דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה בינלאומית

עבודה בינלאומית / הישראלי שרתם את האינטרנט לטובת מאבקי עובדים בכל העולם

אריק לי ייסד את לייבור סטארט לפני יותר מעשרים שנה, היום הוא מפעיל 1,000 מתנדבים ב-15 שפות. בריאיון ל'דבר' הוא אומר: "כשאנחנו שמצליחים לשחרר פעיל איגודים מהכלא בקמבודיה וכל העולם רואה את זה, זאת עוצמה אדירה"

אריק לי (צילום: אלבום פרטי)
אריק לי (צילום: אלבום פרטי)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

אריק לי (65) הוא האיש מאחורי אתר לייבור סטארט, אתר אינטרנט שמפיק קמפיינים לתמיכה במאבקי עובדים מכל העולם. לי, ישראלי לשעבר שחי היום בלונדון, הקים את האתר בסוף שנות התשעים, בניסיון להוכיח שניתן לרתום את האינטרנט לטובת מאבקי עובדים בכל העולם.

בתחילת הדרך היה לו תקציב שהספיק לחצי משרה בלבד. היום מפעילים את האתר כמעט אלף מתנדבים שכותבים ב-15 שפות, הוא הריץ מאות קמפיינים בכל העולם, וקיבל הכרה עולמית. "כשאנחנו שמצליחים לשחרר פעיל איגודים מהכלא בקמבודיה וכל העולם רואה את זה, זאת עוצמה אדירה".  אומר לי בראיון ל'דבר'.

להשתמש באינטרנט לטובת תנועת העבודה

לי נולד בניו יורק למשפחה יהודית. מגיל צעיר גיבש תפיסה סוציאליסטית והיה פעיל בתנועות שמאל. ב-1973 הגיע לביקור בישראל והתאהב. "ישראל נחשבה לשוודיה של המזרח התיכון. כסוציאליסט היא נראתה לי כמו חלום". ב-1981 הוא ואשתו הראשונה עשו עליה והצטרפו לקיבוץ עין דור. לי הפך לאיש המחשבים של הקיבוץ.

בתחילת שנות התשעים הציעו לו לכתוב לעיתון של האגף לחינוך מבוגרים בהסתדרות. "זה היה מגזין רבעוני שייצא בשלוש שפות ורצו שאכתוב מדור שיעסוק באינטרנט ועבודה. האינטרנט היה אז עניין חדש וגם אני לא הבנתי מה אפשר לכתוב על זה". הוא צוחק "כתבתי עמוד אחד עם רשימה מודפסת של אתרי האינטרנט של כל האיגודים המקצועיים בעולם. זה קצת מצחיק כשחושבים על זה היום".

גרעין עין דור 1981 לי הראשון משמאל (צילום: אלבום פרטי)
גרעין עין דור 1981 לי הראשון משמאל (צילום: אלבום פרטי)

ב-1996 לי קיבל כרטיס טיסה לדרום קוריאה. הייתה שביתה כללית גדולה מאוד, במדינה שרק כמה שנים קודם הפכה לדמוקרטיה וחוותה זינוק כלכלי וטכנולוגי. "אני זוכר שדיברו איתי שם על אייסיקיו. הם היו על הקצה של הקפיצה הטכנולוגית והשימוש בה. הם גם היו מאוד מתקדמים בתנועת העבודה שלהם. הגיעו אנשים מכל העולם לראות מה הולך שם".

את לייבור סטארט רציתי להקים כניסיון להוכיח שזה יכול להיות אפשרי. לא חשבתי שאחרי 20 שנה האתר הזה ימשיך להתקיים"

הביקור בקוראיה נתן ללי אפשרות להביט אל העתיד של עולם העבודה בעידן האינטרנט. "שם נטמן הזרע של לייבור סטארט. שם התחלתי לחשוב איך נוכל להשתמש באמצעי התקשורת החדשים לטובת תנועת העובדה. זו הייתה תקופה מרגשת.

"את לייבור סטארט רציתי להקים כניסיון להוכיח שזה יכול להיות אפשרי. לא חשבתי שאחרי 20 שנה האתר הזה ימשיך להתקיים ולמלא את התפקיד הזה. חשבתי שאיגודים מקצועיים יראו את זה ויגידו, 'אה, זה עובד, אז נקים אחד משלנו'. אבל זה לא יצא ככה".

מאתר של איש אחד לאלף מתנדבים ב 15 שפות

ב-1998 לי עזב את עין דור ועבר ללונדון. "שני איגודים מאנגליה שלא הכירו אותי החליטו לשלם לי משכורת של חצי משרה כדי לקדם את לייבור סטארט. אלו היו איגוד התקשורת ואיגוד עובדי הצווארון הלבן. המזכיר שלהם היה בחור חביב, ציוני שהיה גאה בזה שעל השולחן שלו אין מחשב. הייתה לו מזכירה. וכשהגיע אימייל היא הייתה מדפיסה אותו. הם פשוט לא הבינו אז כלום".

קמפיין בברזיל להשבה לעבודה של עובדי בי"ח שדיווחו על כשלים במניעת התפשטות הקורונה (צילום: לייבור סטארט)
קמפיין בברזיל להשבה לעבודה של עובדי בי"ח שדיווחו על כשלים במניעת התפשטות הקורונה (צילום: לייבור סטארט)

בתחילת הדרך לי הפעיל את האתר לבדו כמעין אתר חדשות לתחום העבודה. לקח לו זמן להסכים לפתוח את האתר למתנדבים, אבל מרגע שעשה זאת הם הגיעו בהמוניהם. "היום יש כאלף מתנדבים, מאה מהם פעילים באופן יומיומי. ובנוסף יש קבוצה של כתשעים מתרגמים ב-15 שפות".

"המודל של לייבור סטארט פועל בעיקר על מתנדבים ותרומות המגיעות מאיגודים בינלאומים, איגודים מקומיים ואנשים פרטיים".

הניצחון הראשון מול ענקית המלונאות הילטון

במשך הזמן, הפכה לייבור סטארט מאתר חדשות בנושאי עבודה לאתר של קמפיינים  לתמיכה במאבקי עובדים. "השיטה של הפעלת לחץ מאורגן להשגת מטרה, הוכיחה את עצמה", אומר לי, "בהתחלה האיגודים לא ידעו איך לעשות קמפיין אז עשינו את זה בשבילם. כמתכנת החלק של הקוד הוא פשוט ונתנו אותו בחינם. וזה עבד".

"אני זוכר בבירור את ההצלחה הראשונה. זה היה קמפיין נגד מלון הילטון בסידני אוסטרליה. סגרו את המלון לשיפוץ של שנה וחצי. הנהלת המלון לא הייתה מוכנה להתחייב להעסיק את העובדים מחדש בסיום השיפוץ. למרות שהיו להם הסכמים.

"היה לי חבר באיגוד המקצועי שם, הצעתי לו לעשות קמפיין בלייבור סטארט. לקרוא לאנשים להביע תמיכה בעובדים על ידי שליחת מייל למנהל המלון. המזכירה שלו, שהייתה חברה באיגוד דיווחה לנו שהוא מקבל כמות אדירה של מיילים. הם הגיעו בין כל המכתבים הרגילים שלו אז הוא היה חייב לקרוא אותם, לא היה אז ספאם ואנשים לא ידעו איך להתמודד עם זה".

מאבקי עובדים ברחבי העולם שקיבלו תמיכה מלייבור סטארט (התמונות באדיבות אתר לייבור סטארט)
מאבקי עובדים ברחבי העולם שקיבלו תמיכה מלייבור סטארט (התמונות באדיבות אתר לייבור סטארט)

"הוא פנה אלינו דרך המזכירה וביקש, אם אפשר 'לסגור את הברז'. הסכמנו להשעות את הקמפיין, אבל הוא לא הלך לדבר עם העובדים, אז 'פתחנו את הברז מחדש'. האירוע הזה הדהד בתקשורת, הילטון היא רשת עולמית שמושכת תשומת לב", אומר לי.

בסוף השגנו ניצחון וההנהלה קיבלה את כל דרישות האיגוד. העובדים שלחו לי מכתב תודה בדואר ואיתו תרומה יפה לאתר. זה היה הניצחון הראשון שלנו"

"ג'סי גקסון, (כומר ופוליטיקאי בכיר במפלגה הדמוקרטית, שותפו של מרטין לות'ר קינג בתנועה לזכויות האזרח. י.א.), אמר שהוא יבוא מארה"ב לסידני להפגנות רחוב. הייתה רבנית אמריקאית שהחליטה לגייס כמרים ומנהיגים ולפנות להנהלת הילטון העולמית.

"הפעילו על אותו מנהל בסידני לחץ מטורף. בסוף השגנו ניצחון וההנהלה קיבלה את כל דרישות האיגוד. העובדים שלחו לי מכתב תודה בדואר ואיתו תרומה יפה לאתר. זה היה הניצחון הראשון שלנו".

מאז אותו ניצחון ראשון, לייבור סטארט העלתה עוד מאות קמפיינים נוספים. לי מודה שרוב הקמפיינים כמו רוב מאבקי העובדים, לא מסתיימים בניצחון, "אבל אלו שכן מצליחים הם מרגשים במיוחד וצריך לחגוג אותם".

סולידריות כדרך להילחם באנטישמיות

לי אמנם עזב את ישראל, את הקיבוץ ואת ההסתדרות אבל הוא עדיין מרגיש ציוני. הוא מזהה תופעות של אנטישמיות בקרב ארגוני העובדים ונלחם בהן. "חלק גדול מהשנים האחרונות הקדשתי למאבק באנטישמיות בעולם העבודה", הוא אומר.

אתר לייבור סטארט ייזם מאות קמפיינים של סולידריות בין עובדים בעולם קמפיין תמיכה בעובדים טורקים משנת 2011 (צילום: disk)
אתר לייבור סטארט ייזם מאות קמפיינים של סולידריות בין עובדים בעולם קמפיין תמיכה בעובדים טורקים משנת 2011 (צילום: disk)

"מכירים אותי ואת לייבור סטארט בעולם וזה ידוע שאני ישראלי. כתבתי המון מאמרי תמיכה בישראל, בעיקר כשהיו מלחמות. אני לא מסתיר את זה וגאה שאני ציוני ובכל זאת עובד מול אירגוני עובדים בארצות ערב. אין לי בעיה איתם. מפעם לפעם אנשים קוראים לחרם על לייבור סטארט משנאת ישראל".

אני לא תמים ואני יודע שיש המון ששונאים אותנו, אבל אם עובדים למען אותו חלום של צדק חברתי וסולידריות אז יש הרבה אנשים שאפשר לעבוד איתם"

לפני ארבע שנים לייבור סטארט זכתה בפרס על הישגיה בתחום ההגנה על זכויות עובדים. הטקס התקיים בנורבגיה והגיע אליו אנשים שלייבור סטארט תמכה במאבקים שלהם. בין היתר הגיעו ראש איגוד המורים מבחריין, מנהיג עובדים פלסטיני ומנהיגת עובדים מלוב. "המעמד הזה, מול מאות נורווגים הראה תמונה מדהימה של המזרח התיכון. יש מן אירוניה בזה שאני חבר קיבוץ ישראלי ושלושה ערבים הגיעו להעיד בשבילי. אני חושב שזה מצדיק את הדרך שבחרתי בה".

לי מספר על קמפיין, שיצא לדרך לפני כחודשיים לתמיכה במורים ירדנים, במסגרתו עשרת אלפים תומכים  שלחו מכתבים לממשלת ירדן, חלקם הגיעו מישראל. "זה מאוד חשוב שעברית מופיעה בכל קמפיין. גם במקרים שבהם מדובר בארגון אנטי ישראלי". מבחינתו, "כשהארגונים האלה מקבלים תמיכה מישראלים, אני מאמין שיש לזה השפעה. הם רואים שישראל היא לא השטן".

"אני עובד עם מנהיג עובדים מעיראק. יש לי חברים בין הכורדים האיראנים. לפני עשר שנים הייתה באיראן שביתה ענקית ששיתקה את כל העיר. עשינו קמפיין לשחרור מנהיג הפועלים שם. אחרי כמה זמן, אותו בחור פגש אותי באיזה כנס בינלאומי, ישב איתי, וחיבק אותי ואמר לי תודה. הוא ידע שאני ישראלי".

"אני לא תמים ואני יודע שיש המון ששונאים אותנו, אבל אם עובדים למען אותו חלום של צדק חברתי וסולידריות אז יש הרבה אנשים שאפשר לעבוד איתם". לי מאמין שמדינת ישראל חייבת להיות יותר מעורבת בסוגיות של עבודה בזירה הבינלאומית. "זה יכול להיות עניין שמחבר בין העמים".

לייבור סטארט, הקורנה וג'ו ביידן

לי עובד מחדר העבודה שבביתו, לכן, לייבור סטארט לא הושפע דרמטית מהקורונה, פרט לכך שכמות העבודה גדלה. "באחד במאי האחרון ראינו עד כמה הפלטפורמה שלנו חשובה. זה היה מטורף. הגענו לעשרות אלפי משתתפים. אף ארגון אחר לא הצליח לארגן אירוע כזה".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מדבר עם עובדי מפעל בארצות הברית. "גו' ביידן הוא חלק מהמשפחה שלנו. אנשי האיגודים" (צילום: REUTERS/Mark Makela)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן מדבר עם עובדי מפעל בארצות הברית. "גו' ביידן הוא חלק מהמשפחה שלנו. אנשי האיגודים" (צילום: REUTERS/Mark Makela)

לטענתו של לי, ממש אפשר לראות כיצד הקורונה משפיעה על היחס של אנשים לעבודה המאורגנת "אנשים רואים את כישלונות הקפיטליזם בטיפול במגיפה. ראו את זה אצל טראמפ בארה"ב, אצל המפלגה השמרנית באנגליה. לראייה, תנועת העבודה מתחזקת במקומות ומתחדשת בכל מיני  מקומות"

כרגע, העיניים נשואות לביידן בארה"ב. "ג'ו ביידן הוא חלק מהמשפחה שלנו. אנשי האיגודים. אנחנו מתרגשים מאוד ומצפים למשהו כמו שהיה בשנות ה-30 כשמיליוני אנשים הצטרפו לתנועת עבודה. ביידן טוב לעבודה המאורגנת בארה"ב וזה ישפיע על העולם כולו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!