דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה ביום הבחירות

זכויות עובדים / 7 טיפים לעובדים עבור המפלגות בתקופת הבחירות

נעם הרחול מהאיגוד המקצועי לנוער וצעירים: "בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, התקבלו אצלנו קרוב ל-300 פניות של בני נוער וצעירים שלא קיבלו שכר"

צעירים עובדים בבחירות לכנסת ה-21 (צילום: עמר כהן)
צעירים עובדים בבחירות לכנסת ה-21 (צילום: עמר כהן)
הדס יום טוב

אלפי צעירים ובני נוער צפויים להיות מועסקים על ידי המפלגות המשתתפות בבחירות לכנסת ה-24 במסגרת תעמולת הבחירות. מדובר בעבודה ארעית בשיטת חבר מביא חבר, כשבמקרים רבים אותם בני נוער לא יודעים מי המעסיק שלהם ומה הזכויות שלהם.

"אחרי כל מערכת בחירות, בארצי או במוניציפאלי, אנחנו יודעים שיגיעו אלינו פניות". אומרת נעם הרחול, רכזת הסיוע המשפטי באיגוד המקצועי לנוער וצעירים בנוער העובד והלומד. "אבל יש כמה דברים שכדאי לדעת לפני שהולכים לעבוד בבחירות ואולי ימנעו את המקרה הבא".

1. עבודה בבחירות – לא בהכרח "כסף קל"

"בשלוש מערכות הבחירות האחרונות, החל מ-2019, התקבלו אצלנו קרוב ל-300 פניות של בני נוער וצעירים שעבדו בתקופת הבחירות. רוב הפונים עושים זאת לאחר של קיבלו שכר או חלק ממנו. בתקופה זו דאגנו שיוחזרו לאותם עובדים קרוב ל-50,000 שקלים שלא שולמו להם".

"בחלק מהמקרים מספיק טלפון ובחלק מהמקרים אנחנו נאלצים להגיע לבית הדין. כך לדוגמא בימים אלה מתנהלת תביעה בבית הדין לעבודה נגד סיעת "נהרייה 1" של ראש עיריית נהריה לשעבר ג'קי סבג. המפלגה הפסידה בבחירות שנערכו ב 2018 ולכאורה לא שילמה שכר ל-71 בני נוער וצעירים שעבדו במסגרת הקמפיין".

"סיפור זכור אחר הוא זה של מפלגת 'יחד' בראשות אלי ישי שלא עבר את אחוז החסימה בבחירות לכנסת שנערכו ב-2015. שם התנהלה תביעה ענקית עם יותר ממאתיים תובעים. אלה רק שתי דוגמאות מתוך מאות שבהם אנחנו מטפלים בכל מערכת בחירות".

2. דעו אצל מי אתם עובדים

"על פי חוק, המעסיק חייב לתת לעובד הסכם עבודה בו מפורטים תנאי ההעסקה והפרטים המלאים שלו ושל העובד. כדאי לדרוש  את הדבר הזה ולשמור אותו. אני ממליצה לעבוד עם טופס קבלה לעבודה, שבו מפורט מה היקף המשרה ומה השכר, ומופיעים בו כל הפרטים הנחוצים. כדאי גם לצלם  את הטופס, בטח אם לוקחים לכם אותו לאחר החתימה.

נעם הרחול (צילום: אלבום פרטי)
נעם הרחול (צילום: אלבום פרטי)

"בשנים האחרונות אנחנו נתקלים בהרבה מקרים של "חבר מביא חבר",  החבר'ה פשוט הצטרפו לאיזו קבוצת וואטסאפ עם כותרת של "עובדים אצל X". ויש גם גיוסים מאסיביים של עובדים דרך הרשתות החברתיות. חשוב לדעת שאם לא קיבלתם הסכם עבודה מסודר, אחר כך, אם יש בעיה, מאוד קשה להוכיח שאכן הועסקתם. לכן, תוודאו תמיד שאתם מועסקים באופן רשמי, שקיבלו אתכם לעבודה כנדרש ובאופן חוקי ושאתם יודעים מי האדם האחראי עליכם.

3. הכירו את החוק

"החוק אומר שבבחירות כולם זכאים ליום שבתון, מה שאומר שביום הבחירות העובד זכאי לשכר של 200%. אבל יש לזה כמה סייגים. מי שעובד ביום הבחירות בעבודה קבועה שלו, זכאי לתוספת השכר רק אם צבר ותק של  14 ימי עבודה. מי שעבד בענף הבחירות, למשל בחלוקת פלאיירים או בתליית שלטים עבור מפלגה, זכאי לשכר של 200%, גם אם לא צבר ותק ואפילו אם עבד רק ביום הבחירות. במקום שכר של 200%, המעסיק יכול לשלם שכר רגיל בתוספת יום חופשה בתשלום.

"לבד מסייגים אחדים, כל חוקי העבודה תקפים גם לעבודה בבחירות. לדוגמא, חזרי נסיעות, העובד זכאי להחזרי נסיעות לפי החישוב של אמצעי התחבורה הזול ביותר עד 22.6 שקלים ביום. תשלום עבור שעות נוספות מחושב כרגיל החל משעת העבודה השמינית. וגם בבחירות גיל המינימום המותר להעסקה בישראל הוא 16".

4. תרשמו הכל

"רצוי תמיד לתעד בצורה מסודרת את התאריכים והשעות של העבודה, אשפר לתעד על דף אפשר באפליקציה, העיקר שזה יישמר. תרשמו אם עבדתם שעות נוספות, אם קיבלתם הפסקות ומתי. תרשמו את הוצאות הנסיעה שלכם, ואת הפרטים של האדם שהיה אחראי עליכם מטעם המפלגה, השם, טלפון ותפקיד".

5. על עבודה בבחירות יש מס של 25%, בני נוער פטורים ממנו

"בגין עבודה בענף הבחירות בלבד, יורד מס קבוע של 25% מכלל השכר המשולם עבור כל תקופת העבודה. זאת ללא קשר לגובה השכר או להכנסות אחרות. זאת אומרת, מי שעבד עבור מפלגה או מועמד בחלוקת פלאיירים במשך שבועיים בתקופת הבחירות, המס הקבוע יורד על כלל השכר שמשולם בכל השבועיים יחד. עובדים מתחת לגיל 18 פטורים מהמס מיוחד לתקופת הבחירות.

"בשנים האחרונות נתקלנו רבות במקרים של בני נוער שכן הורידו להם את המס של ה-25%. היה לנו מקרה של 20 בני נוער שהורידו להם את המס הזה בגלל טעות ברישומים של המפלגה. הכסף הוחזר בסופו של דבר, אבל זה דבר שקשה מאוד לתקן בדיעבד וזה לוקח מספר חודשים".

6. אל תחתמו על שכר שלא קיבלתם

"כמו בכל עבודה, השכר צריך להיות משולם עד ל-10 בחודש הבא. כלומר, עבור עבודה ביום הבחירות ב-24 במרץ, השכר צריך להיות משולם  עד ל-10 באפריל. בגלל שמדובר במערכות גדולות שמעסיקות הרבה עובדים זמניים ליום אחד או לכמה ימים, הרבה מאוד פעמים מבקשים מהעובדים לחתום על אישור שקיבלו שכר, אל תחתמו על אישור שקיבלתם שכר אם לא קיבלתם אותו. אם מבקשים מכם לחתום על אישור שקיבלתם תשלום, תחתמו עליו רק לאחר שבדקתם שקיבלתם את מלוא השכר לו אתם זכאים".

7. העדיפו לעבוד במפלגה גדולה

"כדאי לעבוד במפלגה גדולה יחסית. זה לא שזה מבטיח שלא יהיו שום בעיות, אבל הנסיון מלמד שמפלגות קטנות שלא עוברת את אחוז החסימה נקלעות לעיתים לבעיות תזרימיות ולא מקבלת חלק מהכספים שהושקעו מחוק מימון מפלגות. לכן יש הרבה יותר מקרים של בעיות תשלום לעובדים, במפלגות שלא עברו את אחוז החסימה".

מידע נוסף על זכויות נוער וצעירים בעבודה ניתן למצוא באתר מינימום של הנוער העובד והלומד או בפניה לאיגוד המקצועי לנוער וצעירים בטלמסר *1121. אם נוצלתם במקום העבודה או נתקלתם בבעיה, אתם יכולים לפנות למדריכי הנוער העובד בישוב, לפנות דרך האתר או בטלמסר *1121.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!