דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מסחר

כלכלת הקורונה / מרכזי הקניות נפתחו אבל חנויות רבות נשארו סגורות ותנועת הקונים דלילה

בעל חנות נעלים: "בחרתי לפתוח כי נמאס לי מהסגר הזה ואני רוצה להתפרנס, אבל אני מבין את החבר'ה שמפחדים מהמשטרה, לאנשים כבר אין כסף לקנסות"

חנות בגדים במרכז קניות באשדוד מושבתת בעקבות הגבלות הקורונה (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
חנות בגדים במרכז קניות באשדוד מושבתת בעקבות הגבלות הקורונה (צילום ארכיון: הדס יום טוב)
הדס יום טוב

למרות האיומים של בעלי מתחמי הקניות, לפתוח את המסחר גם בלי אישור הממשלה, רוב החנויות כלל לא נפתחו הבוקר ונרשמה נוכחות דלה מאוד של לקוחות.

מרכז הקניות "בילו סנטר", שבבעלות חברת מליסרון, נראה גם הבוקר (א') נטוש וסגור, כמו רוב ימי השנה האחרונה. זאת, על אף ההודעה של ראשי הקבוצה כי בכוונתם לפתוח הבוקר את מרכזי המסחר. מעט הלקוחות שהגיעו במיוחד נראו מאוכזבים.

"אין לי מה לפחד ממשטרה, אני חייבת לדאוג לפרנסה"

"הודיעו שהחנויות יהיו פתוחות, אבל אני רואה שסתם נסעתי עד לפה", אומר ל'דבר' משה (46) מרמלה. יום לפני הסגר הוא רכש עבור בנו מעיל, גילה שהוא קטן עליו וכבר יותר מחודש הוא מנסה להחליפו. "בסדר, הם מאיימים ומקשקשים והכל נשאר אותו דבר", הוא אומר באכזבה. "אני נוסע הביתה".

"באתי לנשום קצת אוויר, לעשות סיבוב, נמאס לשבת בבית" אומרת אורית (60), שהגיעה כל הדרך מיהוד. "נסעתי עד לפה כדי לחיות קצת, כי אמרו שפותחים. זו אכזבה לראות ששום דבר לא פתוח, אבל תיארתי לעצמי שזה יהיה ככה". לטענתה, אנשים לא מגיעים כי הם כבר לא מאמינים לכלום. "כל כמה ימים מישהו אומר שהוא פותח ואז לא קורה כלום, אנשים בסוף מפחדים מהקנסות ומהשוטרים. אני תמיד באה בבוקר, כבר הבנתי שהשוטרים באים רק בצהריים".

מעט בעלי חנויות 'אמיצים' בביל"ו סנטר שכן פתחו את החנויות הבוקר, שמו שולחן בכניסה והם עובדים במתכונת "טייק אווי", ולא מתירים כניסה של לקוחות לתוך החנות. בחנות האיפור והטיפוח "סקארה" עומדת המוכרת ליד השולחן שחוסם את הכניסה לחנות: "אין לי מה לפחד ממשטרה, אני חייבת לדאוג לפרנסה. אני יותר מפחדת לא להאכיל את הילדים שלי". היא אומרת ל'דבר'.

חנות פוקס במתחם ביג באשדוד
חנות פוקס במתחם ביג באשדוד

לטענתה, יותר ממה שהמוכרים מפחדים מהמשטרה הם מפחדים פה מהחדשות. "מראים אותנו בטלוויזיה ואז המשטרה באה. לא אכפת להם בכללי, אבל אם זה מופיע בטלוויזיה או בעיתון, אז הם חייבים לבוא".

בעל חנות נעליים קטנה בשם "יחפים" בחר לפתוח היום. הוא דווקא מתיר כניסה של לקוחות לחנות. "בעיקר נמאס לי לשבת בבית", הוא אומר ל'דבר'. "הודיעו לנו ממליסרון שאפשר מבחינתם לבוא היום, כל אחד עשה מה שהוא חושב כי זה על אחריותנו. אני בחרתי לפתוח, נמאס לי מהסגר הזה ואני רוצה להתפרנס, אבל אני מבין את החבר'ה שמפחדים מהמשטרה, אין להם כסף לקנסות".

מוכרת בביג פאשן באשדוד" "נראה לי שעוד מעט נסגור כי אין אנשים

גם במרכז הקניות "ביג פאשן אשדוד" מקבוצת ביג הנוכחות דלה מאוד ומספר מצומצם של חנויות נפתחו. "איזה באסה, רצינו לבוא קצת לקנות בגדים" אומרת שיר (16) מאשדוד, שהגיעה עם חברותיה עדן (16) וסופי (17) למרכז בתקווה לעשות קצת שופינג, לשבת בבית קפה ולהתעדכן, "כמו פעם, כבר לא זוכרת מתי בפעם האחרונה היה לי יום כיף עם חברות". לאכזבתן של הבנות, חנות הבגדים האהובה עליהן נותרה סגורה. "אוף, חשבתי שזה רציני" אומרת סופי, "אני לא מאמינה שהגענו מהצד השני של העיר בשביל חנות אחת עלובה", מוסיפה עדן ברוגז.

(צילום: הדס יום טוב)
(צילום: הדס יום טוב)

בכל כמה דקות נשמעת בכריזה הודעה המבקשת מהלקוחות ומהסוחרים לגלות אחריות, לשמור על מרחקים ולעטות מסכות. פקחים מטעם "ביג" מסתובבים בשטח "חשבתי שיותר יפתחו, ושיותר אנשים יגיעו" אומר אחד הפקחים. "אני בודק שאלה שכן פתחו פותחים עם שולחן בכניסה ומוציאים סחורה ללקוחות, ולא מתירים כניסה. זה מה שהרשת אומרת".

טליה (34), אם לשניים מאשקלון, טוענת שהיא בדרך כלל שומרת על ההנחיות, אבל כששמעה שפותחים, היא לביג במטרה מאוד ברורה. "היינו בסגר מעל חודש והגדולה שלי בכיתה א'. אומרים שיפתחו את בתי הספר בשבוע הבא ואין לה חולצות בית ספר, אין לה נעלי ספורט במידה שלה, אין לה מעיל. הייתי חייבת לבוא כדי לקנות לה, אחרת לא אוכל לשלוח אותה חזרה לבית הספר".

"אין מה לעשות, זה מה שאפשר אז זה מה שעושים" אומרת אחת המוכרות בחנות "פוקס" בביג פאשן. "נראה לי שעוד מעט נסגור כי אין אנשים, אבל נמאס לגמרי מהסגר הזה, זה כבר לא הגיוני שאף אחד לא נותן אופק למסחר. אני צריכה את העבודה שלי והבעלים של החנות, שהיא במקרה חברה שלי, צריכה למכור את הסחורה. זו פשוט שערוריה, אי אפשר להמשיך ככה".

שלט בכניסה לחנות (צילום: הדס יום טוב)
שלט בכניסה לחנות (צילום: הדס יום טוב)

בפורום ראשי המסחר בישראל אומרים כי "החנויות במרחב הפתוח ובמרכזי הקניות הפתוחים של ביג, מליסרון, צים ועוד נפתחו הבוקר כהרגלן וכי כ-75% מסך החנויות במרכזים עובדות במתווה פתיחה מלא או במתכונת איסוף מהסניף (טייק-אווי), בהתאם לשיקולן". עוד הוסיפו כי "למרות שמדובר בתחילתו של יום המסחר החלש בשבוע, נרשמת תנועת קונים ערה. הכל נעשה תוך ההקפדה על הנחיות הקורונה, בזמן שתנועת המבקרים והקונים מבוקרת".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!