דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
קניות

צרכנות / ״מי שקנה אנטריקוט בסופר והכין ארוחה לעשרה סועדים, לא יחזור לשלם אותו מחיר על ארוחה זוגית״

לקראת חזרת המסחר ביום ראשון מובילי ענף הקמעונאות מעריכים מה יישאר ומה ישתנה עם החזרה לשגרה

אנשים קונים בסופרמקרט לקראת הסגר השני (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
אנשים קונים בסופרמקרט לקראת הסגר השני (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

הקורונה שינתה לחלוטין את הרגלי הצריכה של הציבור, ועם החזרה לשגרה באופק רבים בתחום הקמעונאות שואלים את עצמם מה מהשינויים יחזיק לתמיד ומה יעלם כלא היה. כנס העוסק באתגרי הקמעונאות בעת הקורונה שנערך אתמול (רביעי), כינס אנשים מובילים בשוק לבחינת הסוגיות בעולם הקמעונאות רגע לפני פתיחת המסחר ביום ראשון.

האם הישראלים יחזרו לאכול בחוץ?

איל רביד, הבעלים של רשת ויקטורי, מאמין שהשינויים שהקורונה יצרה כאן כדי להישאר. "תרבות הצריכה בשנה הזאת הפכה להיות של צריכה ביתית. אדם יוצא עם קופסת אוכל לעבודה, ואם לקחת קופסא אז כבר מהבית".

רביד טוען שברשת ויקטורי כמות הצריכה של אוכל טרי כמו בשר ודגים למעלה מהוכפלה. לדעתו, כדי שהרגל חדש יטמע צריך טווח של כחודשיים והקורונה בישראל כבר כמעט שנה. "עברנו להרגל של לקנות גוש בשר ולא על פי קילו. מי שקנה גוש של אנטריקוט ב-600 שח ויכול לארח 10 אנשים, איך הוא יצא למסעדה ל-2 אנשים ויוציא את אותו סכום? ברגע שנכנסנו להרגל של כמעט שנה אני לא רואה אותנו יוצאים מזה".

מנגד, מנכ"ל דור אלון עמית זאב, נותן תחזית הפוכה. "ברגע שפותחים את המשק אנחנו רואים שאנשים חוזרים להרגלים שהם אוהבים, המסעדות מתפוצצות". עופר שכטר, מנכ"ל פרומול- חברה לניהול קניונים, מאמין שהמגמה תהיה מעורבת אבל מצביע על מרכיב נוסף – הכסף שנחסך: "אנשים לא נסעו לחו"ל, לא הוציאו כסף על מנקה, חסכו את הכסף של האוכל בחוץ, חוגים של הילדים, מועדוני כושר, וברגע שיפתחו את החנויות, הכסף יישאר בארץ וזה ייתן בוסט לשוק".

מהפכת הטריות

הצריכה הביתית המוגברת השפיעה גם על הרכב סל הקניות וההיצע שמוצע בחנות, כשאחד הבולטים הוא ביקוש גבוה למזון טרי. "עולם הטריות עשה שינוי ב-2020 ומי שלא ראה אותו פספס את הרכבת" אומר בעלי רשת ויקטורי. הוא מסביר שהחיפוש של אנשים אחרי חווית המסעדה בבית מושך אותם להשקיע יותר במזון להכנה וצריכה מיידית. "אם בעבר ראינו מתוך ה-20 פריטים הנמכרים ביותר מעט מוצרים טריים, היום יש 18 מוצרים טריים ברשימה הזאת ו-2 לא טריים" הוא אומר.

בנוסף, הוא אומר, הקורונה הגדילה את קניית הארוחות המוכנות הקפואות. "הקפוא חזר לחיות, המצונן חוזר. השטחים של הקפוא והמצונן יקבלו חלק מהותי גדול יותר מ-2019".

השינוי מתחיל בקופה

"האתגר הגדול הוא בצוואר הבקבוק של הקופה" אמר צביקה ביידא, סמנכ"ל שופרסל, וסימן בכך את קפיצת המדרגה הבאה בקמעונאות. היום הקופה היא המקום היחיד בו נאלצים הקונים לעמוד בתור, והוויתור עליו ישנה בצורה משמעותית את חווית הקנייה.

הטכנולוגיה של 'מדף חכם' שמזהה מה נלקח ממנו ובינה מלאכותית שיודעת להצמיד מוצרים ללקוח קיימת, אך יישומה עדיין יקר מכדי להיות משתלם. "הרבה גורמים בעולם מנסים לפתור את העניין של קניות ללא קופה, אבל אם יהיה שינוי דרמטי מהרגע של הכניסה והיציאה הוא זה שאפשר להיכנס ולצאת בלי לעבור בקופה".

ויתור על הקופה צפוי להשפיע גם על העובדים: רביד מויקטורי טוען שהעדר קופאיות יחסוך כ-40% משכר העבודה. בינתיים הוא מתאר התפתחות טכנולוגית אחרת: אפליקציה שתיקח את הלקוח לקניות בין המדפים, "תעשה לו ג'י.פי.אס בתוך החנות".​

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!