דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
25.9°תל אביב
  • 23.7°ירושלים
  • 25.9°תל אביב
  • 27.2°חיפה
  • 25.3°אשדוד
  • 29.8°באר שבע
  • 30.6°אילת
  • 25.4°טבריה
  • 26.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

ארצות הברית / הסנאט האמריקאי החל במשפט ההדחה השני של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ

טראמפ מואשם באחריות להסתערות האלימה של תומכיו על גבעת הקפיטול, בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות | על מנת להרשיע אותו, זקוקים הדמוקרטים לקולותיהם של 17 סנאטורים רפובליקנים

נשיא ארה"ב טראמפ נואם בפני ההמון בהפגנה מול גבעת הקפיטול (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
נשיא ארה"ב טראמפ נואם בפני ההמון בהפגנה מול גבעת הקפיטול (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

משפט ההדחה ההיסטורי של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ החל הערב (שלישי) בסנאט. טראמפ הואשם על ידי בית הנבחרים שהביא להסתערות הקטלנית של תומכיו על גבעת הקפיטול בניסיון להפוך את תוצאות הבחירות.

לאורך המשפט בסנאט, שצפוי להיות מהיר יחסית אך יימשך לפחות עד לתחילת השבוע הבא, ישמשו 100 הסנאטורים כחבר המושבעים ויצטרכו לפסוק אם הוא אחראי לאירועים האלימים.

תומכי הנשיא דונלד טראמפ מנסים לפרוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון. (צילום: AP Photo/John Minchillo)
תומכי הנשיא דונלד טראמפ מנסים לפרוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון. (צילום: AP Photo/John Minchillo)

כדי להרשיעו יידרש רוב של שני שלישים, כלומר 67 סנאטורים, ומכיוון שבסנאט יש כעת תיקו 50-50 בין שתי המפלגות יזדקקו הדמוקרטים לתמיכתם של 17 רפובליקנים. הסיכוי שיגייסו תמיכה שכזו נראה אפסי, משום שכל הסנאטורים הרפובליקנים למעט חמישה הצביעו נגד עצם קיום המשפט, ובכך אותתו שלא יתנו יד להרשעה.

הדיון הערב הוא מנהלי בעיקרו, ובסיומו יצביעו הסנאטורים על השאלה אם עצם קיום המשפט תואם את החוקה בהתחשב בכך שטראמפ אינו נשיא עוד. סוגיית החוקיות של המשפט היא קו ההגנה הראשי של עורכי דינו של הנשיא לשעבר: הם טוענים כי החוקה אינה מתירה להעמיד לדין נשיא שכבר סיים את תפקידו. הדמוקרטים מנגד מציגים חוות דעת משפטיות הפוכות, ומזכירים למשל כי שר המלחמה לשעבר, וויליאם בלקנאפ, עמד לדין ב-1876 אף שכבר התפטר מתפקידו.

מפגינים תומכי טראמפ בבניין הקפיטול בוושינגטון (צילום: Win McNamee/Getty Images)
מפגינים תומכי טראמפ בבניין הקפיטול בוושינגטון (צילום: Win McNamee/Getty Images)

טראמפ הוא הנשיא הראשון שיעמוד למשפט הדחה אחרי שעזב את התפקיד, כמו גם הראשון שהודח פעמיים על ידי בית הנבחרים. לפני כשנה, הוא זוכה על ידי הרוב הרפובליקני בסנאט בעת משפט ההדחה על ניסיונו לשכנע את אוקראינה להשיג מידע מזיק על יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן.

בחודש שעבר הצביע בית הנבחרים פעם נוספת בעד הדחתו, וקיבל תמיכה מצד עשרה רפובליקנים. כמה סנאטורים רפובליקנים צפויים לתמוך בהרשעתו בעת ההצבעה בתום המשפט, אך הדמוקרטים, ששולטים בסנאט בזכות הקול שובר השוויון של סגנית הנשיא קמלה האריס, זקוקים ל-17 קולות רפובליקנים.

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!