דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עלייה

עלייה מאתיופיה / באישור חריג: מטוס שביעי במבצע העלייה מאתיופיה 'צור ישראל' נחת בנתב"ג

הטיסה נדחתה בשבועיים עקב סגירת השמיים, ויצאה לפועל בעקבות מאבק שהובילה שרת הקליטה פנינה תמנו-שטה | בין העולים הבוקר הילד בנימין טספהון בן ה-6, שנזקק לניתוח דחוף

עולים מאתיופיה מהמטוס השביעי של מבצע צור ישראל לאחר נחיתתם בנתב"ג (צילום: אלה שילוב, לע"מ)
עולים מאתיופיה מהמטוס השביעי של מבצע צור ישראל לאחר נחיתתם בנתב"ג (צילום: אלה שילוב, לע"מ)
יהל פרג'

330 עולות ועולים מאתיופיה הגיעו הבוקר (שישי) לישראל במטוס השביעי של מבצע 'צור ישראל'. הטיסה נדחתה מספר פעמיים עקב סגירת השמיים, והגיעה שבועיים לאחר המועד המקורי, בעקבות מאבק שהובילה שרת העליה והקליטה פנינה תמנו שטה. בין העולים הבוקר 69 ילדים ו-17 תינוקות.

אחד הילדים שנחתו בישראל הבוקר הוא בנימין טספהון בן ה-6, אשר סובל ממום בלב ונדרש לקבל טיפול רפואי מציל חיים בארץ, ושטיסתו נדחתה בשל הסגר. עברו טספהון נרתמו לצד השרה תמנו שטה, גם הארגון 'הצל ליבו של ילד' אשר ינתח אותו בבית החולים וולפסון, הסוכנות היהודית וכן שרים וחברי כנסת. למרות ההיתר המיוחד שקיבל, הוריו לא קיבלו היתר להגיע עמו לארץ.

עד כה עלו במסגרת מבצע צור ישראל 1,593 עולים, מתוך יעד של 2,000 עולים שהוצב בהחלטת הממשלה. לפי ההחלטה מאוקטובר 2020, עד סוף ינואר 2021 אמורה המדינה לאפשר את עלייתם של 2,000 מתוך כלל הממתינים במחנות בגונדר ואדיס אבבה. החלטת ממשלה קודמת, מ-2015, קובעת כי כלל הממתינים בגונדר יעלו לארץ.

למרות שכל העולות והעולים במסגרת מבצע 'צור ישראל' מגיעים מאתיופיה אשר מצב התחלואה בה נמוך בעשרות מונים מאשר בישראל ואף הם נדרשו בבידוד, גם כשאף אחד שנכנס לישראל לא נדרש לכך, עלייתם התעכבה והותנתנה בבדיקות קורונה שליליות טרם העלייה לטיסה. בדיקתם של כל העולים במטוס השביעי יצאה שלילית, וכך התאפשרה הגעתם ארצה. כמו כל הקודמים להם במבצע 'צור ישראל' יעשו העולות והעולים את הבידוד באכנסיית א.נ.א בבית שאן, טרם יתאפשר להם לראות את קרוביהם, ולאחר מכן יתמקמו במרכזי הקליטה השונים ברחבי הארץ.

עו"ד ירוס יטמאיין-מהרט, דוברת מטה המאבק להעלאת יהודי אתיופיה, דרשה לממש באופן מלא את החלטת הממשלה להעלאת כלל הממתינים באתיופיה. "על אף שאנו מאושרים מעלייתם של הממתינים ושל בנימין בן השש אשר נזקק לטיפול רפואי בהול, אנו מודאגים מכך שבתקופת בחירות, ממשלת המעבר לא תקדם כנדרש את העלייה של כל הממתינים מאתיופיה, זאת כאשר הממתינים שם בסכנת חיים. יש לממש את החלטת הממשלה בעניין משנת 2015, ולקדם את עלייתם המיידית של כמה שיותר מהממתינים באדיס אבבה ובגונדר".

שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו שטה, אמרה עם הגעת העולים לישראל: "כל עלייה מאתיופיה לישראל מרגשת ומיוחדת, אלא שהפעם זוהי טיסה מרגשת במיוחד שכן המועד שלה נדחה כמה פעמים על רקע מדיניות סגר השמיים. ידע עם ישראל, שגם בעיתות משבר גדולים לא נסגרו השמיים באופן מוחלט בפני עולים, שער הכניסה ליהודים יהיה תמיד פתוח. אני מאחלת לעולים החדשים שאת השבת הקרובה הם יזכו לציין ברוב הדר בארץ ישראל."

תמנו שטה התייחסה לאישור העלייה של הילד בנימין טספהון: "כששמעתי על המקרה של בנימין הקטן טיפלתי במקרה באופן אישי. פניתי לוועדת החריגים כדי שתשקול מחדש את החלטתה בגינו. בנימין בן ה-6 נכנס לי עמוק ללב ולא יכולתי לעמוד מנגד. הגעתו לישראל הבוקר הייתה כרוכה במאבקים ובירוקרטיות, אבל הוא היה מאבק מתבקש, מאבק יהודי ואנושי. חכמי ישראל דרשו 'כל המציל נפש אחת בישראל כאילו הציל עולם ומלאו', העובדה שהלילה ישן במיטה חמה ובקרוב יקבל את הטיפול הרפואי לו הוא זקוק, מבהירה לי עד כמה המפשט הזה נכון. אני מאחלת לבנימין בריאות איתנה והחלמה מהירה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!