דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סחר בנשק

סחר בנשק / 20 ישראלים חשודים בעסקת נשק לא חוקית, רוב פרטי הפרשה נאסרו לפרסום

העצורים, חלקם יוצאי התעשיות הביטחוניות, חשודים בין השאר בעבירות נגד ביטחון המדינה, בהפרת חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני ובעבירות הלבנת הון

הטילים שנמצאו (צילום: דוברות המשטרה)
הטילים שנמצאו (צילום: דוברות המשטרה)
יהל פרג'

20 אזרחים ישראלים, בהם יוצאי התעשיות הביטחוניות, נעצרו ונחקרו בחשד לביצוע עבירות נגד ביטחון המדינה, עבירות על חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, עבירות הלבנת הון וכן עבירות כלכליות נוספות, כך נחשף היום (חמישי).

החקירה נערכה בחודשים האחרונים, בשיתוף של השב"כ, היאחב"ל בלהב 433 במשטרת ישראל והמלמ"ב (הממונה על הביטחון במערכת הביטחון) ובליווי המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

לפי החשד, העצורים עסקו בפיתוח, ייצור, ביצוע ניסויים ומכירת טילים משוטטים חמושים עבור מדינה באסיה, שלא כדין, בתמורה לקבלת כספים וטובות הנאה נוספות. על כלל הפרטים בפרשה הוטל צו איסור פרסום, מחשש ליחסי החוץ של ישראל ולזליגת מידע למדינות עוינות. חומר החקירה הועבר לבחינת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

אלי יוסף. "ישראל היא אחת המדינות היחידות שאין בה שקיפות לגבי הסחר בנשק" (צילום: דוד טברסקי)
אלי יוסף. "ישראל היא אחת המדינות היחידות שאין בה שקיפות לגבי הסחר בנשק" (צילום: דוד טברסקי)

לדברי אלי יוסף, פעיל נגד מכירת נשק ישראלי לרודנים ויו"ר מפלגת 'הלב היהודי', ב-2007 חוקק חוק הפיקוח, המחייב אישור של המדינה למכירת אמצעי לחימה או מעקב למדינה זרה. "בדרך כלל זה קורה באופן אוטומטי", מסביר יוסף ל'דבר', "ולפעמים צריך קשרים, וזה תפקיד הבכירים. לא יכול להיות שכל כך הרבה אנשים מעורבים, וחשבו שיעשו את זה ככה חלק.

"להערכתי, משהו השתבש בקבלת האישורים. מישהו מהקבוצה, לרוב זה בכיר במערכת הביטחון לשעבר, היה אמור להשיג אישורים מהמדינה, ופה חל שיבוש. למה לא השיג את האישור? לא יודע".

"הנשק שלנו משמש לדיכוי מיעוטים והרג ילדים"

יוסף טוען שהעסקה שנחשפה היא רק אחת מיני רבות. "יש מאות עסקאות כאלה שעושים מתחת לשולחן", הוא אומר, "גם עם מדינות אויב כמו סודן, שבמשך שנים אנחנו מוכרים לה אמצעי לחימה.

"אלה דברים מחרידים, הנשק שלנו משמש כדי לדכא מיעוטים ולהרוג ילדים ונשים. ישראל היא אחת המדינות היחידות שאין בה שקיפות בקשר למדינות שמוכרים להן נשק. אפילו לפי בית המשפט העליון, זכות הציבור לדעת לא גוברת על הביטחון, וככה נמנע מאיתנו לעשות חשבון נפש".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!