דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
האיום האיראני

האיום האיראני / ממשל ביידן הודיע שיסכים לדון עם איראן על חזרה להסכם הגרעין

ארה"ב תיענה בחיוב להזמנת האיחוד האירופי לפגישה בהשתתפות נציגי הרפובליקה האיסלאמית | דיפלומטים אירופיים הזהירו שההגבלות של איראן על פיקוח האו"ם במתקניה הגרעיניים הן "משחק באש"

מנהיג איראן עלי חמינאי ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. (צילומים: לשכת המנהיג העליון של איראן, AP Photo/Evan Vucci)
מנהיג איראן עלי חמינאי ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן. (צילומים: לשכת המנהיג העליון של איראן, AP Photo/Evan Vucci)

ממשל ביידן מוכן לשיחות עם איראן ומעצמות העולם בנושא חזרה לעסקת הגרעין מ-2015. עמדה זו מהווה שינוי כיוון משמעותי ממדיניותו של הנשיא הקודם, דונלד טראמפ, שניהל "קמפיין של לחץ מקסימלי" במטרה לבודד את הרפובליקה האיסלאמית.

הממשל גם נקט בצעדים באו"ם במטרה לחזור למצב ששרר מול איראן עד פרישתו של טראמפ מהסכם הגרעין ב-2018. צעדים אלו זכו לביקורת מצד הדוגלים בקו נוקשה מול איראן, וסביר שייגרמו לדאגה גם בירושלים ובמדינות המפרץ.

בנוסף לאיתותים שנשלחו ביום חמישי, לפיהם הממשל החדש מוכן לשיחות עם איראן, חזר בו ממשל ביידן מהדרישה של טראמפ מספטמבר 2020, להפעיל באו"ם את מנגנון ההחזרה האוטומטית של הסנקציות על איראן. לצעד זה של הממשל לא תהיה השפעה ממשית, כיוון שממילא ארה"ב היתה מבודדת באו"ם בדרישה זו, אך יש לה משמעות סמלית ב"יישור קו" של המעצמה עם יתר מדינות העולם.

צעד נוסף שננקט על ידי הממשל הוא הקלה בהגבלות התנועה בתוך ארה"ב, שהוטלו על דיפלומטים איראניים המוצבים באו"ם. על המשלחת האיראנית נאסר למעשה עד כה לנוע ברחבי ארה"ב והם הוגבלו למיקומים בהם נדרשו להיות בתוקף תפקידם ולמטה האו"ם בניו יורק.

מחלקת המדינה האמריקאית הכריזה על הצעדים בעקבות דיונים בין מזכיר המדינה אנטוני בלינקן ומקביליו בבריטניה, צרפת וגרמניה; ולקראת השתתפותו הראשונה של ביידן באירועים משמעותיים בהם יהיו נוכחים מנהיגים מרחבי העולם, השתתפות וירטואלית בלבד בשל מגפת הקורונה.

ההצהרה ניתנה יום לפני נאומו של ביידן בפני פסגת מנהיגי המדינות המתועשות, ה-G7, ונאומו מאוחר יותר היום (שישי) בוועידה הביטחונית של ציריך. בשני האירועים, ביידן צפוי לדון במחויבותו לדיפלומטיה המערבת שותפים ממדינות רבות וברצונו לתקן נזקים שגרמו עמדותיו של טראמפ בשנים האחרונות.

בהצהרה, אמר דובר מחלקת המדינה נד פרייס שארה"ב תיענה בחיוב להזמנה מצד האיחוד האירופי להשתתף בפגישה של השותפים להסכם הגרעין המקורי – בה ינכחו חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם וכן נציגי גרמניה ואיראן.

"ארה"ב תיענה בחיוב להזמנה במטרה לדון בדרכים הדיפלומטיות להתקדם בנושא תכנית הגרעין של איראן", אמר פרייס. ארה"ב לא השתתפה בפגישות בהרכב זה מאז פרישת טראמפ מהסכם הגרעין. הזמנה רשמית לפגישה כזו טרם יצאה, אך היא צפויה בקרוב, לחר שישוחח בלינקן עם שרי החוץ של בריטניה, צרפת וגרמניה.

מוקדם יותר אתמול, הפצירו בלינקן ומקביליו האירופאיים באיראן לאפשר פיקוח רציף של האו"ם על מתקניה הגרעיניים. הם הזהירו של התנהלותה של איראן עשויות להיות השלכות שיסכנו את המאמצים הרגישים להחזיר את ארה"ב להסכם הגרעין.

איראן "משחקת באש", אמר שר החוץ הגרמני היקו מאס, לאחר שטהרן הודיעה כי תגביל חלק מביקורות האו"ם על מתקניה הגרעיניים, שתוכננו לשבוע הבא, אם מדינות המערב לא יעמדו בחלקן בהסכם.

הנשיא ביידן וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שוחחו בטלפון השבוע, לראשונה מאז כניסת ביידן לתפקיד. על פי הודעת לשכת ראש הממשלה השניים שוחחו בין היתר על "האיום האיראני".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!