דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלת הקורונה

כלכלת הקורונה / ארגוני העצמאים לבג"צ: הסדר התשלום על ימי בידוד יוצר "אפליה פסולה ובוטה"

העותרים דורשים להחיל את ההסדר, במסגרתו משתתפת המדינה בתשלום על ימי בידוד, כך שיחול גם על עובדים עצמאים | בית המשפט הורה למדינה להגיב עד ה-1 במרץ

העצמאים מפגינים נגד החוק לתשלום ימי הבידוד, ארכיון. (צילום: להב)
העצמאים מפגינים נגד החוק לתשלום ימי הבידוד, ארכיון. (צילום: להב)
הדס יום טוב

ארגוני העצמאים עתרו אתמול (ב') לבג"צ בטענה לאפליה בקבלת מימון מדינה עבור ימי בידוד. בית המשפט קבע כי המדינה תגיש את תגובתה עד ל-1 במרץ. רועי כהן, נשיא לשכת העצמאים בישראל (להב): "אין כל שוני בין עובד שכיר לעובד עצמאי שאינו יכול להתפרנס נוכח שהותו בבידוד, לא נסכים להיות אזרחים סוג ב'".

הסדר ימי הבידוד, שעוגן בחוק התכנית לסיוע כלכלי ונכנס לתוקף בשבוע שעבר, קובע כי המדינה תשלם לעובדים השכירים תשלום בגין ימי הבידוד הנכפים עליהם. ההסדר מאפשר למעסיקים לדווח על עובדים ששהו בבידוד בחל מה-1 באוקטובר 2020, ולקבל שיפוי על השכר ששולם להם בזמן ששהו בבידוד.

לטענת העותרים ההסדר, שחל על עובדים שכירים בלבד, יוצר "אפליה פסולה ובוטה", כמו גם "פגיעה קשה ובלתי מידתית" בזכויות היסוד של ציבור העצמאים. הארגונים ביקשו שבית המשפט יורה לכנסת ולממשלה לשנות את ההסדר כך שגם העובדים העצמאים יקבלו תשלום על השכר שהפסידו בגלל כניסה לבידוד.

בלהב טוענים כי העתירה הוגשה אחרי שפנייה בנושא למקבלי ההחלטות לא הצליחה. כהן: "לא ייתכן ששוב העצמאים נשארים מאחור. המדינה, שהחליטה לחייב עובדים לשהות בבידוד, ובשל כך אלה אינם יכולים לעבוד למחייתם ועל כן נפגעת פרנסתם, חייבת לקחת מלוא האחריות ולשלם לכלל העובדים בגין הפסד השתכרותם".

"אני קורא למדינה להתעשת ולהגיב במהרה", הוסיף, "ולדאוג שאפליה זו תופסק לאלתר והמדינה תישא בעלות ימי הבידוד גם לעובד העצמאי בדיוק כמו העובד השכיר״.​

את העתירה הגישו הארגונים: להב; שח"ם- ארגון השחקנים; ארגון נהגי המוניות הארצי; אגודת הנטורופתים בישראל; התאחדות קבלני השיפוצים; ואיגוד התסריטאים.

יו"ר פורום העצמאים בהסתדרות רמי בז'ה, התייחס להחלטה לפנות לבג"ץ על ימי הבידוד  לעצמאים: "במשך שנים מדינת ישראל הפקירה את ציבור העצמאים, שמצבם הלך והתדרדר, זה התחיל מאי תשלום דמי אבטלה והמשיך לאכיפה קשה ובררנית, בירוקרטיה ומיסים שיצרו פער הולך וגדל בין ציבור השכירים לעצמאים במדינת ישראל.

"משבר הקורונה ריסק מאות אלפי משפחות, שעבורן בקשת סיוע, חבילות מזון ותרומות כבר הפכה לצערי לשגרת היום יום, עם זאת, המדינה בחרה לסייע לשכירים בלבד ולהציע להם תשלום על ימי הבידוד בעוד שהיא שוב מפקירה את העצמאים שמשום מה לפי ראות עיניה אינם זכאים לאותו סיוע.

"הגיע הזמן שהמדינה תתחיל לדאוג גם לעצמאים שנלחמים על חייהם וראוי היה שהדרישה לשינוי תגיע מחברי הממשלה עצמם שהצהירו כבר כמה וכמה פעמים שידאגו לעצמאים בישראל, אך כבר התרגלנו – מילים לחוד, מעשים לחוד וציבור עצמאים גוסס נשאר בן ערובה לפוליטיקה ומשלם את המחיר".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!