דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מפעל הפיס

הימורים חוקיים / מפעל הפיס במתקפה נגד האוצר: נפסיק להעביר לכם כספים

דירקטוריון משרד הפיס הורה לנתק קשרים עם האוצר, וזאת על רקע כוונת האוצר למשוך חלק מרווחי ההימורים ולבטל את מכונות המזל ומרוצי הסוסים. האוצר בתגובה: במפעל הפיס רוצים להמשיך לנצל את החלשים ביותר

דוכן לוטו. ארכיון. צילום: משה מילנר לעמ.
דוכן לוטו. ארכיון. צילום: משה מילנר לעמ.
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

דירקטוריון מפעל הפיס הורה אתמול (ראשון) להנהלת מפעל הפיס לנתק כל קשר עם משרד האוצר. על פי ההחלטת מפעל הפיס, כספי ההקצאות יועברו ישירות לרשויות המקומיות. החלטת הדירקטוריון מגיעה כתגובה לפרסום טיוטת חוק ההסדרים בה מציע משרד האוצר למשוך חלק מרווחי ההימורים ממפעל הפיס והמועצה להסדר ההימורים בספורט למשרד האוצר.

במפעל הפיס טוענים כי החלטת משרד האוצר נעשתה באופן חד צדדי וללא הידברות עיתם. לטענתם ההחלטה "תפגע אנושות בנושאי חינוך, רווחה, גמלאים, נוער ותרבות ברשויות המקומיות ובפרט בפריפריה ובשכבות חלשות." נראה כי במפעל הפיס זעמו במיוחד על ההתבטאות הקשה של שר האוצר שאמר על כי "כסף מהימורים הוא כסף מזוהם". בתגובה אמרו אנשי מפעל הפיס על ההחלטה של האוצר כי מדובר במחטף הגובל באי חוקיות וכי "אימוצן של ההמלצות על ידי האוצר הינה מעילה בתפקידו כרגולטור ושליחת יד ארוכה לכיסן של הרשויות המקומיות תוך פגיעה אנושה בבניית מוסדות חינוך, תרבות וספורט, בחלוקת מלגות לסטודנטים ובמיזמים לכלל הציבור ובפרט בשכבות חלשות ובפריפריה."

במפעל הפיס טוענים כי כספי מפעל הפיס נועדו לפרויקטים שאינם מתוקצבים על ידי המדינה כמו הנגשת מבני ציבור ומלגות לסטודנטים ואילו באוצר רוצים להשתמש בכספי הפיס כדי לממן פעולות שצריכות להיות ממומנות על ידי משרד האוצר כבניית כיתות וגני ילדים. כדי להילחם בהחלטה גייסו במפעל את כל ראשי הרשויות המקומיות שהן למעשה הבעלים של מפעל הפיס.

החלטת דירקטוריון הפיס מגיעה על רקע פרסום דו"ח המלצות הוועדה להתייעלות בשוק ההימורים החוקיים, שבראשה עמד מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד. גולת הכותרת של המלצות הוועדה היא הוצאתן של מכונות המזל ומרוצי הסוסים אל מחוץ לחוק בטענה כי מדובר במשחקים המעודדים התמכרות. המלצות נוספות של הועדה נוגעות להגבלת הרווחיות של מפעל הפיס ולצמצום עלויות התפעול שלו ע"י צמצום מנגנון הניהול, הורדת שכר הבכירים והקטנת עמלות המכירה של בעלי התחנות.

על פי מנכ"ל משרד האוצר, בכוונתם להוציא לפועל את כל המלצות הועדה במסגרת חוק ההסדרים וע"י שינוי תנאי הזיכיונות של מפעל הפיס ושל המועצה להסדר הימורים עם חידושם בתחילת 2017.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה להחלטת דירקטוריון הפיס כי "במפעל הפיס רוצים להמשיך ולנצל את האוכלוסיות החלשות ביותר ולהמשיך בהימורים ממכרים שהורסים משפחות. האיומים של הפיס הם איומי סרק – לא תהיה כל פגיעה בתקציבים המופנים לטובת הציבור. התייעלות מאסיבית של מפעל הפיס ומלחמה בשוק ההימורים הבלתי חוקיים דווקא יביאו להגדלה של הרווח המועבר מידי שנה לשימושים הציבוריים. כספי מכונות המזל הם כספים מזוהמים ולא ראוי שישמשו לבניית כיתת לימוד."

חבר הכנסת רועי פולקמן (כולנו) אמר היום כי ״נראה שמפעל הפיס שכח למי הוא חייב דין וחשבון. מפעל הפיס מקבל זיכיון ממדינת ישראל ולא ההפך. משפחות רבות נהרסות בגלל התמכרויות להימורים, בעיקר בקרב האוכלוסיות העניות יותר. השר כחלון ומפלגת כולנו שמים לזה גבול. אני מציע שמפעל הפיס יגלה אחריות חברתית ויעבוד בשת״פ עם משרד האוצר כדי לצמצם את ההתמכרות להימורים. אנחנו נוודא יחד עם השלטון המקומי שמקורות המימון שלהם לא יפגעו. גם אם שורת הרווחים תהיה נמוכה יותר, צריך לשים במרכז את אזרחי ישראל ולא את הקופה של מפעל הפיס״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!