דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

ארצות הברית / הסנאט זיכה את טראמפ, אך חשף את השבריריות של הדמוקרטיה האמריקאית

מרבית הרפובליקנים בחרו לזכות את הנשיא לשעבר מאשמת הסתה שהעמידה את חייהם בסכנה, והסתפקו במתיחת ביקורת נגדו

תומכי הנשיא דונלד טראמפ מנסים לפרוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון, 6 בינואר 2021. (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
תומכי הנשיא דונלד טראמפ מנסים לפרוץ לבניין הקפיטול בוושינגטון, 6 בינואר 2021. (צילום: AP Photo/Julio Cortez)

דונלד טראמפ זוכה אמש (שבת) בסנאט האמריקאי מאשמת הסתה להתקפה האלימה על בניין הקפיטול בבירה וושינגטון. היה זה סיומו של משפט הדחה היסטורי, שחסך ממנו את ההרשעה הראשונה אי פעם של נשיא מכהן או נשיא לשעבר, אך חשף את השבריריות של המסורות הדמוקרטיות של ארה"ב והותיר אחריו אומה מפולגת שצריכה להתמודד עם האלימות שהתעוררה בעקבות ההפסד שלו בבחירות.

קצת מעל לחודש אחרי המהומות הקטלניות ב-6 בינואר, התכנס הסנאט למליאת סוף שבוע נדירה כדי לפסוק את דינו של טראמפ. ההצבעה על הדחתו של הנשיא לשעבר התקיימה בזמן שכוחות של המשמר הלאומי עדיין מוצבים מחוץ לבניין, תזכורת לאירועים שהובילו למשפט.

תומכי הנשיא דונלד טראמפ מטפסים על הקיר המערבי של בנין הקפיטול בוושינגטון. (צילום: AP/Jose Luis Magana)
תומכי הנשיא דונלד טראמפ מטפסים על הקיר המערבי של בנין הקפיטול בוושינגטון. (צילום: AP/Jose Luis Magana)

המשפט המהיר, הראשון בהיסטוריה לנשיא לא מכהן, הראה כמה קרובים היו הפורעים להרס המסורת עתיקת היומין של העברה מסודרת של השלטון בעקבות סירובו של טראמפ להודות שהפסיד בבחירות לנשיאות.

"אנחנו בדיאלוג עם ההיסטוריה"

בבוקר ה-6 בינואר, בעצרת מחוץ לבית הלבן, הלהיט הנשיא לשעבר את הרוחות כשקרא לתומכיו "להילחם עבורו בכל הכוח" בבניין הקפיטול, בשעה שהקונגרס עסק באישור הניצחון של ג'ו ביידן. כשמאות מתפרעים הסתערו על הבניין, חלקם עם ציוד צבאי, חברי קונגרס נמלטו על חייהם. חמישה בני אדם נהרגו באותו היום.

הזיכוי של טראמפ ישפיע, כמעט בוודאות, לא רק על עתידו הפוליטי של הנשיא לעבר אלא גם על זה הסנאטורים שנשבעו לקיים משפט צדק ללא פניות. שבעה רפובליקנים הצטרפו לכל חברי הסנאט הדמוקרטים, אך גם רוב של 57 תומכים בהרשעה מול 43 תומכים בזיכוי היה רחוק משני השלישים שהיו נחוצים.

תוצאות ניסיון ההתקוממות הותירו פתוחות את המחלוקות העמוקות באומה האמריקאית כלפי סוג הפוליטיקה שהוביל טראמפ. פוליטיקה שהובילה להתקפה החמורה ביותר בהיסטוריה נגד אחת משלוש רשויות הממשל בארה"ב.

"סנאטורים, אנחנו בדו שיח עם ההיסטוריה, שיחה עם העבר שלנו, עם תקווה לעתיד שלנו", אמרה מדליין דין הדמוקרטית, חברה בצוות התובעים של בית הנבחרים, בדברי הסיום שלה. "מה שנעשה כאן, מה שנדרש מכל אחד מאיתנו כאן, ברגע זה, ייזכר בעתיד", הוסיפה.

טראמפ, שעדיין לא הביע חרטה על האירועים בקפיטול, קיבל בברכה את הזיכוי השני שלו במשפט הדחה של הסנאט. הנשיא לשעבר אמר כי התנועה בראשותו "רק התחילה את דרכה". את המשפט בסנאט כינה "עוד פרק בציד המכשפות הגדול ביותר בהיסטוריה שלנו".

מקונל: "טראמפ אחראי מוסרית ומעשית"

למרות שזוכה מהאישום היחיד שהועלה נגדו, הסתה להתקוממות, היה זה המספר הגבוה ביותר של סנאטורים שהצביעו בעד הרשעה של נשיא מטעם המפלגה שלהם. הרפובליקנים שהצביעו יחד עם עמיתיהם הדמוקרטים היו ריצ'ארד בר מקרוליינה הצפונית, סוזן קולינס ממיין, ליסה מרקאוסקי מאלסקה, מיט רומני מיוטה, בן סס מנברסקה ופטריק טומי מפנסליבניה.

גם אחרי שהצביע בעד הזיכוי, מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט מיץ' מקונל גינה את הנשיא לשעבר כ"אחראי מוסרית ומעשית" להתקוממות. מקונל טען כי לא ניתן היה להרשיע את טראמפ משום שהוא כבר לא נשיא מכהן. מקונל, יש לציין, היה זה שמנע את קיום משפט ההדחה לפני השבעתו לתפקיד של ביידן.

מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל. (צילום: Rod Lamkey/Pool via AP)
מנהיג המיעוט הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל. (צילום: Rod Lamkey/Pool via AP)

בהודעה שפרסם מספר שעות אחרי ההכרעה, הדגיש הנשיא ביידן את העובדה שסנאטורים רפובליקנים הצביעו בעד הרשעת טראמפ כמו גם את הביקורת החריפה שמתח מקונל. נאמן להבטחתו ליישב את המחלוקות באומה האמריקאית, ביידן אמר כי על כולם, ובמיוחד על מנהיגי המדינה, חובה "להגן על האמת ולהביס את השקרים".

"כך נשים סוף למלחמה הפנימית בינינו ונרפא את הנפש של האומה שלנו", הוסיף הנשיא, "זו המשימה המוצבת מולנו, וזאת משימה שאחנו חייבים להתמודד איתה יחד".

במהלך המשפט, הצטיירה תמונה גרפית ועגומה לגבי הנרטיב של מהומות ה-6 בינואר והשלכותיהן על האומה. הסנאטורים, שרבים מהם נאלצו לברוח מחשש לביטחונם במהלך פריצת תומכי טראמפ לקפיטול, מתחילים רק עתה להתמודד עם ההשלכות של הזעזוע שיצרו האירועים בעבור הדמוקרטיה האמריקאית.

תומכי טראמפ בפריצה לבניין הקפיטול (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
תומכי טראמפ בפריצה לבניין הקפיטול (AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

סנאטורים רבים נמנעו מלגלות כיצד יצביעו עד כרגע האחרון. במיוחד היו אלה רפובליקנים המייצגים מדינות בהן הנשיא לשעבר עדיין פופולרי. מרביתם הצביעו, בסופו של דבר, בעד זיכויו של טראמפ, והטילו ספק  בשאלה אם טראמפ היה אחראי באופן מלא לאירועים או אם הדחה היא התגובה הראויה להם.

"תראו על מה הרפובליקנים נאלצו להגן", אמר מנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט צ'אק שומר, "תראו על מה הרפובליקנים בחרו לסלוח".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!