דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אברה מנגיסטו

אברה מנגיסטו / פעילים לשחרורו של אברה מנגיסטו על החזרת הצעירה מסוריה: "יש אנשים שבשבילם פועלים יותר"

עבור הפעילים, הטיפול המהיר בפרשת הצעירה מעלה סוגיות של גזענות, סדרי עדיפויות ומאבק ציבורי | רותם בן נון, פעיל במאבק כבר חמש שנים: "זה מצוין שמשחררים אותה, חבל שאברה לא זוכה לאלפית מהיעילות הזו"

פעילים לשחרורו של אברה מנגיסטו משבי חמאס. ימין לשמאל: לאירו ג'אמבר, אוראל שטרית ורותם בן נון. (צילום: אלבום פרטי)
פעילים לשחרורו של אברה מנגיסטו משבי חמאס. ימין לשמאל: לאירו ג'אמבר, אוראל שטרית ורותם בן נון. (צילום: אלבום פרטי)
יהל פרג'

הטיפול המהיר והאפקטיבי בהחזרת הצעירה הישראלית מסוריה מעלה אצל הפעילות והפעילים לשחרורו של אברה מנגיסטו תהיות על גזענות, השתקה, תשלומי מחיר ומאבק ציבורי. הם מודעים להבדלים בין המקרים, שמחים על כל ישראלי שחוזר הביתה, ויש להם בקשה אחת: אל תשכחו את אברה, שנמצא בשבי חמאס כבר 2,456 ימים ולילות. השיחה עם הפעילים, חשוב לציין, התקיימה עוד לפני שחרורה הסופי של הצעירה וחזרתה ארצה.

"קודם כל זה מצוין שמשחררים אותה, זו האחריות שלנו כמדינה", אומר רותם בן נון, בן 44 מרמת גן שפעיל כבר חמש שנים במאבק לשחרור מנגיסטו, "לדעתי המהירות היא בזכות המאבק של אברה, וחבל שהוא עצמו לא זוכה לאלפית מהיעילות הזו".

אברה מנגיסטו (התמונה באדיבות המטה לשחרור אברה מנגיסטו)
אברה מנגיסטו (התמונה באדיבות המטה לשחרור אברה מנגיסטו)

אוראל שטרית, בת 25 מאשקלון, פעילה מרכזית במאבק לשחרור מנגיסטו מסכימה. "החיים שלה חשובים, ולמדינה יש אחריות לשלום אזרחיה", היא אומרת, "אני שמחה שהמגעים בעניינה מתקדמים ושהיא עתידה לחזור הביתה".

"באותה נשימה צורם לי לראות איך יש מגעים שמתקיימים בכזו מהירות, ללא דיחוי, בזמן שאברה מנגיסטו בשבי יותר משש שנים" מוסיפה שטרית, שהקימה לפני כשתעה חודשים את קהילת 'סופרים את אברה', " מוכרים לנו אשליית ישראליות אידילית כזאת, כאילו כולנו ישראלים, כולנו אזרחים שווים. בשורה התחתונה יש מדרג. יש אנשים שבשבילם פועלים יותר ואחרים שלמענם עושים פחות".

"אני כמובן מתחשבת גם בשוני בין המקרים", היא מסייגת, "פה מדובר במשא ומתן עם הסורים כשרוסיה מעורבת, בהקשר של אברה מדובר בחמאס, סביר להניח שגם במעורבות מצרית. המקרים שונים וגם השחקנים שמולם מתנהלים. אבל ניכר שיש יחס שונה מצד התקשורת בישראל ומצד מקבלי ההחלטות בסיקור ובטיפול במקרה הזה".

אוראל שטרית (משמאל) ואחותה שלי (צילום: אלבום פרטי)
אוראל שטרית (משמאל) ואחותה שלי (צילום: אלבום פרטי)

על פי מתן בן גיגי, בן 22 מבת ים, שהצטרף ל'סופרים את אברה' בחודשים האחרונים, "בוא נאמר את זה כך, כשאתה אתיופי ומתמודד נפש אתה לא זוכה להיקרא 'ישראלי' ו'הילד של כולנו'".

"ביבי לא יתקשר לפוטין באמצע הלילה בשביל להשיג עבורך עסקה. לא יקימו עבורך ועדה בתוך 24 שעות סגורה עם קבינט ביטחוני" הוא טוען, "להפך, בוועדת החוץ והביטחון האחרונה שעסקה בחיילים שבויים בעזה השם של אברה מניגסטו בכלל לא עלה. 'ישראלית' זה כינוי למי שלבן והזהות שלו לא בולטת במרחב. לבן זה חלק מהעם שלנו, לצערנו, כבר שש שנים שהמדינה מראה למתמודדי נפש ושחורים שהם לא חלק מהעם שלנו".

רותם אומר שהטיפול בצעירה, לפחות ממה שנחשפנו אליו, הוא בזכות המאבק לשחרור מנגיסטו. מה הכוונה?

בן נון: "נראה לי שהפעם הייתה דחיפות, כי הם לא רצו עוד מקרה אברה. בעיקר כשזה מגיע מקהילה חרדית עם כוח פוליטי מסוים. הם מנסים להשתיק ולהעלים, כדי למחוק את המחאה הפוטנציאלית".

ליאור ג'אמבר מאשקלון, שפעיל במאבק כבר חמש שנים: "ככה זה נראה. מנסים להשתיק ולמנוע סיפורים כאלה בחשאיות, כי זה 'מביך' שיש אנשים שעושים מעשים בחוסר שפיות. וכמובן גם לצד השני, לשחרר אסירים בלי מודעות של הציבור זה מביך את המשפחות השכולות".

ליאור ג'אמבר. (צילום: אלבום פרטי)
ליאור ג'אמבר. (צילום: אלבום פרטי)

שטרית: "אני לא יודעת אם הטיפול באזרחית המדוברת הוא בזכות המאבק הזה. לא מכירה את כלל המניעים והקשרים שעומדים מאחורי הפרשה. בכל אופן נראה שתמיד יש משהו יותר דחוף מאברה, תמיד יש צידוקים למה צריך להחזיר אחרים הביתה ואת אברה עדיין לא".

"הפרשה של אברה נותרה מאחורי מסך איפול כעשרה חודשים", היא מוסיפה, "כאן תוך יומיים מדיון דחוף שהתכנס, דברים התחילו לצאת החוצה. המידע והפרטים לא גלויים לעיניי, אבל ההתנהלות בין שני המקרים מעלה סימני שאלה נוקבים. אי אפשר להתעלם מזה. מתי טרחו לכנס דיון בוועדת חוץ וביטחון כשהנושא הוא אברה והישאם ולשדר אותו? יש פה סדר עדיפויות ברור וזה מכוער".

בן גיגי: "הרבה פעמים אומרים לנו שאי אפשר פתאום לשחרר אסירים, שיש פה סיכון ביטחוני ואחריות של המדינה. פתאום כשחרדית לשעבר חוצה את הגבול אז יש כבר אסירים שמחכים בתור לשחרור? זה מראה כמה הטענות לא רציניות וכמה אברה והציבור שרוצה בשחרורו, והוא נרחב, לא נספר".

אתם באמת חושבים שיש גזענות ביחס כלפי מנגיסטו והמשפחה שלו? המדינה באמת הייתה מתנהגת אחרת אם היה מדובר באותו סיפור בדיוק, כלומר אזרח שעובר לעזה, אבל ממשפחה שהיא לא אתיופית? הוא כבר היה חוזר?

בן נון: "חד משמעית כן. אלחנן טטנבאום, סוחר סמים מתועב, הבת שלו הייתה מאמי לאומית עד שהוא חזר. נעמה יששכר הסתבכה במדינה חצי ידידותית במעצר, מיד הסתדר. גלעד שליט, נפל בשבי בנסיבות לא פשוטות, סיקור מטורף ואימוץ של משפחתו על ידי החברה והתקשורת. אברה? צרצרים. שלא נדבר על המחירים שאנשים היו מוכנים לשלם, ופתאום נראים מוגזמים כשמדובר באברה".

רותם בן נון. (צילום: אלבום פרטי)
רותם בן נון. (צילום: אלבום פרטי)

ג'אמבר: "כן. זה לא משחק, זה חיים".

שטרית: "בוא נאמר שאם בוחנים את השמות והסיפורים של מי שכבר חזרו, אין להם איזו קרבה משפחתית לאברה. גם לא מעמדית וחברתית. איך אפשר להשאיר אותו שם ולשיר במשך שנים כל יום עצמאות 'להיות עם חופשי בארצנו' כשחלקנו לא כלולים במסגרת העם החופשי? העדה שעלתה ברגל ולא מקבלת מקום בדגל של כולם כולל כולם כעם ישראל אחד ומאוחד".

מנגיסטו בשבי למעלה משש שנים. היו עשרות הפגנות, קמפיינים, ראיונות, מחאות. אולי פשוט צריך לתת למדינה לעשות את שלה?

בן גיגי: "לתת למדינה לעשות את שלה ולהפקיר את האזרחים השבויים שלה רק על בסיס מעמד וגזע? לא בא בחשבון".

שטרית: "המוטו שלי זה 'לא נעצור עד שאברה יחזור'. עשרה חודשים הפרשה הושתקה, ולמדינה היה זמן לעשות את שלה. מפה לשם, עברו שש שנים וחצי, אברה עדיין שם ואנחנו כאן. המאבק הזה הוא מאבק ראוי לא רק בשביל אברה מנגיסטו, אלא בשביל כל מתמודדי הנפש ובכלל כל האנשים שחיים עם מוגבלות. החיים של כלל האזרחים פה חשובים לי ללא קשר לצבע, לדת או למגדר ואני מרגישה מחויבת לאברה מהיום הראשון שבו שמעתי על המקרה".

בן נון: "מי מפריע למדינה לעשות את שלה? שתעשה. הבעיה שלא עושים כלום. וכמו שרואים, כשרוצים יודעים לעשות ומהר".

עצרת לציון 3 שנים בשבי של אברה מנגיסטו (צילום: יהל פרג')
עצרת לציון 3 שנים בשבי של אברה מנגיסטו (צילום: יהל פרג')

אבל אולי הלחץ דווקא מפריע או מעכב?

בן נון: "מעכב? זה מה שאמרו לתמי ארד (רעייתו של הנווט רון ארד, י.פ). תקרא את הראיונות איתה, ותראה מה קרה לבעלה".

אולי המציאות קשה מדי, אולי זה באמת בלתי אפשרי כרגע

בן נון: "קשה מדי למי? למשפחה של אברה המציאות קשה מדי. לתושבי עוטף עזה, שדרות, אשקלון והרצועה המציאות קשה מדי. לנתניהו וגנץ פחות קשה. גם לבכירי החמאס פחות קשה".

בן גיגי: "בלתי אפשרי זה תלוי נסיבות. כמו שכבר נאמר, אם אתה בעל הרקע הנכון יעשו שמיניות באוויר למענך. הבלתי אפשרי יהפוך לאפשרי. הטלפון האדום גם יצלצל. לשחרר את אברה זה אפשרי, זה רק עניין של המוטיבציה של נבחרי הציבור שלנו. ובזמן כזה של בחירות, אנחנו חייבים לדרוש מנבחרי הציבור שלנו לייצג אותנו ואת המאבקים של השטח. לדרוש מהם לפעול מה הם יעשו למען אברה. יש פה קולות וציבור שאתם רוצים להביא לקלפי, מה אתם מוכנים לעשות בשבילו?"

שטרית: "אני לא יודעת מה קורה או לא קורה מאחורי הקלעים, אני יודעת שאדישות ושתיקה הן לא אופציה אצלי. לא מוכנה להשלים עם 'בלתי אפשרי".

העובדה שנעמה יששכר וגלעד שליט, לא הצטרפו למאבק באופן ציבורי מפריעה או שאין לכם ציפיות?

בן גיגי: "אלו שיקולים שלהם. חבל שאין פעילות כוללת למען החזרת כל מי ששבוי, וכל משפחה מנהלת את המאבק שלה בנפרד. למשפחה של אברה אין את אותה יכולת להגיע למוקדי ההשפעה כמו לשאר המשפחות, לכן זה התפקיד שלנו לעזור להם להגיע לשם."

פעילים למען שחרורו של אברה מנגיסטו משבי חמאס בהפגנת המחאה נגד מדיניות הממשלה מול מעון ראש הממשלה, 15 באוגוסט 2020 (צילום: יהל פרג')
פעילים למען שחרורו של אברה מנגיסטו משבי חמאס בהפגנת המחאה נגד מדיניות הממשלה מול מעון ראש הממשלה, 15 באוגוסט 2020 (צילום: יהל פרג')

בן נון: "מפריע לי שכמעט אף אדם בעל השפעה לא מצטרף למאבק. גלעד ונעמה? לא יודע מה מצבם הנפשי ומה המסוגלות שלהם. היה עוזר בעיני אם הם היו מצטרפים".

שטרית: "מעדיפה לפעול במסגרת היכולות שלי. לא מצפה מנעמה או מגלעד לדבר. ציפיתי לסיקור תקשורתי אחר, ומנבחרי הציבור שלנו לפעול ללא לאות בשביל להחזיר את אברה הביתה. הגיע הזמן וכדאי לפעול כמה שיותר מהר לפני שיהיה מאוחר מדי".

היה נכון לדעתכם להתנות את החזרתה של הצעירה בהחזרתו של אברה?

שטרית: "לא. החיים של כולם חשובים וצריך לעשות את מירב המאמצים כדי שכולם יחזרו הביתה".

בן גיגי⁩: "קודם כל שהנושא יעלה לסדר היום. לא כהתנייה, אבל אם מתגבשת עסקה לשחרור אסירים תמורת שבויים אז לשחרר את שאר השבויים. כאמור, לדאוג לכולם. אנחנו לא דורשות או-או, אנחנו לא מי שמייצרות את ההבחנה בין השבויים אלא המדינה. אנחנו דורשות גם, גם את אברה, שכל הזמן נדחק הצידה".

אחרי שהצעירה תחזור בשלום, מה אתם מצפים משאר הציבור הישראלי בהקשר של אברה?

בן נון: "האמת? הציפייה שלי היא שהמנהיגים ימלאו את חובתם כלפי אברה. מהציבור אני מצפה שילחץ ויבחר כשהנושא הזה בשיקולים שלו".

בן גיגי: "שיותר ויותר יצטרפו למאבק של אברה. בימים הקרובים אנחנו נצא בקמפיין מיילים לראשי המפלגות עם השאלה של אברה, ומתוכננות גם מחאות. מוזמנים לעקוב אחרינו #counting_avera ולהצטרף למאבק החשוב הזה כדי שהוא יחזור ונוכל להתרגש כולנו בדיוק כמו שנתרגש אם הצעירה תחזור".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!