דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
20.3°תל אביב
  • 20.9°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 17.6°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 16.2°באר שבע
  • 23.8°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 19.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זכויות אדם

זכויות נשים / פעילה פמיניסטית סעודית שוחררה מהכלא

לוג'יין אל-הד'לול, שנעצרה ב-2018 כשהפגינה נגד האיסור על נשים לנהוג, עברה תקיפות מיניות ועינויים בכלא | משפחתה חגגה: "זה היום הטוב ביותר בחיי"

הפעילה הפמיניסטית הסעודית לוג'יין אל-הד'לול. "לוג'יין חזרה הביתה!"(צילום:Marieke Wijntjes/Handout via REUTERS/File Photo)
הפעילה הפמיניסטית הסעודית לוג'יין אל-הד'לול. "לוג'יין חזרה הביתה!"(צילום:Marieke Wijntjes/Handout via REUTERS/File Photo)
אוריאל לוי

לוג'יין אל־הד'לול (31), פעילה פמינסטית סעודית, שוחררה אתמול (רביעי) ממאסר לאחר 1,001 ימים בכלא. אל-הד'לול, נעצרה בהפגנה נגד איסור הנהיגה לנשים בריאד, בירת סעודיה, הותקפה מינית על ידי השוטרים שעצרו אותה ועברה עינויים בכלא.

זמן קצר לאחר שהיא ושותפות נוספות למאבק נעצרו, בוטל האיסור, אבל היא נשארה במאסר. בנובמבר 2020 היא הובאה בפני בית דין מיוחד לעבירות טרור. היא שוחררה פחות משבוע לאחר שהממשל האמריקאי דרש מסעודיה לשחרר אסירים פוליטים ופעילי זכויות אדם.

אישה נוהגת ברכב בערב הסעודית. האיסור בוטל, אבל אל-הד'לול נותרה בכלא (צילום: Shutterstock)
אישה נוהגת ברכב בערב הסעודית. האיסור בוטל, אבל אל-הד'לול נותרה בכלא (צילום: Shutterstock)

דובר מחלקת המדינה האמריקאית, נד פרייס, אמר ששחרור אל-הד'לול הוא "התפתחות רצויה מאוד", והוסיף שמחלקת המדינה "עוקבת מקרוב אחר ההתפתחויות". נשיא צרפת עמנואל מקרון בירך על שחרורה בחשבון הטוויטר שלו.

אל-הד'לול נעצרה במאי 2018 לצד נשים נוספות ששוחררו זה מכבר. בדצמבר 2020 היא הורשעה בקידום אג'נדה זרה והפרעה לסדר הציבורי באמצעות שימוש באינטרנט. היא נידונה לעונש מאסר של חמש שנים ושמונה חודשים, אך בניכוי התקופה שכבר ריצתה שחרורה היה צפוי בחודש הבא.

שופט בריאד הורה אתמול על שחרורה על תנאי. כחלק מתנאי השחרור שלה, נאסר עליה לדון במה שעבר עליה בעת מאסרה, והיא לא מורשית לצאת משטח הממלכה. אם תפר את התנאים, היא צפויה לשוב לכלא.

אחיותיה חגגו את שובה הביתה והעלו לטוויטר תמונות שלה מחייכת. "לוג'יין חזרה הביתה!", כתבה אחת האחיות, לינה, לצד תמונתה. אחות נוספת, עליה, כתבה: "זה היום הטוב ביותר בחיי".

1,001 ימים של עינויים ותקיפות מיניות

בעת מאסרה פתחה אל-הד'לול בשתי שביתות רעב, ובדומה לחברותיה שנכלאו עמה, סיפרה לשופטים על עינויים והתעללות מינית בעת מאסרה ומצד חוקרים עטויי מסכות. לפי עדותן, האסירות הוכו במקלות, חושמלו ועברו עינויים באמצעות מים. כמה מהן אף סיפרו על מגע בלתי הולם והפעלת כוח, וכן איומים באונס.

הוריה של אל-הד'לול העידו שבביקורים בכלא הבחינו בסימני חבלות על גופה. לדברי משפחתה, בדיון שנערך השבוע בבית המשפט לערעורים נדחו על הסף טענותיה שעברה עינויים בכלא.

שגריר במדינה אירופאית סיפר ל'גרדיאן' שלפני יותר משנה התנהלו מגעים לשחרורה של אל-הד'לול, שכמעט הושלמו, אבל עורכי דינה סירבו לחתום על הסכם שימנע ממנה לספר על מה שעברה בכלא. פעילות פמינסטיות נוספות נותרו בכלא.

הרשויות בריאד חששו שהציבור יחשוב שהמאבק הוא שהביא לביטול האיסור על נהיגת נשים, ולא הצו הרשמי שעליו חתם יורש העצר מוחמד בן סלמאן לפני כמעט שלוש שנים. מקור בבית המלוכה המעורה בדרך שבה התייחסו לפרשה בריאד אמר ל'גרדיאן': "מה שהחל כניסיון ענישה בגדר 'מכה על כף היד' נגרר למצב שבו שני הצדדים חשו שנעשה להם עוול. זה גרם לנזק עבור הרשויות שחיפשו במשך תקופה ארוכה דרך לרדת מהעץ".

בתוך כך, שני פעילים סעודים-אמריקאים למען זכויות נשים בסעודיה שוחררו בשבוע שעבר, מיד לאחר בקשתו של ממשל ביידן מהסעודים לשחרר פעילי זכויות אדם. סלאח אל-חיידר, בנה של מנהיגת נשים ידוע בסעודיה, והרופא באדר אל-אברהים שמוכר גם כפרשן פוליטי, נעצרו באפריל 2019 והואשמו בעבירות טרור.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!