דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

שוק ההון / תקנות חדשות ינסו להחזיר את כספי הפנסיות והביטוח להשקעה בישראל

טיוטת התקנות שהציגה רשות שוק ההון תאפשר למוסדיים להשקיע יותר בחברות תשתיות בישראל | הקלה נוספת תינתן להשקעה בחברות ירוקות | התקנות ממשיכות מגמה מתחזקת בעולם: התייחסות להשפעת האופן בו מושקעים כספי החיסכון על המציאות

יו"ר רשות שוק ההון משה ברקת (דוברות הכנסת, נועם רבקין פנטון)
יו"ר רשות שוק ההון משה ברקת (דוברות הכנסת, נועם רבקין פנטון)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

רשות שוק ההון הציגה השבוע (ראשון) טיוטת תקנות שמטרתן להקל על הגופים המוסדיים להשקיע בתשתיות בישראל, בדגש על תשתיות ירוקות. אם יאושרו התקנות הן יאפשרו לגופים המחזיקים ב-2 טריליון דולר להשקיע עוד מיליארדי שקלים בפרויקטים מקומיים.

בתקנות אלה ממשיכה רשות שוק ההון מגמה שהחלה גם בפרסום טיוטת הנחיות להתייחס לשיקולי ESG – היבטים חברתיים, סביבתיים והיבטי ממשל תאגידי תקין, בהחלטת המוסדיים על השקעות. בשני פרסומים אלה מתייחסת הרשות לא רק לתשואות המובטחות על כספם של החוסכים, אלא גם להשפעות של האופן בו יושקע על המציאות. חיבור זה יכול אולי להישמע מובן מאליו, אבל בתחום הפיננסי הוא עדיין שנוי במחלוקת.

התקנות המוצעות יאפשרו למוסדיים להחזיק עד 29% מתאגיד בתחום התשתיות בישראל, וזאת במקום מגבלה של 20% היום. זאת, כל עוד ההחזקה לא נותנת להם שליטה בתאגיד, וכל עוד ההשקעה היא בגובה של עד 4% מסך נכסי הגוף המוסדי, או 5% במקרה ומדובה בהשקעה "ירוקה".

"השקעה באפיקי התשתיות בישראל תתרום לכלכלה הישראלית" נכתב בטיוטות התקנות, "ומאחר ששיעור ניכר מכספי החוסכים מושקע בישראל, לצמיחת הכלכלה תהיה תועלת משמעותית לציבור החוסכים".

חשוב להדגיש כי הצלחת התקנות תלוי בשאלה האם המוסדיים מעוניינים בכלל להגדיל את ההשקעות בישראל.

הפנסיות מושקעות מעבר לים

בשנים האחרונות גדל תיק ההשקעות של הגופים המוסדיים – קרנות הפנסיה, בתי ההשקעות וחברות הביטוח – בקצב מהיר. זאת בעקבות חוקים כמו חיסכון לכל ילד, פנסיה חובה ועוד, וכן בגלל עלייה בשכר והגידול באוכלוסייה. כיום מנהלים המוסדיים כ-2 טריליון דולר סה"כ.

כדי למצוא תשואות גבוהות לכספי החוסכים, פונים גופים אלה יותר ויותר לחו"ל, ושיעור ההשקעה בנכסים מעבר לים גדל, והוא עומד היום על 32% מסך הנכסים של המוסדיים. ברשות שוק ההון מסבירים שהתיק של המוסדיים גדל מהר יותר מהיצע האופציות להשקעה בישראל, ולכן סבורים שהגמשת המגבלות תביא גם להגדלת ההשקעה בישראל.

בנוסף לכך מציינים בטיוטת התקנות את התועלת הכלכלית בהשקעות: אופי השקעה זה, שבשונה ממניות אינו יורד ועולה עם התנודות בשוק, יאפשר למוסדיים לגדר חלק מהסיכונים שלהם בשוק ההון בהשקעה מקומית. מאחר ומדובר בפרויקטים בהם מעורבת המדינה מדובר בהשקעות עם רמת סיכון אפסית.

חברת קרפי ישראל מתקינה לוחות סולרים עבור אגודות המים עמק חפר. (צילום: שגיא מורן)
חברת קרפי ישראל מתקינה לוחות סולרים עבור אגודות המים עמק חפר. (צילום: שגיא מורן)

עוד מציינים ברשות את היתרון שיש לגופים על משקיעים זרים, בנגישות שלהם למידע ולשוק המקומי. זאת כיוון שלגופים המוסדיים מומחיות יחסית בהשוואה למשקיעים זרים בכל הקשור בנגישות למידע וכלים להערכה של השקעות מקומיות, אך לעיתים היקף ההשקעה אינו מצדיק את העלות הכוללת הכרוכה בבחינתה ובהתקשרות בה.

יתרון נוסף להשקעות "ירוקות"

כאמור להשקעות בנושאים המוגדרים סביבתיים ניתנת הקלה נוספת, והמוסדיים יוכלו להשקיע בהן עד 5% מסך נכסיהן במקום 4% בהשקעות רגילות.

"התממשות סיכוני שינוי אקלים (בדגש על התחממות כדור הארץ) עשויה להשפיע על גופים מוסדיים ובפרט על חברות ביטוח, על ידי הגדלת התחייבויותיהן" מוסבר בתקנות, בהן מציינים כי השקעה בתחומים אלה אמנם מניבה תשואות נמוכות ביחס לסיכון, אבל אופייה יכול להתאים לגופים המוסדיים בגלל ההיקף הגדול שלה ומשך הזמן הארוך שהיא מכסה.

לא תכנית השקעות

תקנות אלה עלו לאחרונה לכותרות כשששר האוצר ישראל כ"ץ "מכר" אותן בתור סעיף ההשקעות במשק בתכנית הכלכלית ליציאה מהמשבר. בהקשר זה יש לציין אין הבטחה כי תכנית זאת תגדיל את ההשקעה במשק, והדבר תלוי בסופו של דבר ברצונם של הגופים המוסדיים. מעבר לכך, אין מדובר ביזימת פרויקטים חדשים אלא במימון הקיימים. העבודה על התקנות החלה לפני פרוץ המגיפה.

אפשר לזקוף לזכות התקנות יתרונות רבים, אבל הקשר שלהם להאצת המשק לטובת יציאה ממשבר הקורונה מקרי בהחלט.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!