דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מגזין דבר

פרידה / "המוזיקה של צ'יק קוריאה היא תזכורת תמידית לחד פעמיות, לעושר ולצבעוניות שבמפגש אנושי"

צ'יק קוריאה. "כמה עושר הוא הביא לעולם וכמה צבע" (צילום: Steve Thorne/Redferns)
צ'יק קוריאה. "כמה עושר הוא הביא לעולם וכמה צבע" (צילום: Steve Thorne/Redferns)

צ'יק קוריאה, שהלך השבוע לעולמו, חצה תקופות וסגנונות, ניגן לצד הגדולים, העמיד דורות של תלמידים, פרץ וחתר קדימה ולא הפסיק ליצור | טור אישי

כשהייתי תלמיד בתיכון, ב-1998, קיבלתי מחבר במגמת המוזיקה אלבום עם צילום של נוצה. הוא אמר לי 'קח, שמע, חייך ישתנו'.

האלבום הזה, Light as a feather, הוא פיסת מוזיקה מכוננת שלא יצאה לי מהקומפקט דיסק במשך חודשים. משהו בצלילים משך אותי לרצות להיות גם כזה, להצליח להתבטא ככה בחופשיות, להצליח לעוף כמו חבורת האנשים באלבום ששוטפים אותך בכל כך הרבה רגש וצבע. להצליח להיות נוכח כמוהם, בזמן ובמקום. להביא את הנוכחות לאמנות.

תחושות דומות עלו בי כמעט עם כל אלבום שלו שמצאתי, בין אם היה רביעיית ג'אז אקוסטית בהופעה חיה, הפקה מורכבת בת 15 נגנים באלבום קונספט על עליסה בארץ הפלאות או בדואט אינטימי עם מוזיקאי אחר. כמה עושר הוא הביא לעולם וכמה צבע. יש משהו בצ'יק קוריאה שתמיד מיקם אותו עבורי במקום אחר משאר אמני הג'אז שאני אוהב.

***

בשוני בנימינה, 2015, עם הכרטיסים הכי זולים שיכולנו למצוא, אחי ואני יושבים אי שם מאחור, ממצמצים בעיניים כדי להצליח לראות מי מהשניים שעולים לבמה הוא בובי מקפרין ומי הוא צ'יק קוריאה.

עמדנו מהופנטים וראינו איך שני גדולי הדור האלה, וירטואוזים עצומים, כל אחד בתחומו, מבלים יחד על הבמה ופשוט משחקים. צוחקים, רבים, מתבלבלים. כל מה שאולתר וכל מה שתוכנן מראש נמס לכדי נוכחות וחיים. הוצפנו באושר.

הג'אז היא סוגה שמתקיימת במתח בין אליטיזם אינטלקטואלי לתרבות שוליים מורדת. משחק מתמיד של מסגרת ואלתור, שכלול וגסות, הקשבה ווירטואוזיות.

וכמו שהוא הז'אנר הכי ווירטואוזי שיש, כך הוא מקדש את הדיאלוג בין הנגנים ומביא אותו לרמת אמנות. ג'אז היא אמנות הדיאלוג במוזיקה. היכולת להיות נוכח בזמן ובמקום, להביא את כל מי שאתה למפגש המוזיקלי ולהתחכך, לשחק, לשוחח או להתנגש עם האנשים שלצידך. ערכה של היצירה הוא עצם התרחשותה. היא חד פעמית, היא ייחודית, אין אחת דומה לרעותה. זו האמנות העליונה של שוויון ערך האדם.

וזו הסיבה שבגללה דמותו ויצירתו של קוריאה מלווה אותי לאורך כל חיי. תזכורת תמידית לחד פעמיות, לעושר ולצבעוניות שבמפגש אנושי. וזה יפה. זה כל כך יפה.

***

ארמנדו "צ'יק" קוריאה הוא מגדולי המוזיקאים. הוא חצה תקופות, סגנונות, ניגן לצד הגדולים, העמיד דורות של תלמידים, פרץ וחתר קדימה ולא הפסיק ליצור כל חייו.

הלך מעימנו צ'יק קוריאה. נדע שחיינו לצד ענק ושזו היתה זכות גדולה.

***

צחי אוברמן הוא מורה ונולד באותו התאריך (12 ביוני) של צ'יק קוריאה (בהפרש של כמה עשורים).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!