דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

סביבה / פעילים שיבשו את עבודות החשמל במכתש רמון: "זה מחדל"

תושבי מצפה רמון שמתנגדים להקמת עמודי חשמל במכתש הקימו בשבועות האחרונים מאהל מחאה באתר העבודות | אחד המוחים: "קו החשמל הוא לא 'צלקת'. זה עניין עקרוני"

מחאה נגד הקמת עמודי החשמל במכתש רמון. כ-1,000 איש ביקרו במאהל בחודש האחרון (צילום: ארז רביב)
מחאה נגד הקמת עמודי החשמל במכתש רמון. כ-1,000 איש ביקרו במאהל בחודש האחרון (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מנהיגי מחאת העמודים שיבשו אתמול (רביעי) את עבודת חברת החשמל להקמת קו חשמל בתוך מכתש רמון. התושבים מוחים נגד הסכם פשרה שאיפשר להקים 14 עמודי ענק בתוך המכתש, ודורשים להפסיק את העבודות ולהטמין את כבלי החשמל באדמה, כפי שנעשה ברוב הקו.

לשטח הגיעה משאית עם מנוף ועליו חוטי חשמל למתיחה, אבל העבודות לא בוצעו לבסוף בגלל הפעילים.

הקמת עמודי החשמל במכתש רמון. חברת החשמל: "נחשמל את הקו במועד" (צילום: אפרת קדם סילברט)
הקמת עמודי החשמל במכתש רמון. חברת החשמל: "נחשמל את הקו במועד" (צילום: אפרת קדם סילברט)

בעקבות הצבת העמודים בשטח לפני כשלושה שבועות, הקימו המוחים מאהל על יד אחד העמודים. קו החשמל חיוני להולכת חשמל משדות סולאריים בערבה לכיוון צפון, והתושבים תובעים להטמינו באדמה באופן מקסימלי לאורך 10 קילומטרים, ולא רק לאורך 7.5 קילומטרים כפי שמבוצע בימים אלה. לטענת המוחים, העבודות לא תואמו כנדרש עם רשות הטבע והגנים, ופקח של הרשות לא נכח בשטח.

"קו החשמל הוא לא 'צלקת'. זה עניין עקרוני", אומר ל'דבר' נדב סילברט, שעבר לגור עם בת זוגו וילדיו ליד העמודים לאות מחאה. "יש החלטת ממשלה שקבעה שזה 'נוף בראשית'. ב-2010 נקבע שאפשר רק להטמין באדמה בלי קו עילי. העמודים האלה הם מחדל". לדבריו, יותר מ-1,000 איש הגיעו למאהל בשלושת השבועות האחרונים והביעו הזדהות עם המחאה. הוא עצמו מבצע תצפית על עמודי החשמל, בכוונה למנוע בגופו את המשך עבודות התשתית.

רשות שמורות הטבע והגנים: "ראוי לבחון את הנושא מחדש"

אישור התכנית התקבל ב-2016, באמצעות הוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל), ללא התנגדויות ובמודעות רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע.

חברת החשמל מתכוונת להמשיך לבצע את הקמת הקו הקיים בהקדם האפשרי. כחברת ביצוע, החברה תוכל לבצע בעתיד הטמנה של הקו, אם תתקבל החלטה זו על ידי גורמי תכנון ויוקצה לכך תקציב מתאים.

https://www.facebook.com/effie.perry.14/videos/1696535450525089

לעומת זאת, משתתפי המחאה, ברובם תושבי מצפה רמון, דורשים להקפיא את העבודות כבר כעת, תוך עיכוב בהקמת הקו, על מנת להטיל את מלוא כובד המשקל והדחיפות על המשך תכנית ההטמנה.

מרשות הטבע והגנים נמסר: "ראוי ומותר לבחון את הנושא כעת מחדש. לאור הטכנולוגיה העדכנית והיכולות שנרכשו לשיקום, קיימנו דיון ראשוני עם חברת החשמל על האפשרות להמשיך את מקטע ההטמנה ולפרק חלק גדול מהעמודים שהוצבו. נפנה לוות"ל, שלה זכויות רבות בתהליך ההטמנה, ונבקש לבחון את התוספת המבוקשת".

נדב סילברט ואפרת קדם סילברט. דורשים הקפאה מיידית של העבודות (צילום: ארז רביב)
נדב סילברט ואפרת קדם סילברט. דורשים הקפאה מיידית של העבודות (צילום: ארז רביב)

החברה להגנת הטבע פנתה אתמול בפעם השנייה לשר האנרגיה יובל שטייניץ (הליכוד), וקראה לו "לא לחבר את עמודי החשמל העיליים במכתש רמון לחשמל, אלא להטמין את הקו באדמה כעת. לא בעתיד, לא בהמשך, אלא עכשיו".

מלשכת שר האנרגיה נמסר ל'דבר': "אף שהתכנית שאושרה, גובשה בתיאום, בהסכמה ועל דעת רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע ולשביעות רצונן, השר שטייניץ מתכוון לבחון את הנושא ולגבש את עמדתו לאחר השלמת בדיקתם של כלל ההיבטים הרלוונטיים, לרבות תכניות הפיתוח, העלויות הכספיות, התכנון ולוחות הזמנים".

מחברת החשמל נמסר: "רשות הטבע והגנים וחברת החשמל פועלות לקידום הטמנת המשך הקו. עם קבלת האישורים הסטטוטוריים והמקור התקציבי נפעל לביצוע מיטבי של הפרויקט כפי שהיה עד כה, צמוד לתכנית שאושרה בממשלה. תהליך כזה, גם אם כל הגורמים יפעלו מהר ככל שניתן, יימשך חודשים ארוכים ואף יותר מכך, עד לקבלת היתרים מרשויות התכנון.

"חברת החשמל תחשמל את הקו הקיים במועד, כדי לא לפגוע ביזמי האנרגיות המתחדשות ובשדרוג איכות אספקת החשמל לתושבי הנגב".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!