דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלת החלטורה / בית המשפט העליון בבריטניה קבע: נהגי אובר הם עובדי החברה

בית המשפט דחה את ערעור החברה שטענה שנהגיה הם עובדים עצמאיים | הפסיקה סוללת דרך לאלפי תביעות פיצויים של נהגים

נהגי אובר באיגוד ADCU לנהגי אפליקציות חוגגים בעודם מאזינים להחלטת בית המשפט בטאבלט מחוץ לבית המשפט העליון. (צילום: AP Photo/Frank Augstein)
נהגי אובר באיגוד ADCU לנהגי אפליקציות חוגגים בעודם מאזינים להחלטת בית המשפט בטאבלט מחוץ לבית המשפט העליון. (צילום: AP Photo/Frank Augstein)

נהגי אובר בבריטניה זכאים לזכויות כמו שכר מינימום ותשלום נוסף בחגים, כך פסק אתמול (שישי) בית המשפט העליון במדינה, בפסיקה המאיימת על המודל הכלכלי של החברה ויש בה השלכות כלפי כל "תעשיית החלטורה".

הפסיקה לפיה הנהגים צריכים להיות מסווגים כעובדים ולא כעצמאיים היא הפסד גדול לחברת אובר, ויכולה לתת השראה למאבקים דומים בכלכלת החלטורה, כמו גם לבתי משפט אחרים בעולם שידרשו לפסוק בנושא.

שבעת שופטי בית המשפט העליון דחו את הערעור של חברת אובר נגד פסיקת בית הדין לעבודה, שקבע כי שני נהגי אובר שעתרו אליו הם "עובדים" לפי החוק הבריטי. יאסן אסלם וג'יימס פאראר, שני הנהגים, הגיבו בהתרגשות.

"הפסיקה תארגן מחדש באופן יסודי את כלכלת החלטורה ותשים סוף לניצול העובדים באמצעות תחבולות אלגוריתמיות וחוזים מטעים" אמר ג'יימס פאראר בתגובה. השניים תבעו את אובר בבית הדין לעבודה ב-2016, והוא פסק לטובתם. הפסיקה כבר עברה שני ערעורים לפני שהגיעה לבית המשפט העליון.

לחברת אובר, שבסיסה בסן פרנסיסקו, יש 65 אלף נהגים פעילים ו-5 מיליון משתמשים קבועים באנגליה. היא טענה כי אסלאם ופראר היוו קבלנים עצמאיים. החברה אמרה שהיא תכבד את החלטת בית המשפט, שלטענתה נוגעת רק לעובדים שהועסקו ב-2016.

נהגי אובר באיגוד ADCU לנהגי אפליקציות חוגגים בעודם מאזינים להחלטת בית המשפט בטאבלט מחוץ לבית המשפט העליון .(AP Photo/Frank Augstein)
נהגי אובר באיגוד ADCU לנהגי אפליקציות חוגגים בעודם מאזינים להחלטת בית המשפט בטאבלט מחוץ לבית המשפט העליון .(AP Photo/Frank Augstein)

"מאז עשינו כמה שינויים משמעותיים בעסק שלנו, שהושפעו מהנהגים בכל שלב בדרך" אמר ג'יימי הייווד, המנהל האזורי של אובר בצפון ומזרח אירופה, בהודעה רשמית. "זה כולל להביא אפילו עוד יותר שליטה לנהגים לגבי הדרך בה הם מרווחים כסף, ולספק הגנות חשדות כמו ביטוח בחינם במקרה של פציעה או מחלה. היווד אמר שהחברה תתייעץ עם הנהגים בבריטניה כדי להבין באילו שינויים הם מעוניינים.

הפסיקה הבהירה שהנהגים נחשבים בזמן עבודה כל עוד הם מחוברים לאפליקציית אובר באיזור שלהם ומוכנים לקבל נסיעות,  מה שיכול לסייע לחשב שכר מינימום ותשלום לחופשת. חברת אובר טענה מנגד שהנהגים עובדים רק כשהם נוסעים ברכב עם לקוח.

המקרה צפוי לחזור עכשיו לבית הדין לעבודה בשביל החלטה לגבי תשלומים חסרים של כ-20 נהגים שהיו מעורבים בתביעה המקורית. תביעות של עוד 2,000 נהגים נותרו בהמתנה עד לקבלת הפסיקה. הנהגים יכולים להיות זכאים כעת לתשלום של כ-12 אלף פאונד, כך מעריכים במשרד עורכי הדין שייצג את הנהגים.

אובר ואפליקציות דומות הצליחו לאחרונה להימנע מניסיון דומה לסווג את הנהגים שלהם כעובדים בקליפורניה. באמצעות קמפיין אינטנסיבי הצליחו החברות להביא לאישור "הצעה 22", הפוטר אותן מחוקים המגבילים את כלכלת החלטורה ומשאיר את הנהגים מסווגים כעצמאיים היכולים לקבוע את השעות שלהם בעצמם. ההצעה אושרה במשאל עם בנובמבר במקביל לבחירות לנשיאות ארה"ב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!