הערים ובשונות במזג האוויר. מה אמורה לעשות גננת מירושלים או מצפת עם תינוקות רכים בקור? כיצד תינוקות בגילאים הללו יכולים לישון שנת צהריים?"

בפורום קראו "להחזיר את גני הילדים בגילאי לידה עד 3 לפעילות סדירה ללא קפסולות, בדיוק כמו שנעשה בחזרה מהסגרים הקודמים. בגנים הפרטיים הילדים נמצאים במבנים החלוקים לחללים נפרדים ויכולים לעבוד באופן מלא כפי שנעשה עד כה."

"החזרת הגנים לפעילות במתכונת הקפסולות לא תחזיר את ההורים לפעילות במשק. ההורים פשוט לא יחזירו את הילדים לגנים היות וזה לא ישתלם להם כלכלית וחינוכית ויעדיפו להישאר בבית איתם. בניגוד למגזר הציבורי אשר מתוקצבים במלואם, הגנים הפרטיים מתקיימים על בסיס תשלומי ההורים שמבוססים על תשלום יומי. במצב של החזרת הגנים לפעילות במתכונת של 'יום כן- יום לא' ההורים יבקשו את כספם בחזרה עבור מחצית החודש והגנים שידרשו לאותן הוצאות יקרסו כלכלית?".

מחלוקת על מועד פתיחת המסחר

נושא נוסף שהממשלה אמורה לדון בו הוא המשך פתיחת המסחר. שר הבטחון בני גנץ דורש ליצור פיילוט של פתיחת חנויות וקניונים ולפיו להחליט על פתיחת המסחר. במשרד הבריאות מתנגדים לכך. מנהלי קניוני עופר וביג הודיעו שיאפשרו פתיחת חנויות היום למרות האיסור, אך לא ברור עדיין האם חנויות שאינן חיוניות אכן ייפתחו בהיקפים רחבים.

"בכוונתי לפעול להצגת מתווה אחראי לפתיחת המסחר באופן מדורג שלא יפגע בבריאות הציבור כבר בישיבת הממשלה הקרובה כפי שסוכם. אנחנו מתמודדים עם מחלה קשה שגובה חיי אדם ופוגעת אנושות בכלכלה", כתב גנץ אמש בחשבון הטוויטר שלו. גנץ קרא לבעלי העסקים לכבד את הוראות החוק.

הסגר הסתיים ללא תכנית סדורה ליציאה

בחמישי האחרון החליטה הממשלה על סיום הסגר השלישי ושורת הקלות החל מהבוקר, ללא תכנית יציאה סדורה. ההקלות שנכנסו לתוקף הן פתיחת עסקים המעניקים שירותים של אחד על אחד כגון מספרות, מכוני יופי ושיעורי נהיגה, ביטול מגבלת המרחק ביציאה מהבית והאיסור לשהות בבתי אחרים, פתיחת מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל, פתיחת צימרים למשפחות גרעיניות (עד 6 במתחם, ללא שימוש במתחמים משותפים). סגירת השמיים הוארכה בשבועיים נוספים, עד ה-20 בפברואר.

התחלואה עדיין גבוהה

לפי נתוני משרד הבריאות, במהלך סוף השבוע אובחנו  8,906 בני אדם כנשאים מאומתים של נגיף הקורונה, ו-57 בני אדם נפטרו. ממוצע הנפטרים היומי בשבוע החולף עמד על 37.

ביום שישי אובחנו 6,282 נשאים מאומתים, וביום שבת 2,624. המספר הנמוך אתמול (שבת) הוא תוצאה של מספר הבדיקות הנמוך משמעותית שבוצעו, 28,852. עד כה נפטרו 5,074 בני אדם מהמחלה ומסיבוכיה.

מספר החולים הפעילים רשם הבוקר עלייה קלה ועמד על 71,596. מספר החולים במצב קשה שמר על יציבות ועמד הבוקר על עומד על 1,110, מהם 302 מונשמים ו-383 במצב קריטי.

3,426,415 בני אדם, 37.18% מכלל האוכלוסייה, קיבלו עד כה את מנת החיסון הראשונה לקורונה. את מנת החיסון השנייה קיבלו 2,015,108 בני אדם, 21.87% מכלל האוכלוסייה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!