דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק באלימות נגד נשים

המאבק באלימות נגד נשים / בג"ץ לשר אוחנה: נמק מדוע מאבטחים יישאו נשק מחוץ לשעות עבודתם

בית המשפט הורה לשר לביטחון הפנים לנמק גם מדוע לא מוסדרים התבחינים לקבלת רישיון נשק בחקיקה אלא בהנחיות מנהליות | הצו הוצא במסגרת עתירה של קואליציית 'האקדח על שולחן המטבח' ותשעה ארגונים נוספים

יו״ר הכנסת הבא אמיר אוחנה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
יו״ר הכנסת הבא אמיר אוחנה (צילום: מרים אלטשר/ פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

שופטי בג"ץ הוציאו אמש (שני) צו על תנאי לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה, המורה לו להשיב תוך 60 יום מדוע לא להסדיר את התבחינים למתן רישיון לנשיאת נשק אזרחי, פרטי וארגוני בחקיקת במקום בהנחיות מנהליות, ומדוע מאבטחים בחברות שמירה יישאו נשק מחוץ לשעות העבודה.

הצו הוצא במסגרת עתירה של 'קואליציית האקדח על שולחן המטבח', האגודה לזכויות האזרח, עמותת איתך מעכי ועוד. העתירה מבקשת לצמצם את מספר כלי הנשק במרחב הציבורי.

"ככל שיש יותר כלי נשק שמסתובבים בחוץ, הסיכוי לשימוש לא ראוי בנשק גדול"

בדיון שהתקיים בבית המשפט בתחילת השבוע, מתחו השופטים ביקורת על המשך הארכת הוראת השעה המתירה למאבאחים לשאת את הנשק שלהם מחוץ לשעות העבודה, מזה חמש שנים. בית המשפט ציין גם כי הוראת השעה מתחדשת באופן אוטומטי מדי חצי שנה, בלי קשר למצב הביטחוני ובניגוד לכלל שנקבע בחוק.

השופט מני מזוז לנציג המדינה: "קשה להצדיק היום הוראת שעה, הוראת שעה בבסיסה מדברת על מצב המצדיק פתרון ואין היום שום בסיס וההפך. כל האינדיקציות הן בכיוון ההפוך…ברירת המחדל מיצתה את עצמה מזמן בפרט כשכל המגמה הפוך ממה שעמד ביסודה בזמנו".

"צו על תנאי לא מונע לתקן את החוק", הוסיף, "הצו בא לאותת שאו שאתה מתקן את החוק או שהוראת השעה תבוטל". עוד אמר השופט כי "ככל שיש יותר כלי נשק שמסתובבים בחוץ, הסיכוי לשימוש לא ראוי בנשק גדול. אפשר לקבוע זאת כסוג של אקסיומה".

"צעד חשוב לקראת מציאות שבה כלי נשק לא יילקחו עוד הביתה"

רלה מזלי, מייסדת 'קואליציית האקדח על שולחןהמטבח': "זה עדיין לא שינוי בשטח, זה לא לוקח מאף מאבטח את הנשק לפני שהוא יוצא הביתה ממשמרת, זה לא הביא לוועדת הכנסת את התבחינים לדיון מעמיק ואישור דמוקרטי בהשתתפות הציבור והגופים שנוגעים בדבר כמו משרד הבריאות ואיגוד העבדים הסוציאליים וכו', אבל זה מסר ברור לשר הנוכחי ולשרים שיהיו בהמשך, שאלה הצעדים שצריך לנקוט. ואם הם לא יינקטו, צריך לתת נימוקים לכך, שלא ניתנו כבר יותר משנתיים".

עו"ד אן סוצ'יו, מהאגודה לזכויות האזרח המייצגת את העותרות יחד עם עו"ד נטע לוי מ'איתך מעכי': "זה צעד חשוב לקראת מציאות שבה כלי נשק לא יילקחו עוד הביתה. כלי ירייה בבתים הם סכנה לנשים, לילדים ולמאבטחים עצמם. הנתונים הכואבים מלמדים על עלייה ברצח ובהתאבדויות בנשק מורשה, ועל אווירת טרור בבתים רבים שבהם יש נשק. בית המשפט הזכיר לממשלה שעוד בשנת 2016 קבעה הכנסת שככלל כלי נשק לא יילקחו הביתה. הגיעה השעה ליישם זאת".

עו"ד מייסא ארשיד, היועצת המשפטית של 'קואליציית האקדח על שולחן המטבח': "הטיעונים שהציגה המדינה, ביניהם חילופי השר ושיקולי נוחות של חברות אבטחה פרטיות, הם כלליים ולא מבוססים וכל תכליתם להסיט את הדיון מהנושא המרכזי, שהוא הסכנה הטמונה בנשיאת כלי נשק במרחב האזרחי. ככל שהמדינה רצתה להציג נתונים סותרים, היו לה למעלה משנתיים לעשות זאת אבל היא לא הצליחה להוכיח אחרת".

19 מאבטחים התאבדו בעזרת הנשק שלהם, חמש נשים נרצחו בנשק ברישיון

העתירה הוגשה על רקע רפורמה שביצע ב-2018 השר לביטחון הפנים דאז גלעד ארדן שהרחיבה משמעותית את את תנאי הזכאות לרישיון נשק. לפי התבחין שהכניס השר, כי מי שהשלים הכשרה קרבית בצה"ל, גם אם עברו 50 שנים מאז שסיים את שירותו, זכאי לקבל לרשותו כלי ירייה בכפוף לאישור בריאותי ומשטרתי ובהתאם לתנאי סף).

מהלך זה בוצע בניגוד למדיניות המשרד, שבהתאם להמלצות של מספר ועדות שעסקו בנושא, החל באותה תקופה לאכוף את האיסור של נשיאת נשק אבטחה מחוץ למשמרת.

על פי הארגונים העותרים, הרפורמה של ארדן זו נועדה, הלכה למעשה, "להפריט" את תפקיד ההגנה על הביטחון הציבורי "ולהפקיד חובה מורכבת ורגישה זו, או למצער את חלקה, בידי אזרחים. זאת בהעדר הכשרה מקצועית נאותה ופיקוח הדוק הקיימים במערכת הביטחון וללא מערכת של כללי משמעת ונורמות החלים על אנשי מערכת הביטחון".

לטענת העותרים, "מצב אנומאלי זה מעלה חשש, שהתממש פעמים רבות בעבר, כי ייעשה שימוש בלתי מרוסן בנשק פרטי על-ידי אזרחים, באופן בו שלום הציבור ובטחונו יהפכו להפקר".

טענה נוספת של העותרים נוגעת למדיניות שקבע ב-2014 השר לביטחון פנים דאז יצחק אהרונוביץ'. בעקבות שורה של אירועים בטחוניים, הוציא אהרונוביץ' הוראת שעה, למשך שלושה חודשים, לפיה יותר למאבטחים לשאת את הנשק לביתם.

מאז כניסתו של ארדן לתפקיד ב-2015 הוארכה הוראת השעה באופן קבוע מדי חצי שנה. על פי העותרות, "תוצאותיו הקטלניות של השינוי במדיניות לא אחרו לבוא. לאחר שלוש שנים שבהן לא אירע אף מקרה של רצח באמצעות נשק אבטחה (2016-2014) בעקבות שינוי המדיניות והתרת נשיאת הנשק מחוץ לשעות העבודה חמישה בני אדם נהרגו משימוש בנשק אבטחה.

"באוגוסט 2017 פלט מאבטח כדור מנשק בביתו והרג את אביו; במרץ 2018 גבר בן 67 שעבד כמאבטח ירה באמו והתאבד; בספטמבר 2018 נרצחה מרים שלום בידי בן זוגה בנשק אבטחה שהחזיק במסגרת עבודתו. הבעל התאבד לאחר הרצח".

לפי נתונים שהציגה הקואליצייה, בשלוש השנים האחרונות 19 מאבטחים התאבדו באמצעות הנשק שלהם. כמו כן, חמישה מ-12 מקרי רצח נשים עם כלי נשק בשנה החולפת בוצעו עם נשק ברישיון.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!