דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גרין ניו דיל

אנרגיה וסביבה / פרויקט 'הוראיזו': צרפת מתכננת את תחנת הכח הסולרית הגדולה ביותר באירופה

רוב האנרגיה שתופק בתחנה שתוקם לא מיועדת לרשת החשמל אלא להפקת מימן שישמש להנעת רכבים

שדה פאנלים סולארי בדרום מערב צרפת (צילום: Gilles Paire/Shutterstock)
שדה פאנלים סולארי בדרום מערב צרפת (צילום: Gilles Paire/Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תחנת הכח הסולרית הגדולה ביותר באירופה מתוכננת לקום בצרפת עם הספק של 1000 מגה-ואט. החשמל שייוצר ממנה ישמש קודם כל להפקת מימן ללא זיהום ולהפעלת דאטה-סנטר ורק העודפים ימכרו לרשת. הפרויקט מבוסס על רגולציה חדשה – שוק כמעט חפשי בחשמל סולרי ורגולציה תומכת בתחום ייצור המימן.

צרפת מתכננת בימים אלה את הפרויקט הסולרי הגדול באירופה. בתקציב של 1.2 מיליארד דולר על שטח של 10,000 דונם מתוכננת תחנת כח סולרית בהספק של 1,000 מגה-ואט. האנרגיה שתייצר התחנה מיועדת ברובה להפקת מימן ללא זיהום ולהפעלת חוות שרתים. רק העודפים יועברו לרשת החשמל.

הפרויקט שנקרא 'הוריזאו' מיועד לקום בחבל נובל אקוויטן שבדרום מערב המדינה. שדות סולריים כה גדולים נעשו עד כה רק בקטאר, איחוד האמירויות, מצרים והודו לרוב מדובר באזורים מדבריים. על השטח המיועד בצרפת עומד היום יער, מה שחייב כריתה מאסיבית של עצים, שיוחלפו ב"יער של פנלים סולריים". כשהיזמים מתחייבים לנטוע עץ חדש על כל עץ שיכרת.

מודל עסקי חדש לאנרגיה נקיה

במייזם 'הוריזאו' המשותף לחברות היזמות Engie ו NEOEN, לחברת ההולכה RTE, ולרשות המוניציפלית סוקאטס, הגודל הוא הבסיס של התוכנית העסקית. ככל ששדה הקולטנים גדול יותר, הוא מאפשר רווחיות גדולה יותר כשחלק מהעלויות נשארות קבועות ללא קשר לגודל המיזם.

במקרה הצרפתי המודל העסקי בכלל לא נדרש לשאלת הולכת החשמל לצרכנים מאחר ורוב האנרגיה שתיוצר מיועדת למפעל להפקת מימן שיבנה בסמוך לתחנת הכח. המימן ייוצר על ידי פירוק של מים לחמצן ומימן באלקטרוליזה. המימן שיופק ישמש מקור אנרגיה נקיה לתחנות כח ולרכבים, שהשימוש בו לא פולט פחמן, וניתן לאגור ולשנע אותו בקלות יחסית.

צריכת חשמל מקומית נוספת תוקדש לחוות שרתי מחשב שתוקם בסמוך. כך שרק חלק קטן מהחשמל הסולרי שייוצר בתחנה יימכר לרשת החשמל בהסכמים פרטיים.

פרט לגודלו העצום של פרויקט 'הוראיזו' המיזמים של Engie בתחום של ייצור חשמל סולארי לטובת הפקת מימן נחשבים לחדשניים בעוד פרמטרים. כך לדוגמא החברה מתכננת הקמת מתקני איחסון מימן בהיקף גבוה מאוד כחלק מהחזון שלה למעבר לאנרגיות נקיות.

מתקן צרפתי להפקת מימן ממים (צילום: shutterstock)
מתקן צרפתי להפקת מימן ממים (צילום: shutterstock)

הפרויקטים שמתכננת החברה נחשבים לחדשניים ויעילים בכך שהם מצמצמים אבדן האנרגיה בהולכה, באמצעות צריכה מקומית של רוב החשמל. חיסכון נוסף יושג על ידי ניצול הזרם הישיר בפנלים (DC) מבלי להידרש להמיר אותו לזרם חילופין המשמש את רשת החשמל הארצית (AC).

הקומה הבאה ברגולציה – שוק חופשי בייצור חשמל, שוק מתוכנן במימן

הרגולציה הצרפתית מאפשרת להקים פרויקט לייצור חשמל סולארי מסוג זה של 'הראיזו' בתנאי שוק חופשי כמעט מוחלטים. בעוד שיצרני החשמל לרשת החשמל הארצית נהנים משוק מוסדר, החוק בצרפת מאפשר ליזמים שמבקשים לייצר חשמל לשימוש פרטי לעשות בצורה חופשית למדי.

 

יזמי 'הוראיזו' נהנים מתמיכה ממשלתית ואסדרה בשלב הבא של הפרויקט, שלב הייצור וההפצה של המימן. הממשלה הצרפתית מבקשת לקדם תחבורה מונעת מימן, ממקדת את המאמץ במקטע שוק זה מתוך הבנה שמדובר בשוק צעיר שכדי שיתפתח דורש תכנון והסדרה מרכזית.

.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!