דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נהרייה

עובדים במאבק / בני הנוער שלא קיבלו שכר חיכו לז'קי סבג בבית הדין, אבל הוא לא בא

סבג לא הגיע לאף אחד מששת הדיונים בתביעה המתנהלת נגדו על הלנת שכרם של בני נוער שעבדו עבורו בבחירות | עו"ד אברהם אילוק המייצג את סבג: "על הנערים לתבוע את הביטוח הלאומי כמו בכל מצב בו חברה מתפרקת"

משמאל, ראש עיריית נהריה לשעבר ז'קי סבג. לא הגיע לאף אחד משש הדיונים בתביעה נגדו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משמאל, ראש עיריית נהריה לשעבר ז'קי סבג. לא הגיע לאף אחד משש הדיונים בתביעה נגדו (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הדס יום טוב

בכניסה לבית הדין לעבודה בחיפה התקבצה הבוקר (א') חבורת נערים ונערות, חניכי הנוער העובד והלומד, שבאו לתמוך בחבריהם שתבעו את ראש עיריית נהריה לשעבר, ז'קי סבג, על כך שלא שילם את שכר עבודתם בקמפיין הבחירות ב-2018.

החניכים קראו "ז'קי סבג בוקר טוב עברו שנתיים כמה עוד?", אבל סבג, שזומן על ידי התביעה ועל ידי בית הדין, להעיד בשלב ההוכחות, לא טרח להגיע לדיון. למעשה הוא לא הגיע לאף מששת הדיונים שהתקיימו בתיק.

עם תחילת הדיון, נזף השופט טל גולן בבא כוחו של סבג, עו"ד אברהם אילוק, על כך שסבג לא הגיע לאף אחד מששת הדיונים שהתקיימו עד כה. עו"ד אילוק טען כי סבג לא הגיע לדיון מאחר והוא עובר הליך רפואי, והתחייב בשמו כי יגיע לדיון הבא שיתקיים בעוד כחודש.

השופט גולן התקשה לקבל את ההתחיבות ואמר כי "הנתבע עשה דין לעצמו וכלל לא הגיע לדיון היום. דעתו של בית הדין אינה נוחה מהתנהלות זו כלל ועיקר, וכי היעדרותו פוגמת בהשלמת ההליך השיתופי וחבל שכך".

בתום הדיון אמר עו"ד אברהם אילוק, ל'דבר' כי הדברים נעשו בתום לב, וכי על הנערים לתבוע את הביטוח הלאומי כמו בכל מצב בו חברה מתפרקת. "מר סבג לא הגיע לדיון כי בשלושת הימים האחרונים הוא בניתוח. אנחנו לא יודעים כמה נערים עבדו, אם יוכח שהנערים עבדו ומגיעים להם כספים הם יקבלו הכל".

מי אחראי לשלם משכורות לעובדים

עו"ד אילוק אומר ל'דבר' לפני הדיון כי לא לסבג צריך להפנות את הטענות אלא לסייעה שבראשה עמד. "הסיעה אחראית, סבג הוא אורגן בסיעה. אי אפשר להגיד שסיעת 'נהרייה 1' לא שילמה אף פעם, אין פה מצב של חוסר של תום לב". אילוק המיצג את הנתבע בתיק נתן עצה לתובעים: "על הנערים לתבוע את הביטוח הלאומי כמו בכל מצב בו חברה מתפרקת".

עו"ד אילוק טוען כי הם "בנו על תקציב של חמישה מנדטים שזה כ-800,000 שקל לא כולל תרומות, אבל בסופו של דבר הסיעה קיבלה שני מנדטים. זה מה שקורה גם בחברות שנופלות, זה קורה. יש חוקים בעניין הזה, כשחברה חדלת פירעון צריך לתבוע מהביטוח הלאומי. לא ירימו מסך, לא הייתה פה איזו עקיצה".

עו"ד אברהם אלוק מחוץ לבית הדין בחיפה. מאחוריו חניכי הנוער העובד והלומד מפגינים (צילום: יותם טירקל)
עו"ד אברהם אלוק מחוץ לבית הדין בחיפה. מאחוריו חניכי הנוער העובד והלומד מפגינים (צילום: יותם טירקל)

נציגי האיגוד המקצועי לנוער המייצגים את הנערים טוענים מנגד כי הלנת השכר נעשתה בחוסר תם לב ודורשים הליך "הרמת מסך" שיאפשר לייחס את החובות של המפלגה לסבג עצמו. על פי הראיות שהציגו, בקופת המפלגה נשאר כסף גם לאחר הבחירות, וכי הסיעה דיווחה למשרד הפנים הוצאות שכר שבוצעו בחודשים שלאחר הבחירות.

כולם מצביעים על ז'קי סבג

דני חמיאס, ששימש מנכ"ל עיריית בתקופה שסבג כיהן כראש העיר זומן לדיון כעד מטעם התובעים. נחמיאס העיד: "במשך 12 שנה שהייתי מנכל עירייה ז'קי סבג מעולם לא נתן לי לעסוק בכספים ולא בכוח אדם. לעולם לא ידעתי מה הוא משלם, כמה כסף הוא קיבל, כמה תרומות, איך הוא חילק את הכסף, כלום".

חמיאס טען כי  גם איציק פרץ, שהיה ראש המטה של סבג במערכת הבחירות האחרונה, סיפר לו על התנהלות דומה "סבג לא נתן לו להתעסק עם הכסף. בכל הכהונה שלו רק ז'קי סבג ידע מה עושים עם הכסף".

עדה נוספת, תמי רבן, ששימשה אחראית על הרשתות החברתיות בבחירות של 2018, העידה כי "כל ההתנהלות הייתה מול ז'קי סבג. הוא ניהל את העניינים הכספיים, התקציבים והשכר. עד כמה שאני מכירה את סבג, הוא ידע הכל. סבג יודע בכל רגע נתון מה קורה בעירייה ממסמר ועד למיליונים".

רבן פנתה מהדוכן לבא כוחו של סבג כשאמרה: "אדון אילוק מעורב בפוליטיקה בנהרייה כבר שנים, הוא עצמו יודע שרק סבג אחראי ונותן את המילה האחרונה. בדרך כלל הוא עוסק בכל הנושא הכספי לבדו. אצל סבג יש רק ריבון אחד, רק הוא מחליט וקובע מה נכנס ומה יוצא".

אילן הרוש שמוקם במקום הרביעי ברשימת 'נהרייה 1' העיד: "בכל מטה היו ילדים כדי שיעשו עבודה במשך היום והלילה. המון ילדים. סבג הוא זה שניהל את הכל, לקח את הכל, נתן את ההנחיות. הוא לא שיתף אף אחד ולא שמע לאף אחד. כל ההתנהלות, מגיוס האנשים לטובת המטה ועד גיוס בני הנוער הגיע ממנו. גם כשניסיתי להעיר לגבי כמות העובדים או השכר הוא אמר אל תדאג הכל בסדר. הוא היה צריך לשלם לכולם".

נערים עובדים בקמפיין של ז'קי סבג לראשות עיריית נהריה. (צילום: 'דבר')
נערים עובדים בקמפיין של ז'קי סבג לראשות עיריית נהריה. (צילום: 'דבר')

עוד אמר הרוש בעדותו: "יש אדם אחד שמחליט על הכל ששום דבר מסביב לא מעניין אותו. כשהוא מנצח הכל טוב, כשהוא מפסיד הכל מתמוטט. זה דפוס פעולה, הוא אדם שלא משלם. היה כסף לשלם. אם הוא היה מנצח הוא היה משלם לכולם. ראיתי את כל הצ'קים".

חלק מתופעה רחבה

"הסיעה לא התפרקה. יש לה שני חברי מועצה והיא עדיין פעילה" אומר ל'דבר' לירן לייבוביץ', מזכיר האיגוד המקצועי לנוער ובא כוח התובעים. "זה לא נתפס איך נתבע שמתנהל נגדו הליך משפטי מעז לא להגיע לשישה דיונים. מדובר במי שהיה נבחר ציבור שעמד בראשות עירייה במשך יותר מ-20 שנה לפחות שיהיה לו את הכבוד הבסיסי להגיע לבית הדין".

לירן לייבוביץ', נציג האיגוד המקצועי לנוער המייצג את הנערים (צילום: הדס יום טוב)
לירן לייבוביץ', נציג האיגוד המקצועי לנוער המייצג את הנערים (צילום: הדס יום טוב)

לייבוביץ' מצביע על התופעה של מפלגות המפסידות בבחירות ולא משלמות את משכורות הפעילים. "רשימות ואנשי ציבור מבקשים מהציבור גם את הקולות שלהם אבל גם לעבוד עבורם. אותו הדבר קרה בבחירות המקומיות ב-2013 עם אותה הסיעה וגם ברשויות נוספות. ראינו את זה במפלגת 'יחד' של אלי ישי שלא עברה את אחוז החסימה ב-2015 ולא שילמה לעובדים, וזה קרה בבחירות המוניציפליות ב-2018, ובכל שלושת מערכות הבחירות האחרונות".

"המאבק הזה של הנערים והנערות מנהרייה הוא גם מאבק אישי להכרה בעבודתם וקבלת תשלום עבורה, אבל גם מאבק חברתי לשינוי ההתנהלות והפגיעה בזכויות בני נוער וצעירים שעובדים במערכות הבחירות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!