דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

קליטת עלייה / השלג הראשון של העולים מאתיופיה

32 משפחות מתוך 578 העולים שמתגוררים במרכז הקליטה "כנען מירון" בצפת, עלו רק לאחרונה במבצע 'צור ישראל'. עבור רובם זה השלג הראשון

מרכז הקליטה ״כנען מירון״ בצפת (צילום: יהל פרג')
מרכז הקליטה ״כנען מירון״ בצפת (צילום: יהל פרג')
יהל פרג'

מרוז אודו הוא סגן המנהל של מרכז הקליטה "כנען מירון" בצפת. הוא עצמו עלה ב-1988 דרך סודן והוא עובד בסוכנות היהודית כבר 17 שנים. "ביום רביעי השבוע ירד המון שלג", הוא מספר, "נאלצתי להישאר ולעבוד בבית, אני גר בעמק החולה. במרכז הקליטה, הסוכנות היהודית דאגה מראש לג'יפ שיהיה בכוננות לטובת העולים, ונעזרנו בו. העולים שהגיעו לפני חודש ראו שלג לבן בפעם הראשונה, וצריך היה להסביר להם".

הערפל שכיסה את אחת הפסגות הגבוהות בצפת הסתיר את מרכז הקליטה 'כנען מירון', בו עושים את הצעדים הראשונים שלהם בארץ עולים מאתיופיה. מבין 578 המתגוררים במרכז, יש 32 משפחות חדשות שעלו במסגרת 'צור ישראל'. עבור רבים מהם זהו השלג הראשון בארץ, ובכלל.

אלמו, אללה והבן שלו יצחק, שעלו ב'צור ישראל' עם סגן המנהל מרו זאודו (יהל פרג')
אלמו, אללה והבן שלו יצחק, שעלו ב'צור ישראל' עם סגן המנהל מרו זאודו (יהל פרג')

אללה (42) והבן שלו יצחק (10) יחד עם הבן של השכנים אלמו (12) עמדו ביציאה ממרכז הקליטה, בדרכם לעשות קניות לשבת. "פעם ראשונה שראינו שלג", אומר אללה שעלה עם משפחתו לישראל לפני חודשיים מאדיס אבבה. "אנחנו שמחים פה, יש שוק קרוב, הכל ליד הבית".

ישאמבל, המורה של העולים ליהדות כחלק מהליך הקליטה והגיור, גר בצפת כבר קרוב ל-20 שנים, והוא צועד ברחבי מרכז הקליטה הערפילי, עם מטריה ותיק של מורים, כשהשלג עדיין מכסה חלקים נכבדים ממנו. את העלייה שלו הוא לא זוכר בכלל, "אולי הראש מדחיק את מה שקשה לזכור" הוא אומר. הרחובות של מרכז הקליטה שקטים, "ביום רגיל החבר'ה היו פה בחוץ, אבל עכשיו כל כך קר", אומר ישאמבל.

אביאל, אברהם ויצחק במרכז הקליטה בצפת "עוזרים לעולים החדשים שהגיעו ב'צור ישראל'" (צילום: יהל פרג')
אביאל, אברהם ויצחק במרכז הקליטה בצפת "עוזרים לעולים החדשים שהגיעו ב'צור ישראל'" (צילום: יהל פרג')

כמה חבר'ה צעירים מגיעים עם קניות מהשער. תוהדה בת ה-18 עלתה בצור ישראל עם משפחתה, ולמרות הביישנות היא אומרת ש"קר נורא". אביאל (17) אברהם (22) ויצחק (18) כבר יותר פתוחים, הם עולים ותיקים וזה לא השלג הראשון שלהם. "החיים טובים" הם אומרים ומספרים שהם עוזרים לעולים החדשים. "שיחקנו בשלג, היה צחוקים", הם מספרים וממשיכים לדרכם.

טוקול שבנו במרכז הקליטה, עם שאריות השלג (צילום: יהל פרג')
טוקול שבנו במרכז הקליטה, עם שאריות השלג (צילום: יהל פרג')

השלג על הטוקול, מבנה אתיופי מסורתי, שנבנה במרכז הקליטה נמס לאט לאט והערפל מתפזר. עד שנתיים אמורים העולים לחיות במרכז הקליטה, אחרי שילמדו עברית ויכירו את ישראל, ויוכלו לרכוש בית איפה שיבחרו.

בשבוע הבא צפוי מבצע 'צור ישראל' להגיע לסיומו עם הגעתם של עוד 300 עולים ועולות ובכך תעמוד המדינה במכסת ה-2,000 עולים שהתחייבה אליהם בהחלטה 429. החלטה 716, מ-2015, שקובעת שכל הממתינים במחנות באדיס אבבה וגונדר יעלו עד סוף שנת 2020, רחוקה מאוד ממיצוי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!