דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
19.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.9°באר שבע
  • 26.6°אילת
  • 20.8°טבריה
  • 20.3°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת הקורונה / פחות נסיעות יותר מזון: הלמ"ס מעריך מחדש את הצריכה בקורונה

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה התאימה את הסל שנסקר במדד המחירים לצרכן בזמן הקורונה | ההתאמות מצביעות על השינויים הגדולים בהרגלי הצריכה בשנה האחרונה

קונות עגבניות בסופרמרקט. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
קונות עגבניות בסופרמרקט. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן קירשנבאום

יותר מזון ודיור, פחות תחבורה, חופשות והלבשה: גם בלי סקר הוצאות משקי הבית, אפשר ללמוד על שינויים בהרגלי הצריכה של הישראלים מהשינויים שפרסם היום הלמ"ס בהרכב מדד המחירים לצרכן שיכנסו לתוף החל מהשבוע הבא.

השינויים מגיעים בעקבות הבנה בלמ"ס שהקורונה הביאה לשינוי דרמטי בדפוסי הצריכה של משקי בית בישראל, מה שגורם לעיוות במדד הנוכחי. סקר הוצאות משקי הבית עוד לא פורסם, ולכן בלמ"ס מפרסמים שינוים ראשוניים ומדגישים שיתכן שיערכו בו שינויים בהמשך.

עם זאת, בלמ"ס מודיעים כבר על מספר סעיפים בהם חלה ירידה משמעותית בעקבות המשבר. כצפוי, הסעיפים המשמעותיים ביותר בהם חלה ירידה בהוצאות הן תיירות ואירוח, תחבורה ומסעדות. על פי הנתונים, ההוצאה על נסיעה לחו"ל נחתכו ב-27.6%, אירוח בבתי מלון וצימרים ב-12.4% וארוחות במסעדות ובתי קפה ב-10.7%. ההוצאות על דלק לכלי רכב ירדו ב-9.4%, ונסיעות בתחבורה ציבורית ירדו ב-5.8%.

בהתאמה, בלמ"ס החליטו להוריד את משקלם של מספר סעיפים במדד שלהערכתם מהווים חלק קטן יותר בסל הצריכה של משקי בית. החל מהשבוע הבא, משקל ההוצאה של סעיף ההלבשה וההנעלה ירד מ-3.1% מסל הצריכה ל-2.9%, וסעיף התחבורה, שכולל גם הוצאות על תחבורה ציבורית וגם דלק לרכבים פרטיים, ירד מ-20.3% ל-18.4%.

לעומת זאת, מספר סעיפים שבלמ"ס מעריכים שצריכתם עלתה בזמן הקורונה יתפסו משקל גדול יותר במדד. סעיף הדיור, שהוא הסעיף הגדול ביותר במדד כרגע, יגדל מ-24.1% ל-24.1% מהמדד. משקלו של המזון ללא הפירות והירקות יעלה מ-14.3% ל-14.5%, ומשקל הפירות והירקות יעלה מ-3.1% ל-3.3%. ההוצאות לבריאות גם יעלו, מ-5.6% ל-6% החל מהשבוע הבא.​

מדד בימי קורונה

מדד המחירים לצרכן הוא אחד המדדים המרכזים לבחינת מצב המשק. כמדד שמשקף את עליית וירידת המחירים הוא משמש מרכיב בסיסי לקבלת החלטות (כמו הריבית לדוגמה) וכן מופיע בחוקים ותקנות רבים. בימי שגרה אוסף הלמ"ס את הנתונים המרכיבים את המדד מרשתות השיווק והחנויות באמצעות תישאולים, ביקורים בבתי עסק ובדיקת מסחר מקוון.

בהודעה מיוחדת התייחסו אתמול אתמול בלמ"ס לקושי בהרכבת המדד בזמן שרבות מהחנויות סגורות ולהתאמות שנדרשו כדי לבצע את הסקר. בין השאר ציינו כי הסתמכו יותר על מכירה מקוונת, אך תחומים רבים שאינם פעילים בכלל לא נסקרו, והמחיר שלהם יעודכן רק שיחזרו לצרוך אותם באופן סדיר. "המחירים 'האמתיים' יתקבלו בעתיד" כותבים בלמ"ס, "עם הרחבת הצריכה בסעיפים בהם הצריכה הינה חלקית, או חידוש הצריכה בסעיפים בהם היא אפסית".

הסעיפים שלא נצרכו בכלל הן: עריכת מסיבות ואירועים, הארחה נופש טיולים מאורגנים, טיסות ושהייה בחו"ל, הצגות קונצרטים מופעי ספורט וקולנוע.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!