דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרשי

עבודה עולמית / ענקיות השוקולד הרשי, מארס ונסטלה נתבעות על רווחיהן מעבדות ילדים במטעי הקקאו בחוף השנהב

שמונה צעירים ממאלי תובעים פיצוי מהחברות על הפגיעה שנגרמה להם בעת שהוחזקו כילדים בתנאי עבדות במטעים שסיפקו קקאו לתעשיית השוקולד העולמית | התובעים העידו שקיבלו מעט מאוד אוכל, עבדו שעות ארוכות והוחזקו בבידוד

מטע קקאו בחוף השנהב (AP Photo/Rebecca Blackwell)
מטע קקאו בחוף השנהב (AP Photo/Rebecca Blackwell)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

שמונה צעירים הטוענים שהיו עבדים בילדותם במטעי הקקאו של חוף השנהב, תובעים את חברות השוקולד הגדולות בעולם, שהשתמשו בקקאו מאותם המטעים. כך על פי דיווח של הגארדיאן הבריטי. בתביעה שהוגשה בוושינגטון על ידי ארגון "טוענים לזכויות בינלאומיות" (IRA ), מואשמים תאגידי הענק נסטלה, קרגיל, בארי קיילבאוט, מארס, אולם, הרשי ומונדלז בכך שהיו שותפים להפיכת אלפי ילדים לעבדים במטעים שסיפקו להן קקאו.

התובעים, כולם במקור ממאלי, דורשים פיצוי בגין עבודות כפייה, עשיית עושר לא כדין, פיקוח רשלני, וגרימה מכוונת של מצוקה רגשית. למרות שעדויות על עבדות במטעי קקאו מוכרות כבר שנים, זו הפעם הראשונה שתביעה ייצוגית מסוג זה מוגשת נגד תעשיית הקקאו לבית משפט בארה"ב. כתב התביעה טוען כי מחוויות האישיות של הילדים ניתן ללמוד על חייהם של אלפי ילדים אחרים.

במטעי חוף השנהב מיוצר כ-45% מהיצע העולמי של קקאו, מרכיב מרכזי בתעשיית השוקולד. ייצור הקקאו במערב אפריקה נקשר זה מכבר להפרות זכויות אדם, עוני מבני, שכר נמוך ועבודת ילדים.

תעשיה מסוכנת שמעסיקה לפחות מליון וחצי ילדים

על פי הדיווח בלוס אנגלס טיימס, בשנים האחרונות התגבר המאבק של ארגוני זכויות בינלאומיים נגד תופעות של עבדות ילדים. תאגידים בינלאומיים הגיבו לקמפיינים בהצהרות והתחייבויות למנוע את התופעה, ב-2001 הצהירו מספר חברות כי יפסיקו את עבודת הילדים בשרשרת הייצור שלהן עד 2005. קרן הקקאו העולמית, גוף תעשייתי שכל הנאשמות משתייכות אליו, שואפת כעת להשיג את היעד עד 2025.

על פי דו"ח שפורסם על ידי מרכז המחקר הלאומי באוניברסיטת שיקגו באוקטובר האחרון, היקף התופעה של עבדות ילדים נמצא בירידה אך עדיין מדובר במספרים מטרידים מאוד כשלמעלה ממיליון וחצי ילדים הועסקו במטעי הקקאו של מערב אפריקה.

על פי דיווח אחר שפורסם במגזין פורבס, ארגוני זכויות אדם כמו גרין אמריקה, פרויקט עולם הוגן ו-Mighty Earth, טוענים שמדובר ביותר משני מיליון ילדים ולמרות מאמצים שנעשים גם על ידי ארגונים וגם על ידי התאגידים, התופעה נמצאת בעליה בעשור האחרון.

בחודש יוני האחרון, לכבוד היום הבינלאומי נגד עבודת ילדים, פרסמו ארגון העבודה הבינלאומי וקרן החירום של האו"ם יוניסף (UNICEF), דו"ח בו נטען כי התגברות העוני כתוצאה ממשבר מגפת הקורונה, עלולה לדחוף מיליוני ילדים נוספים לעולם העבודה.

העדויות הקשות של הילדים

בכתב התביעה נטען כי הנתבעות, אחראיות לפיתוח כל מערכת ייצור הקקאו של חוף השנהב. כמשתתפות מרכזיות ב"מיזם "זה, טוענים התובעים, הן ידעו או היו צריכות לדעת על השימוש ה"שיטתי" בעבודת ילדים.

כל שמונת התובעים מתארים כיצד גויסו לעבודה במדינת מאלי באמצעות תחבולות והונאה בהיותם מתחת לגיל 16. ממאלי הם נרכשו על ידי סוחרי עבדים ונשלחו לחוות הקקאו בחוף השנהב, שם הם נאלצו לעבוד ללא שכר בכלל, ללא תעודות נסיעה וללא מושג ברור היכן הם נמצאים או איך לחזור למשפחותיהם.

תובע אחד מתאר בעדותו כיצד כשהיה רק בן 11, ניגש אליו אדם מקומי בעיר הולדתו קורוסנדוגו, שבמאלי, הבטיח לו לעבוד בחוף השנהב תמורת 25,000 פרנק בחודש. הוא עבד שנתיים מבלי שקיבל שכר מעולם, ולעתים קרובות השתמש בחומרי הדברה וקוטלי עשבים ללא ביגוד מגן.

צעיר אחר תיאר כיצד תאונות מאצ'טה יצרו חתכים גלויים בידיו ובזרועותיו, וכיצד ננשך ונעקץ כל הזמן על ידי חרקים. גם הוא טוען כי הובטח לו תשלום לאחר הקציר, אך התשלום מעולם לא הגיע. רוב התובעים דיווחו כי קיבלו מעט מאוד אוכל, עבדו שעות ארוכותו, הוחזקו לבד או היו מבודדים מילדים אחרים שעבדו, שדיברו ניבים שונים.

תגובות החברות הנתבעות

מחברת קרגיל הגיבו לפרסומים כי: "אנו מודעים לתביעה שהגשה ולמרות שאיננו יכולים להגיב על הפרטים של המקרה כרגע, אנו רוצים להדגיש שאין לנו סובלנות לעבודת ילדים בייצור קקאו. ילדים שייכים לבית הספר. מגיע להם תנאי מחיה בטוחים וגישה לתזונה טובה".

מנסטלה העולמית הגיבו כי "התביעה אינה מקדמת את המטרה המשותפת לסיום עבודת ילדים בתעשיית הקקאו" והוסיפו כי "עבודת ילדים אינה מקובלת ונוגדת את כל מה שאנחנו עומדים עליו. לנסטלה יש מדיניות מפורשת כנגדה והיא אינה מעורערת במסירותנו לסיים אותה. אנו נשארים מחויבים להילחם בעבודת ילדים בשרשרת אספקת הקקאו ולטפל בסיבות השורש שלה כחלק מתכנית הקקאו של נסטלה ובאמצעות שיתופי פעולה".

דובר מארס בתגובה לפרסום התביעה: "אנחנו לא מגיבים על שום התדיינות אפשרית בהמתנה". ממונדלז נמסר כי אינם מעוניינים להגיב.

בארי קיילבאוט אמר כי התחייב למגר את עבודת הילדים משרשרת האספקה שלה עד שנת 2025. "מדי שנה אנו מפרסמים את ההתקדמות שעשינו מול יעד זה בדו"ח ההתקדמות של שוקולד לנצח", נכתב.

דובר 'אולם' אמר כי "לחברה קיימת מדיניות אפס סובלנות לעבודות כפייה או עבדים בשרשרת האספקה שלה. אם היינו מזהים מקרים כלשהם, היינו נוקטים מיד פעולה הכוללת הודעה לרשויות המתאימות,"

הרשי לא הגיבה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!