דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
איכות הסביבה

סביבה / מאמצי הפינוי של הזפת מחופי ישראל צפויים להמשך זמן רב

"זפת זה חומר מסוכן, שאסור שייגע בעיניים. הוא מאוד מלכלך ודורש ציוד מיגון מתאים, מגפיים וכפפות" | "מי שירשם להתנדב, יצורף לקבוצות וואטסאפ שמפיצה את כל אירועי הניקיון שמתארגנים בארץ. זה לא ייפתר ביום יומיים של נקיונות"

מתנדבי אקואושן מנקים את חוף נווה ים (צילום: רחל פרדו)
מתנדבי אקואושן מנקים את חוף נווה ים (צילום: רחל פרדו)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חופי ישראל סופגים כמויות גדולות מאוד של זפת  מעומק הים בשלושת הימים האחרונים. עם הזפת נסחפים גם בעלי חיים שנפגעו מהחומר הדביק. "מה שאנחנו יודעים כרגע זה שהייתה דליפת נפט בעומק הים, אבל לא יודעים עדיין איזו אוניה עשתה את זה ולמה, מסבירה  ד"ר מיכל שטרן, רכזת המתנדבים הארצית של אקואושן. "המשרד להגנת הסביבה פועל עם גופים בינלאומיים כדי לאתר את האוניה".

מיזם המתנדבים של אקואושן הוקם לפני כשנתיים, בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, במטרה להכשיר מתנדבים להתמודד עם אירועי חירום של זיהום חוף. עד כה הוקמו במסגרת המיזם שמונה קבוצות של מתנדבים בשמונה ישובים לאורך חופי הים התיכון. יוזמי התוכנית לא חשבו שכל כך מהר ידרשו להפעיל את המתנדבים והכלים העומדים לרשותם בצורה כל כך נרחבת.

"אנשים צריכים להבין, שבאירוע שאנחנו בעיצומו, לא מדובר בניקוי רגיל של פלסטיק מהחופים", אומרת שטרן. "ניקוי זפת זה מאוד מלכלך. זה חומר מסוכן, שאסור שייגע בעיניים. צריך הדרכה לפני שמשתתפים בזה. צריך ציוד מיגון מתאים, מגפיים וכפפות".

"אנחנו לא מפנים את זה לפח אשפה רגיל. זה פסולת שמנית, שצריכה להגיע לאתרי פינוי יעודיים, בתיאום. מי שרוצה ללכת לנקות , שיחפשו אירוע ניקיון מאורגן של ארגוני סביבה, או רשויות החוף".

"לצערי מיום רביעי בבוקר התחלנו לקבל דיווחים על זפת בחופים, בעיקר בחוף הכרמל. הים היה סוער מאוד, והמועצה האזורית ניסתה עם טרקטורים לגרף את השכבה הראשונה של החול שזוהם בזפת", מתארת שטרן את הקושי לנקות את החופים בעזרת כלים הנדסיים.

זפת בחוף נווה ים – הים כנראה ימשיך לפלוט זפת עד יום ראשון (צילום: רחל פרדו)
זפת בחוף נווה ים – הים כנראה ימשיך לפלוט זפת עד יום ראשון (צילום: רחל פרדו)

"גם, בחוף נווה ים ניסו את זה וזה לא עבד. גם בחוף המבצר בעתלית. זה היה מסוכן לכלים ולא יעיל. במהלך יום חמישי קיבלנו תמונת מצב מעוד חופים בארץ ונראה שהזיהום הגיע משבי ציון בצפון ועד ניצנים בדרום. בצפון המצב יותר חמור, אבל כל החופים בארץ חטפו את זה".

מנקים בפינצטה טונות של זפת

מתנדבי אקואושן התחילו את מבצע הניקוי בנווה ים שמדרום לעתלית. עבדו שם 15 אנשים במשך 4 שעות. "הצלחנו לנקות כ-200 מטר חוף באופן ידני. זה ממש בפינטצה, אוספים כמה שפחות חול וכמה שיותר זפת. עלויות הפינוי הן מאוד גבוהות. ולכן עדיף ניקוי ידני. אספנו יותר מ-3 טון של פסולת שומנית, רק ב-200 מטר הללו. צריך את המאמץ הזה להכפיל לכל החופים בארץ. מדובר במבצע גדול מאוד".

"אתמול התחלנו לנקות בשמורות טבע ובנווה ים. המתנדבים של העמותה ואחרים שהצטרפו, מחר (שבת) מתוכננים מבצעי נקיון. ביום ראשון נראה עוד ארגונים שמצטרפים, רשות הטבע והגנים ואחרים".

מאמצי הנקיון של חוף נווה ים "מ-3 טון של פסולת שומנית, רק ב-200 מטר" (צילום: רחל פרדו)
מאמצי הנקיון של חוף נווה ים "מ-3 טון של פסולת שומנית, רק ב-200 מטר" (צילום: רחל פרדו)

שטרן מציעה לציבור הרחב להצטרף למאמץ. "כל מי שנרשם להתנדב, יצורף לקבוצות וואטסאפ שמפיצה את כל אירועי הנקיון שמתארגנים בארץ, משם כל אחד יכול לבחור לאן להצטרף. אנחנו מדברים על תהליך שימשך הרבה זמן, זה לא ייפתר ביום יומיים של נקיונות".

בינתיים הים ממשיך לפלוט זפת לחוף. ביום א' הים צפוי להירגע ואז מתכננים אנשי אקו אושן, יחד עם  המשרד לאיכות הסביבה, לצאת לים כדי לחפש את הכתם. התוכנית כוללת סיורים ימיים וגם סיורים אוויריים. ספינת המחקר של העמותה תצא לים עם ציוד מיוחד, שנבנה במקור כדי לסייע במחקרים אוניברסיטאיים.

"יש לנו גם זרוע תת-ימית שמאפשרת מחקרים בעומק מאות מטרים. היא גם מוגדרת בתור ספינת תגובה ראשונית כדי לסייע למשרד להגנת הסביבה, ולכן היא תשתתף בסריקות בים. אם עדיין קיים כתם, יש ציוד של חוסמים ושואבים שיוכלו לתפוס אותו בים. המשימה שלנו היא מניעה של נזק נוסף  ולא עבודת בילוש אחר מי ששפך את הנפט".

עמותת אקואושן הוקמה על ידי משפחת וייל וקבוצה של מדענים ישראלים בשנת 2002. מטרת הארגון היא לקדם את שמירת הסביבה הימית והחופית באמצעות מחקר, חינוך ופעילות קהילתית נרחבת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!