דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
19.5°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 19.7°אשדוד
  • 19.0°באר שבע
  • 27.5°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

כלכלת הקורונה / סקר: לשליש מהציבור אין כסף נזיל, והמצב מחמיר בכל סגר

לפי הסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה ל-47% מהציבור הערבי אין כסף זמין להתקיים | החוקר ירדן קידר: "אין ספק שצפויה להיות בעיה חמורה ברגע שהתכניות למיניהן יפסקו"

רחוב יפו בירושלים. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
רחוב יפו בירושלים. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

מצבם הפיננסי של משקי הבית הולך ומחמיר עם כל אחד מהסגרים, כך עולה ממחקר שפרסם המכון הישראלי לדמוקרטיה היום (שני). לפי המחקר לשליש מהציבור אין מספיק כסף כדי להתקיים מבלי לגשת להלוואה או למשוך מהחיסכון, לעומת רק רבע מהציבור בזמן הסגר הראשון.

כסף נזיל מוגדר כסכום הכסף הזמין למשקי בית מבלי להלוות או לשבור קופת חסכון. סכום זה כולל את הסכומים שנמצאים בעובר ושב ובפיקדונות זמינים מידית. הסקר נערך שלוש פעמים – פעם אחת בכל סגר, בקרב 700-750 נשאלים בכל פעם.

"אין ספק שצפויה להיות בעיה חמורה ברגע שהתכניות למיניהן יפסקו" אומר החוקר ירדן קידר. "לכן צריך תכנית ברורה לאיך אנחנו מחזירים את האנשים האלו לעבודה: הכשרה מקצועית, תכניות תימרוץ להעסקה, חל"ת גמיש. הממשלה צריכה כבר להיערך עם התכניות האלו, כי תכניות הסיוע הנוכחיות עוד מעט יגמרו" מוסיף קידר.​

(עיצוב: אידאה)
(עיצוב: אידאה)

מהסקר עולה כי בחודש דצמבר, 57% מהנשאלים שהיו מועסקים באותו הזמן העידו שיש ברשותם כסף נזיל, לעומת 54% מאלו שאינם עובדים- כלומר בחל"ת או מפוטרים. לעומת זאת, הפער גדול יותר כשמדובר באלו שענו שאין להם כסף נזיל כלל- 30% מאלו שעובדים לעומת 37% מאלו שאינם עובדים.

(עיצוב: אידאה)
(עיצוב: אידאה)

"יש כמובן פער משמעותי בין מצבם של לאלו שעובדים לבין אלו שלא עובדים, שרובם מוגדרים בחל"ת. עם זאת, אין ספק שמה שרואים זה שיחסית לעובדה שיש משבר כלכלי באמת ההבדלים בין עובדים ללא עובדים הוא לא גדול" אומר ירדן קידר, אחד החוקרים שכתבו את הדו"ח. "זה מצביע על השפעה של תכניות הסיוע. עם זאת, צריך להדגיש שההבדל הוא לא זניח."

עוד עולה מהמחקר כי גם רבים מאלו שמצליחים להתקיים מהעובר ושב לא יוכלו להמשיך במצב זה לעוד זמן רב. 32% ממי שענה שיש לו יכולת להתקיים ללא הלוואות או חסכונות העריכו שיוכלו לעמוד במצב הנוכחי עד לחצי שנה בלבד. גם במובן הזה, המצב הפיננסי של הציבור הולך ומתדרדר ככל שהמשבר נמשך: בחודש מרץ רק 16% ענו שהכסף ברשותם יספיק לחצי שנה בלבד, וביולי 20%.

(עיצוב: אידאה)
(עיצוב: אידאה)

המחקר גם מצביע על כך שהעצמאים קיבלו מכה פיננסית קשה יותר מהשכירים במשבר. על פי המחקר, כ-19% מהעצמאים העידו על כך שנאלצו להיכנס למינוס בבנק בעקבות המשבר, לעומת 10% מהשכירים. כמו כן, רק ל-24% מהעצמאים שהעידו שיש להם מספיק כסף לקיום ללא הלוואות וחסכונות יוכלו להתקיים במצב זה למשך יותר מחצי שנה, לעומת 33% מהשכירים במצב דומה.

המצב החמור ביותר קיים במגזר הערבי, שם 47% מהנשאלים ענו שאין להם מספיק כסף זמין כדי להתקיים, ורק -15% מהם ענו שיש להם יכולת להחזיק מעמד במצב זה ליותר מחצי שנה. מצבם של הערבים נשאר גרוע ויציב לאורך המשבר, וביולי 46% מהנשאלים לא יכלול להתקיים. 50% מהנשאלים בחברה הערבית ענו שהם נמצאים במינוס בחשבון הבנק.

גם אצל החרדים נמצא שיעור גבוה של אנשים שאין ברשותם כסף זמין להתקיים ממנו. 41% מהעניים בחברה החרדית השיבו שאין להם יכולת להתקיים ללא הלוואה או משיכה מהחיסכון- עלייה משמעותית מאז חודש יוני, אז דיווחו 33% מהחרדים על מצב כזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!