דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוק מחנה יהודה

כלכלת הקורונה / "אנחנו מגייסים סדרנים, מכינים תדריכים, עושים את זה במלוא האחריות וקוראים לאנשים שכבר התחסנו להגיע"

טלי פרידמן, יו"ר איגוד השווקים וממנהיגות איגוד רשתות המסחר, מסבירה ל'דבר' מדוע ראשי המסחר התייאשו מהממשלה, לוקחים את המושכות לידיים ומתכוונים לפתוח בחמישי | "אנחנו לוקחים אחריות במקומם"

טלי פרידמן יו"ר איגוד השווקים: "החלטנו שאנחנו לוקחים אחריות במקומם, ואנחנו פותחים את המקומות שלנו על פי מתווה התו הירוק". (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
טלי פרידמן יו"ר איגוד השווקים: "החלטנו שאנחנו לוקחים אחריות במקומם, ואנחנו פותחים את המקומות שלנו על פי מתווה התו הירוק". (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
הדס יום טוב

ראשי ארגוני המסחר הודיעו אתמול (ג') כי יפתחו את המסחר, המסעדות והתרבות ביום חמישי הקרוב. נמאס להם לחכות לממשלה. טלי פרידמן, יו"ר איגוד השווקים, נאבקת יחד עם חבריה משוק מחנה יהודה ועם סוחרים מהשווקים והחנויות ברחבי הארץ, כדי לחזור ולהתפרנס בכבוד.

ניסינו

"ניסינו כל דרך אפשרית. ניהלנו אינסוף ישיבות ופגישות עם הממשלה, שהבטיחה לפני חודשיים שאנחנו נכנסים לסגר של שבועיים ואז המסחר ייפתח במלואו. לא קרה. הבנו שהסגר הזה הוא פייק. קראנו להיכנס לסגר מלא מלא, ונסגרנו לסגר שהמשיך והתארך, והמסחר עדיין לא נפתח.

אנחנו מרגישים כבר כמו תקליט שבור. יום אחרי יום אחרי יום אנחנו מתנהלים מול הממשלה. שומעים הבטחות ושום דבר לא קורה. שמענו עכשיו את משרד הבריאות אומרים שכנראה ב-23 לחודש ייפתחו חנויות הרחוב לא על פי התו הירוק, ויהיו פטורים מלהציג תעודת מתחסן. מה זו התכנית הזו? "אין אמון, הוא נגמר לגמרי, אין כבר כלום. הממשלה איבדה את היכולת שלה להתנהל מולנו, ואנחנו איבדנו אמון בממשלה. אין כאן שום קשר למצב התחלואה, אפילו לא קצת. אנחנו כבר מבינים, וזה שקוף וברור, שהממשלה מונעת משיקולים פוליטיים ולא יותר".

אפליה

"מה זו האפליה הזו? יש כל כך הרבה שווקים שלא הורשו לפתוח במהלך הסגרים. רק ארבעה שווקים הצליחו לעמוד בהנחיות, ולפתוח רק את החנויות בהם. דוכנים אסור. השווקים סגורים ויש סוחרים שיושבים בבית יותר מ-200 ימים. השוק ברחובות סגור לגמרי, באשדוד, יהוד, ראש העין, ועוד ועוד. כל כך הרבה שווקים בישראל פשוט נעולים, לא קיימים במשך כל התקופה. עשרות אלפי סוחרים, ועוד אלפי עובדים שאיבדו את הפרנסה שלהם. אלה בני אדם, בשר ודם, שאין להם פרנסה.

"במשך כל הזמן הזה הסופרים פתוחים. אנחנו מדברים על מוצרי מזון ומוצרים חיוניים, שסוחרים, שזה מה שהם עושים כל חייהם, לא הורשו למכור. הסופרים הסגורים – כן, הסוחרים בשווקים הפתוחים – לא. בסופרים אף אחד לא אוכף. בשווקים שכן נפתחו, נדרשו הסוחרים להציב שומרים, סדרנים ומודדי חום בכניסה.

"יש ערים בארץ שבהן חנויות הרחוב פתוחות ואין בהן שום אכיפה. כל אחד עושה דין לעצמו. בבני ברק ובירושלים חנויות הרחוב פתוחות ואין שוטר אחד בסביבה. אבל כשבשוק נפתח דוכן בניגוד להנחיות המשטרה מגיעה מיד. היו מקרים שראינו אותם עורבים לנו מעבר לפינה".

ייאוש

"המספרים מטורפים. למעלה מ-600 עסקים נסגרים בכל יום. 14 אלף עסקים נסגרו לצמיתות. אין לנו יותר ברירה. אנחנו כבר לא יודעים מי יוכל לחזור ולפתוח ביום שאחרי. דיברתי עם יושבי ראש של שווקים בארץ, והם אומרים שהם מיואשים, מדוכאים ואיבדו את האמון לחלוטין.

שוק מחנה יהודה הסגור (צילום: שלומי אמסלם / פלאש90)
שוק מחנה יהודה הסגור (צילום: שלומי אמסלם / פלאש90)

"אלה אנשים שנמצאים 200 יום ללא פרנסה והממשלה לא דואגת להם. אני רואה סוחרים שמגיעים בבוקר, מוציאים כיסא מהחנות שלהם. הדוכן מושבת, התריס סגור, הם רק רוצים לשבת שם, להיות, לנשום אוויר. משרד הבריאות יצטרך להתמודד פה עם הרבה חולים מסוג אחר, מהסוג המיואש, מהסוג השבור, מהסוג המדוכא, מהסוג שאיבד תקווה".

אחריות

"איבדנו תקווה ולכן אנחנו נערכים לפתיחה ביום חמישי, לפי התו הירוק. החלטנו שאנחנו לוקחים אחריות במקומם, ואנחנו פותחים את המקומות שלנו על פי מתווה התו הירוק. הממשלה הביאה אותו לפתחנו, רק שלא רואים שהיא מתכוונת ליישם אותו בקרוב בשטח. לקחנו את המושכות לידינו, והתחלנו לנהל. כי די, כמה אפשר! המסחר במדינת ישראל הגיע למקום שכבר אין לו אוויר וחמצן, המון עסקים פשוט הרוסים!

"מה שעשינו בהתאגדות המהירה הזו היום – גם של פורום המסחר וגם בתי המלון וחנויות הרחוב והמסעדנים והתיירות והתרבות, שהצטרפו אלינו – זה להבין שאנחנו חייבים להתחיל לחיות לצד הקורונה ולעשות את זה בדרך נכונה ואחראית, מה שמצופה מהממשלה, אבל לצערנו הממשלה לא מוכנה לעשות את זה.

"אנחנו מגייסים סדרנים, מכינים תדריכים, אנחנו עושים את זה במלוא האחריות וקוראים לאנשים שכבר התחסנו להגיע. אנחנו מדברים על מיליוני אנשים שיכולים לחזור לשגרת חיים ולהניע את הכלכלה, ובכך גם להקל על המסחר. זה מתווה טוב שנותן תמריץ לאנשים ללכת להתחסן וגם מאפשר לנו לנשום. זה הדבר הברור מאילו שהממשלה הייתה כבר צריכה לעשות מזמן, זה פשוט אבסורד".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!