דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רווחה

קצבאות הנכות / התשלום במרץ וביוני: האוצר פרסם את תזכיר החוק להמשך המענקים לנכים

לפי התזכיר, המענק בסך כ-190 שקלים ישולם עד יוני בסכומים זהים ל-2020, ובעלות של כ-500 מיליון שקלים | לפי החוק, הקצבאות אמורות לעלות באופן קבוע עד סוף 2021

הפגנת הנכים בצומת עזריאלי, תל אביב, מאי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
הפגנת הנכים בצומת עזריאלי, תל אביב, מאי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

משרד האוצר פרסם הערב (שבת) את תזכיר החוק להמשך המענקים המיוחדים למקבלי קצבאות הנכות לחצי שנה נוספת, עד יוני 2021. לפי תזכיר החוק, המענקים בסך כ-190 שקלים בחודש, שניתנו בשנת 2020 כחלופה להעלאת הקצבאות הנדרשת בחוק, יינתנו עד חודש יוני 2021. הסכומים החודשיים יהיו זהים למענק של 2020 ויינתנו בשתי פעימות – האחת עד מרץ 2021 והשנייה עד יוני 2021. העלות המשוערת היא כ-600 מיליון שקלים.

פרסום התזכיר התאפשר בעקבות אישור המהלך על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, רז נזרי, שבחן את חוקיות המהלך בתקופת בחירות. השלבים הבאים בדרך לאישור סופי של המענק והעברתו לחשבונות הבנק של הנכים הם קבלת הערות מהציבור לתזכיר, אישורו בממשלה והליך חקיקה בכנסת בשלוש קריאות.

החוק להעלאת קצבאות הנכות אושר בכנסת במרץ 2018, לאחר מאבק שהובילו ארגוני הנכים בשיתוף ההסתדרות. הוא קבע כי קצבאות הנכות יועלו מכ-2,300 שקלים ל-3,700 שקלים באופן מדורג עד סוף 2021. העלאה ראשונה בוצעה ב-2018 ובחוק נקבע כי שרי האוצר והרווחה יציגו לממשלה מתווה להמשך העלאת הקצבאות ל-2020 ול-2021.

מאחר שלא אושר תקציב מדינה בשנת 2020, התעורר קושי חוקי להעלאה קבועה של הקצבאות. הפתרון שנמצא היה מענק חד פעמי ששולם לנכים בסכום בו היתה אמורה לעלות הקצבה ב-2020 לפי סיכום של ארגוני הנכים עם משרד האוצר – כ-190 שקלים בחודש. גובה המענק לכל נכה נקבע בהתאם לסוג הקצבה, רמת הזכאות ומספר חודשי הזכאות.

הבעייה נמשכה גם בשנת 2021 שנפתחת ללא תקציב מאושר, מצב שהיה עלול להוריד את הקצבאות עד להקמת ממשלה ואישור תקציב. כמענה יזמו שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הרווחה איציק שמולי את המשך מתן המענק עד לאחר הבחירות.

לפי תזכיר החוק שהופץ הערב, המענק המיוחד לנכים הזכאים צפוי להיות משולם בשתי פעימות, בחודשים מרץ ויוני 2021, עבור שני הרבעונים הראשון והשני של שנה זו, בהתאמה. סכום המענק יהיה מחצית ממה שקיבלו הנכים ב-2020, כ-190 שקלים בחודש למשך חצי שנה. התזכיר אינו מתייחס למחצית השנייה של 2021.

בשבועות האחרונים התנהלו דיונים במשרד המשפטים, שהעלה קשיים משפטיים לאישור חקיקה כזו בתקופת בחירות. פעילי מחאת הנכים הודיעו בתחילת השבוע כי אם אישור המשך המענק לא יקודם, הם יפגינו מול ביתו של שר המשפטים, בני גנץ. ביום שישי האחרון המשנה ליועמש אישר את העברת הכסף למענק.  

שר האוצר, ישראל כ״ץ: "הערב אנו מוכיחים שוב כי ציבור הנכים נמצא בראש סדר העדיפות – כאשר אנו מקצים להם מענק נוסף בהיקף של 500 מיליון שקלים, זאת בדומה ל-1 מיליארד ש״ח שהוקצו בשנת 2020. יש לי מחויבות עמוקה כלפי ציבור הנכים, ואמשיך לפעול בכדי לוודא שכל ההתחייבות כלפיהם יקוימו. אני מודה לשר הרווחה, איציק שמולי, על שיתוף הפעולה הרחב. כעת נמשיך לפעול עד שהכספים יועברו לחשבונות הבנק."

שר העבודה והרווחה, איציק שמולי: "אני שמח שגם תחת נסיבות כמעט בלתי אפשריות, הצלחנו לעמוד עד תום בהתחייבות לציבור הנכים והם יקבלו את שמגיע להם עד לשקל האחרון. זהו צעד קריטי וחשוב בתקופה כלכלית כל כך קשה ואני גאה להוביל מדיניות שלא מותירה את המוחלשים מאחור. אני מודה לשר האוצר, ישראל כץ, לשר הביטחון, בני גנץ, ולביטוח הלאומי על שיתוף הפעולה."

אלכס פרידמן, ממובלי מאבק הנכים, מייסד ויו"ר "נכה לא חצי בן אדם": "אני שמח שפנייתי לשר האוצר להאריך את המענק המיוחד לנכים מלפני חודשיים יוצאת היום אל הפועל בדמות תזכיר חוק. תודה לכל השותפים בדבר ובמיוחד לשותפי חנן טל, לשר האוצר ישראל כ"ץ, לשר הרווחה איציק שמולי והמוסד לביטוח לאומי על הובלת המהלך החשוב. בתקווה להמשך שיתוף פעולה פורה והסדרת חוק הנכים המלא בהקדם."

לביא נאור דובר קבוצות מחאת הנכים: "דווקא בתקופה קשה זו הראו שר האוצר, ישראל כ״ץ, ושר העבודה והרווחה, איציק שמולי, כי אוכלוסיית הנכים באמת קרובה לליבם ועשו מאמצים ענקיים בכדי לעמוד בהבטחות לציבור הנכים. אנו מודים על הרגישות והנחישות לתת את מה שהובטח וסוכם ומקוים. נמשיך בייחד להצעיד את הנכים לרווחה כלכלית ולחיים בכבוד לפי כל ההסכמים והחוקים שנחקקו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!