דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שירות התעסוקה

כלכלת הקורונה / פינג-פונג על מיליארד שקלים: ביטוח לאומי מאשים את שירות התעסוקה שמגלגל בחזרה לביטוח הלאומי

מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "הניסיון לגלגל את האחריות על שירות התעסוקה הוא מביש וחוטא לאמת, אין זה מכבד את שפיגלר ואין זה ראוי למגזר הציבורי" | מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר: "אבד הכלח על שרות התעסוקה"

רמי גראור,  מנכ"ל שירות התעסוקה ומאיר שפיגלר מנכ"ל ביטוח לאומי (צילום: שורות התעסוקה, ויקימדיה).
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה ומאיר שפיגלר מנכ"ל ביטוח לאומי (צילום: שורות התעסוקה, ויקימדיה).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור תקף הבוקר (ד') את המוסד לביטוח לאומי וקרא למנכ"ל מאיר שפיגלר לקחת אחריות על תשלומים ששולמו ביתר לאזרחים. "נוכח המחדל וממדיו, אני מצפה ממאיר שפיגלר לגלות מנהיגות ולקחת אחריות על תשלומי היתר שביצע. הוא כשל במבחן המעשה ושילם מיליארד שקל שלא כדין" אמר הבוקר גראור.

מנכ"ל הביטוח הלאומי השיב בהודעה חריפה ביותר בה כתב: "במשבר הקורונה הוכח קבל עם ועדה שאבד הכלח על שרות התעסוקה ויפה יעשה המנכ"ל שלו אם הוא ייטיב לפקוח את עיניו ויפעל להצדיק במעשים את המשך פעילות השרות הנ"ל".

העימות בין המוסדות הגיע לשיא אחרי שאתמול (שלישי) פורסם כי מאז פרוץ משבר הקורונה שילם הביטוח הלאומי כמיליארד שקלים דמי אבטלה לאזרחים שלא היו זכאים לכך. מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר הסביר במספר ראיונות לתקשורת כי התשלומים ניתנים על בסיס דיווח שירות התעסוקה.

בשירות התעסוקה לא אהבו את האופן שבו שפיגלר העביר אליהם את האחריות לתשלומי האבטלה העודפים, ומבקשים להדגיש כי הם אמונים על השבת מובטלים למעגל העבודה, ולא על קביעת זכאות לקצבאות.

"תפקידו של שירות התעסוקה הוא לסייע לדורשי עבודה לשוב למעגל העבודה ולסייע לעובדים המעוניינים בכך, לשפר כישוריהם ומיומנויותיהם המקצועיות", נכתב בהודעה שנשלחה מטעם שירות התעסוקה. "באשר לדמי האבטלה, תפקידו של שירות התעסוקה מסתכם בדיווח למוסד לביטוח הלאומי על המדווחים על עצמם כעל דורשי עבודה ובשל כך תובעים דמי אבטלה או הבטחת הכנסה".

עוד הצביעו בשירות התעסוקה על כך שעוד בתחילת המשבר, הבהיר שפיגלר כי נוכח ריבוי תביעות האבטלה, נוכח הקרבה לליל הסדר, הביטוח הלאומי שילם לכלל התובעים מקדמות בסך 1.6 מיליארד שקלים – אותן הבהיר מראש כי בכוונתו לגבות חזרה ממי שיימצא כי איננו זכאי לדמי אבטלה.

"לא מאוחר לתקן את הטעות, ברגישות המתבקשת" אמר גראור. "הציבור יבין זאת, בפרט מפני ששפיגלר הודיע על כך מראש. הניסיון לגלגל את האחריות על שירות התעסוקה הוא מביש וחוטא לאמת, אין זה מכבד את שפיגלר ואין זה ראוי למגזר הציבורי".

עוד אמר גראור כי שירות התעסוקה התנגד לאורך כל הדרך למדיניות דמי האבטלה האוטומטיים עד יוני 2021, מתוך תפיסה שמדיניות זו עשויה ליצור נזקים הן לדורשי העבודה והן לשוק העבודה, והציע במקום זאת את אימוץ המודל הגרמני של חל"ת גמיש שיאפשר שילובם מחדש של יותר עובדים בשוק התעסוקה.

תגובת הביטוח הלאומי: "שירות התעסוקה מסיר אחריות ואינו אחראי על דבר"

תגובת הביטוח הלאומי לא אחרה לבוא כשבהודעה שיצאה מטעם מנכ"ל המוסד נכתב: "בדבריו, גראור הוציא את המרצע מהשק, כשחשף את העובדה שלשרות התעסוקה אין שום סמכות והוא בפועל מסיר אחריות ואינו אחראי על דבר. אז נשאלת השאלה הרטורית, מה כן עושה גראור בשרות התעסוקה? זו שאלה רטורית שאינה דורשת מענה".

באשר לטענה כי מיליארד שקלים עודפים הועברו למובטלים שחזרו לעבודה כתב שפיגלר: "תשלומי היתר שהועברו עומדים על כ- 920 מיליון ש"ח, בממוצע מדובר על כ-2400 ש"ח לאדם שהם כשבועיים דמי אבטלה. החוב, כמו כל חוב אחר, יגבה ברגישות, בהתחשבות ובמידה ויש צורך בפריסת תשלומים – כל ייעשה".

עוד הוסיף שפגילר "הביטוח הלאומי התריע במשך תקופה ארוכה שנתוני שירות התעסוקה על מספר המובטלים בישראל מנופח ומופרז לא תואם את המציאות העובדתית. כיוון שראינו את הפערים בין בקשות האבטלה אצלנו לבינם, הביטוח הלאומי בתיאום עם משרד האוצר, לקח על עצמו לבצע את המטלות של שירות התעסוקה בתחום הפיקוח והבקרה לרבות הצלבת מידעים בין נתוני ודיווחי מעסיקים, דיווחי השכירים, פיתוח מערכת לציבור המשקפת את מצבם התעסוקתי ועוד. בעקבות פעולות אלו, הביטוח הלאומי מנע תשלומי יתר בגובה של 5 מילארד ש"ח נוספים".

בהודעתו מפנה שפיגלר להצעת חוק שניסה הביטוח הלאומי לקדם כדי לחסוך מהמובטלים את ההתייצבות בשירות התעסוקה: "בתאריך 29 לספטמבר ועדת הכספים של הכנסת אישרה הצעת חוק שיזם הביטוח הלאומי בעצה אחת ותיאום עם אגף התקציבים לפיה מובטלים אינם נדרשים להתייצב בשירות התעסוקה אלא אך ורק במערכות הביטוח הלאומי. מר גראור הפעיל את כל האמצעים שעמדו לרשותו על מנת למשוך את החוק ולבטלו. החוק נמשך במהלך הקריאה השנייה והשלישית בכנסת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!