דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שוק ההון

כלכלת הקורונה / שוק ההון בקורונה: שיעור אג"ח בסיכון גבוה חזר לרמה של לפני משבר הסאב פריים

הריבית הנמוכה והכסף הזול גורמים למשקיעים לממן חברות בסיכון

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
יונתן קירשנבאום

שיעור אגרות החוב ברמת סיכון גבוהה שהונפק מאז תחילת השנה הוא הגבוה ביותר מאז שנת 2007, ערב המשבר הכלכלי הגדול, כל לפי נתונים שמפרסם הוול סטריט ג'ורנל. בשבוע שעבר נשבר שיא בהשקעות בשוק ההון. נתח גיוסי ההון שמדורגים ברמת סיכון גבוהה גדול באופן משמעותי לעומת אותו השיעור לפני משבר הקורונה, מה שמשקף את הרצון של המשקיעים למצוא אפיקי השקעה מניבים בסביבת הריבית האפסית של תקופת הקורונה.

יתכן שמדובר בתוצאה של ההרחבה המוניטרית שבה נוקט הבנק הפדרלי של ארה"ב מאז תחילת משבר הקורונה, אחרי שנים של הרחבה כמותית, שהזרימה מאות מיליארדי דולרים לשוק ההון. הצפת השוק בכסף זול דחפה את הריביות כלפי מטה, העלתה את הביקוש לנכסים פיננסיים ואת התיאבון של המשקיעים לבצע השקעות סיכוניות יותר במרדף אחרי שורת רווח גבוהה.

אחד הביטויים של הבוננזה בשוק ההון הוא הביקוש הגבוה לאג"ח סיכון מאז תחילת משבר הקורונה. על פי דו"ח סיכום שנת 2020 של חברת היעוץ הפיננסי PwC השקיעו קרנות הון סיכון 130 מיליארד דולר בסטארט-אפים, הסכום הגבוה ביותר בהיסטוריה.

הגישה הקלה לאשראי בשוק ההון עוזרת לחברות רבות להישאר עם הראש מעל המים במהלך המשבר. אחת החברות שביצעה גיוס הון מסוג זה היא חברת Community Health Systems שמפעילה בתי חולים אמריקאים, וחברת Gannett שמחזיקה בעיתונים מקומיים רבים בארה"ב הנפיקו אג"ח בשווי של 139 מיליארד דולר מאז תחילת שנת 2021. החברות הצליחו לגייס את ההון על אף העובדה שהאג"ח מדורג מתחת לרמת השקעה, או במילים אחרות ברמת סיכון גבוהה. על פי חברת הדירוג S&P, לא פחות מ-13 מיליארד דולר מתוך אותם אג"ח מדורגים ברמה הנמוכה ביותר לפני "זבל".

על פי הערכות S&P, חברות בעלות רמת סיכון גבוהה יכולות היום ללוות בריבית שהייתה בעבר שמורה לחברות בעלות הדירוג הגבוה ביותר, ומאז תחילת שנת 2021 15% מכל ההון שגויס על ידי חברות בשוק ההון האמריקאי גויס באג"ח בדירוג הנמוך ביותר לפני "זבל". על פי הדירוג של חברת מודי'ס, מדובר ב-21% מההון שגויס בשוק בחודשיים האחרונים.

דוגמא נוספת היא כמובן עליית מדדי המניות המובילים מאז מרץ 2020, על אף הפגיעה הקשה של משבר הקורונה בכלכלה העולמית. אתמול הגיע מדד ניקיי היפני לשיא של 30 שנים, אחרי שמאז הנפילה הראשונית בחודש מרץ הוא עלה ב-85%. מדד 500 S&P עלה מאז חודש מרץ 2020 ב-75%, ומדד ה-FTSE הבריטי עלה ב-35% מאז תחילת המשבר.​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!