דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זפת

אסון זיהום החופים / הזיהום שהגיע לחופי ישראל זוהה לפני שבוע על ידי לווין אירופי

השרה להגנת הסביבה: "איתרנו כ-10 אוניות שחלפו במקום, ואחת מהן או יותר עשויה להיות חשודה כאחראית לאירוע החמור שפקד את חופי ישראל"

מידול תנועת כתם השמן שהחל מול חוף אשקלון ונע צפונה (קרדיט: המשרד להגנת הסביבה)
מידול תנועת כתם השמן שהחל מול חוף אשקלון ונע צפונה (קרדיט: המשרד להגנת הסביבה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

הזיהום שהגיע לחופי ישראל, זוהה לפני שבוע על ידי לווין אירופי. במשרד להגנת הסביבה חוקרים 10 אניות שחלפו באזור, בחשד שאחת מהן אחראית לדליפת הנפט שהתפזר לאורך 170 קילומטר בחופי ישראל.

בתדרוך עיתונאים שהתקיים הערב (מוצ"ש) אמרה השרה להגנת הסביבה "הטבע שלנו, הסביבה הימית והבריאות של כולנו הם לא הפקר. לזפת המזהמת שפגעה בחופים ובבעלי החיים יש אחראי שפעל ברשלנות ובחוסר אחריות. הנזק שנגרם לטבע צריך להדאיג כל אזרח במדינת ישראל. אנחנו ממשיכים בכל האמצעים כדי לאתר את האחראי לאירוע, להפעיל נגדו את כל הסמכויות שבידינו ולמצות עימו את הדין".

היחידה הימית של המשרד להגנת הסביבה נמצאת בקשר עם גופים בין-לאומיים מאז תחילת אירוע נחיתת גושי הזפת בחופי ישראל, לשם איתור המקור לזיהום. על פי מידע ראשוני מהסוכנות האירופית EMSA (סוכנות הבטיחות הימית האירופית) ומ-REMPEC ממלטה (מרכז אזורי לתגובה לזיהומי ים בים התיכון), יש זיהוי של כתם שמן שהחל להופיע בצילומי לווין ב-11 בפברואר מול אזור אשקלון, במרחק של כ-50 קילומטר מחופי ישראל.

חוף געש מזוהם בזפת (צילום: פולג הראל בז רשות הטבע והגנים)
חוף געש מזוהם בזפת (צילום: פולג הראל בז רשות הטבע והגנים)

כתם חשוד זה, הנמצא מחוץ למים הטריטוריאליים של ישראל, נבדק על-ידי המשרד להגנת הסביבה כמקור אפשרי לזיהום, על-ידי שימוש במודל לחיזוי תנועת ים. תוצאות המודל מראות התאמה טובה למקור, וחיבור שלו לגושי הזפת הנפלטים בימים האחרונים בחופים – הן מבחינת הזמן והן מבחינת המרחב שנפגע.

בשלב זה, בדיקת המשרד להגנת הסביבה מעלה אפשרות של 10 אוניות לפחות שחלפו בזמן ובמקום המתאימים להיווצרות כתם השמן. מתוך עשר האוניות החשודות שעברו במרחב האמור, שתיים אף הגיעו לנמל אשדוד.

מפקחי היחידה הימית של המשרד ביצעו ביום ה' האחרון ביקורת פתע, באוניה אחת חשודה שעדיין שהתה בנמל. האוניה נשללה כמקור אפשרי ונמצאה תקינה בכל הפרמטרים. האוניה החשודה האחרת אינה נמצאת עוד בישראל. המשרד להגנת הסביבה עומד בקשר עם גופים בין-לאומיים, וככל שיהיה זיהוי לאוניה והיא תאותר, המשרד יפנה למפקחים במדינות היעד לבצע ביקורת באוניות.

בתושבה לשאלה מדוע לא זוהה כתם הנפט בזמן אמת, השיבו אנשי המשרד להגנת הסביבה כי "למדינת ישראל אין מערכת התראה מוקדמת וטיסות תצפית שגרתיות כמו שקורה בים הצפוני או בים הבלטי. אפשר לראות שאותו דבר קרה לברזיל – שפתאום הגיע אירוע. זה לא שמישהו נרדם בשמירה. אנחנו ננסה לשפר את היכולות שלנו".

שינוע הנפט כולל מיכליות של עד 300 אלף טון

לשם הבנת סדרי הגודל של האירוע: דלק שנישא כדלק הינע המשמש את מנועי האוניה, יכול להגיע עד 4,000 טונות ויותר לאוניה. בנוסף, בנתיבים ימיים אלה עוברות מיכליות נפט המפליגות ונושאות בקרבן עד כ-250-300 אלף טונות נפט גולמי.

על-פי פריסת הזפת לכל אורך חופי הארץ, ברצועת חוף של כ-160 קילומטר, לא ניתן לאמוד בצורה מדויקת את כמות הדלק שנפלטה מהאוניה, אך מומחי המשרד להגנת הסביבה מעריכים כי ההיקף הדליפה הוא בין עשרות למאות טונות של דלק.

עוף פגוע בשל כתם הזפת (צילום: המשרד להגנת הסביבה)​
עוף פגוע בשל כתם הזפת (צילום: המשרד להגנת הסביבה)​

ביום שבת בבוקר, טיסת סיור של המשרד להגנת הסביבה איתרה כתמי זיהום בים מול חופי חיפה במספר נקודות. סירות שהפעיל המשרד להגנת הסביבה כדי לבחון את מקור הזיהום מקרוב ולאפשר טיפול שלו בים, לא מצאו את כתמי הזיהום, שייתכן כי הגיעו לחופים באזור כזפת.

המשרד להגנת הסביבה פרס ציוד ספיגה בחופי חיפה למזעור פגיעה בחופים. מעבר לכך, המשרד מדגיש כי טיסת הסיור הראתה כי בכלל המקומות הים נקי, וכל עוד לא מתחוללת סערה נוספת אין עוד כתמי זיהום הניכרים לעין בשלב זה.

המשרד להגנת הסביבה מזמין את הציבור להירשם לאירועי הניקוי שיתקיימו בשבוע הקרוב

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!