דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / מתי אפשר יהיה להשתמש בארנק אלקטרוני ומה ההבדל בינו לבין אפליקציית תשלום | מדריך

החלטת בנק ישראל סוללת את הדרך להשקת ארנק אלקרוני לביט, ולחברות אחרות בהמשך. איך זה יעבוד ואיפה אפשר יהיה לקנות בזה

תשלום באשראי דרך מכשיר סלולרי (צילום אלוסטרציה: shutterstock.com)
תשלום באשראי דרך מכשיר סלולרי (צילום אלוסטרציה: shutterstock.com)
יונתן קירשנבאום

בנק הפועלים הודיע אתמול (ראשון) על השקת ה"ביטקארד", שיהפוך את ביט לאפליקציית התשלומים הראשונה בישראל אתה ניתן יהיה לשלם בקופה. אחרי מספר שבועות שבהן חיכו בפועלים לאישורי רגולציה, קיבלו בבנק אתמול אור ירוק מבנק ישראל וכעת תספק אפליקציית התשלומים ביט לראשונה בישראל שירות ארנק דיגיטלי.

מה ההבדל בין אפליקציית תשלומים לארנק דיגיטלי?
אפליקציית תשלום מאפשרת להעביר כסף מחשבון אחד לחשבון אחר, אבל לא לשלם בחנויות. ארנק דיגיטלי הוא מכשיר אלקטרוני שמאפשר לבצע עסקאות כספיות ולבצע רכישות.

בדרך כלל, המושג "ארנק דיגיטלי" מתייחס לאפליקציה ולתשתית התשלום והסליקה המגבה אותה. המטרה שלו היא להוות אמצעי תשלום שדורש אך ורק את הימצאותו של המכשיר הסלולרי בשביל לבצע עסקה.

מתי השירות יהיה זמין?
לפי בנק הפועלים כבר בימים הקרובים תושק האפשרות להזמין כרטיס אשראי של כאל ולהתחיל את השימוש באפליקציית ביט בתור ארנק אלקטרוני. האפשרות תנתן דרך אפליקציית ביט. שאר חברות האשראי והבנקים טרם הודיעו על מועד השקת ארנקים נוספים.

זה אומר שלא יהיה צריך יותר כרטיס אשראי?
בשביל לקנות לא צריך יהיה להסתובב עם כרטיס אשראי. התשלום יתבצע באמצעות הצמדת הטלפון הסלולרי למכשיר אלקטרוני בקופה, מה שיביא מיידית לחיוב חשבון הבנק.

אבל בגרסה הנוכחית של הארנק האלקטרוני כרטיס האשראי עדיין נדרש. אמנם האפליקציה של בנק הפועלים הופכת למעשה לשיטת תשלום באשראי ללא כרטיס, אבל התשלום עצמו מתבצע על התשתית של כרטיסי האשראי הרגילים, ולא ניתן יהיה לקבל את השירות ללא הוצאת כרטיס האשראי שהשיק בנק הפועלים בשם "ביטקארד", שאיתו יבוצעו התשלומים באפליקציה. התשלום עדיין יתבצע באשראי, וכדי לשלם עדיין יהיה צורך לאישור האשראי מביט. כמו בכל עסקה באשראי, בלי אישור לא ניתן יהיה לבצע את התשלום.

אפליקציית ביט. הראשונה להשיק ארנק אלקטרוני (צילום: Maor_Winetrob / Shutterstock.com)
אפליקציית ביט. הראשונה להשיק ארנק אלקטרוני (צילום: Maor_Winetrob / Shutterstock.com)

האם יגבו עמלות נוספת על השימוש באפליקציה?
לא אמורות להיות עמלות נוספות, מלבד העמלות הרגילות שנגבות על עסקאות בכרטיסי אשראי. בבנק הפועלים טוענים שמהלקוח לא יגבו עמלות מיוחדות בגין שימוש בשירות.

איפה אפשר יהיה להשתמש בארנק האלקטרוני?
באפליקציה ניתן יהיה להשתמש בכל חנות בעלת התקן EMV, שמאפשר לשלם בנגיעת כרטיס. מדובר בהתקן שבנק ישראל קבע שעסקים יחויבו להתקין, ומשרד הכלכלה מציע החזר של 80% לעסקים קטנים שכבר התקינו את ההתקן.

מדוע הייתה התנגדות לאישור ?
הטענה של מתנגדי המהלך הייתה שמדובר ביוזמה שמנוגדת לרוח חוק שטרום, שהפריד את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים כדי לייצר יותר תחרות בענף האשראי. לטענת שטרום, שעמד בראש הוועדה, זוהי פגיעה ביכולתם של חברות כרטיסי האשראי להתחרות עם הבנקים בתקופה שאחרי הפרדתם, בגלל העובדה שהשירות יוענק ללקוחות כל הבנקים או חברות כרטיסי האשראי בתנאי שיוציאו כרטיס אשראי נוסף של ביט.

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. נתן אישור עם מגבלות (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. נתן אישור עם מגבלות (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

החוק אכן דורש שלוש שנים של הגנת חברות כרטיסי אשראי מתחרות עם הבנקים, בטענה שהידע של הבנקים על ההיסטוריה הפיננסית של לקוחותיהם נותנים להם יתרון לא הוגן. עם זאת, תומכי המהלך טוענים שלא מדובר בתחרות בלתי הוגנת, ושהנוחות שהיא מספקת לצרכן מצדיקה את אישור המהלך.

הרגולטור הטיל מגבלה כלשהי על ביט?
בנק ישראל הודיע שיתמוך במיזם בתנאי שיחולו עליו המגבלות שהוטלו על כרטיסי האשראי הבנקאיים במסגרת 'חוק שטרום', למרות שמדובר בשיתוף פעולה עם חברת כרטיסי אשראי. על פי החוק, הבנקים צריכים לדאוג לכך שמסגרות האשראי בכרטיסים הבנקאיים לא יעלו על 50% ממסגרות האשראי שמקבלים הלקוחות בכרטיסים שאינם קשורים לבנקים. בנוסף נאסר על שימוש בנתוני הכרטיס לשם מכירת מוצרים פיננסים עד שהנושא יוסדר.

ארנק דיגיטלי אפשר לעשות רק בביט?
עכשיו כשמגבלות הרגולציה הוסרו גופים נוספים צפויים להשיק ארנקים דיגיטליים במתכונת דומה, כשהבולט בהם הוא בנק לאומי שמחזיק באפליקציית פפר. בנוסף, קמעונאיות כמו רמי לוי הכריזו על כוונתם להשיק שירותים דומים. בנוסף, בישראל פעילות גם אפליקציות תשלום של גוגל ואפל, אבל עוד לא קיימת אפשרות לשלם איתן, אלא רק להעביר כספים מחשבון לחשבון.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!