דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סביבה

משבר האקלים / מיליוני אזרחים בטקסס קופאים מקור בשל הפסקות חשמל בזמן סערת שלגים

החברה האחראית על ניהול המערכת בחרה לייקר את החשמל בכדי "להתאים את המחיר להיצע הדל" | ראש עירייה בטקסס התפטר אחרי שכתב: "אף אחד לא חייב למשפחה שלכם כלום. נמאס לי מאנשים שמבקשים נדבות. רק החזקים ישרדו והחלשים יכחדו"

גל הקור ושלג בטקסס. (צילום: AP/LM Otero)
גל הקור ושלג בטקסס. (צילום: AP/LM Otero)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מליוני אזרחי טקסס סובלים מגל קור חריג עם סופות שלגים וטמפרטורות שלא נמדדו במדינה הדרומית בשבעים השנה האחרונות. גל הקור מלווה בהפסקות חשמל בהיקפים עצומים. על פי הדיווחים בתקשורת האמריקאית, כ-4 מיליון אנשים נותקו מחשמל ומאספקת גז לחימום.

בעוד אזרחים רבים מחפשים דרכים לסייע למנותקי החשמל והגז, דווקא בקרב מקבלי החלטות במדינה נשמעו קריאות לדאוג "כל איש לעצמו", תוך הטלת האשמות שווא בתכנית הפוליטית של המפלגה הדמוקרטית ל"גרין ניו דיל" שכלל לא מתרחש.

פול סנסקי, אנליסט כלכלי, אמר בראיון לבלומברג כי "ארצות הברית מעולם לא ראתה השבתה כזו בהזרמה של נפט וגז".

אזרחים מחפשים סולידריות בזמן שמנהיגים קוראים להפקרת החלשים

אלדד לוי, ישראלי החי בטקסס, תיאר בפוסט בפייסבוק את המתרחש במדינה: "בבתים רבים הצנרת קופאת ומתפוצצת אז גם אין מים. אי אפשר לנהוג לשום מקום. הסופרים ובתי המרקחת סגורים. לא מפנים את השלג. לא מחלקים מזון, מים או אמצעי חימום. לא מפנים אנשים למקלטים בצורה מסודרת. אין צוותי חילוץ. אין מפלסות שלג. כלום. תסתדרו עם מה שיש לכם. שלשום קלטנו אלינו חברים שנותרו בלי חשמל. פשוט כי להשאיר אותם בבית בלי חימום זה מלכודת מוות. פשוט הפקרה מוחלטת".

גל הקור ושלג בטקסס, עובדים מנסים לחבר את הבתים לרשת החשמל. (צילום: AP/Michael Ainsworth)
גל הקור ושלג בטקסס, עובדים מנסים לחבר את הבתים לרשת החשמל. (צילום: AP/Michael Ainsworth)

ראש עיריית קולורדו, טים בויד כתב בפייסבוק "אף אחד לא חייב למשפחה שלכם כלום. נמאס לי מאנשים שמבקשים נדבות. רק החזקים ישרדו והחלשים יכחדו".

דבריו הקיצוניים עוררו מחאה נרחבת, ובויד מחק את הפוסט והגיש את התפטרותו. עם זאת, הרוח של דבריו משקפת מסורת אמריקאית בדלנית, קפיטליסטית ואנטי סולידרית הרואה בכל הסדרה חברתית איום על החופש האישי.

החשמל מתייקר וההנהגה מפקירה את האזרחים

גרג אבוט, מושל המדינה האשים את אנרגיית הרוח הסולרי במצב החשמל במדינה, והזהיר כנגד "גרין ניו דיל" שמתכנן ממשל ביידן לבצע. טענותיו לגבי אנרגיות מתחדשות הן בפשטות, שקרים בוטים וסילופים של חלקי עובדות.

רוברט רייך, פרופסור באוניברסיטת וברקלי ושר העבודה לשעבר מטעם המפלגה הדמוקרטית הביע מחאה כנגד אבוט והסביר "המטרה של הגרין ניו דיל היא להתכונן למשבר האקלים. יותר מ-80% מהחשמל בטקסס אינו מאנרגיות מתחדשות והקריסה היא בגלל שלא שאין בטקסס מוכנות למשבר".

למרות הביקוש הקשיח לחשמל בשל גל הקור, חברת הניהול של מערכת החשמל בטקסס (ERCOT) פועלת כאילו לא מדובר בחיי אדם אלא בתרגיל בתיאוריה קפיטליסטית של שוק חופשי ומייקרת את החשמל במאות אחוזים. באתר Austin American-Statesman מציינים כי שליש מחברי הנהלת החברה כלל לא גרים במדינה.

כשל אידיאולוגי ואסטרטגי

הסיבה הישירה למשבר בטקסס היא מזג האוויר הקיצוני, תוצאה של משבר האקלים שמשפיע על העולם כולו. אולם במקרה של טקסס יש גורמים שמחמירים את עוצמת הפגיעה.

רשת החשמל בטקסס היא אוטונומית ואינה מחוברת לרשתות החשמל הבין מדינתיות של ארצות הברית. מדובר בהעדפה אידיאולוגית בדלנית, הנובעת במקורה מעוינות כלפי השלטון הפדרלי ומחשבה לפיה חיבור ברשתות החשמל "יסנדל" את טקסס מאפשרות עתידית לפרישה.

למרות שלטקסס יש כושר ייצור עודף משמעותי, גל הקור הוריד את התפוקה בעשרות אחוזים בחלק ממקורות הייצור. הייצור הסולארי סיפק תפוקה עודפת לעומת היעדים בשגרה, בעוד שייצור אנרגיה מפחם וגז סיפקו רק 60% מהמצופה, וטורבינות הרוח והסכרים הידרו אלקטריים ירדו לתפוקה של כ-40%.

במזג האוויר של קור קיצוני, צנרת הגז במדינה סובלת מקיפאון, כתוצאה מנוזלים המוזרמים בשיעור נמוך ביחד עם הגז, אך יכולים לחסום את ההזרמה במקרה של קיפאון. חימום הבתים במדינה מתפלג בעיקר בין גז לחשמל, כך שפגיעה בצנרת הגז היא קריטית בשתי מתכונות החימום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!