דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.1°תל אביב
  • 19.0°ירושלים
  • 20.1°תל אביב
  • 20.8°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 18.6°באר שבע
  • 25.8°אילת
  • 21.4°טבריה
  • 21.3°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

השרה להגנת הסביבה תבקש היום (ב') מהממשלה מימון לניקוי החופים

ארגוני הסביבה דורשים צעדים הרבה יותר משמעותיים | מאיה יעקבס, מנכ"לית צלול: "המדינה לא צריכה להסתמך על מתנדבים ועמותות" | יערה פרץ מארגון מגמה ירוקה: "הציבור עושה את העבודה המלוכלכת של הממשלה"

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל וראש מועצת חוף כרמל, אסיף איזק  בוחנים את הנזק שנגרם לחוף (צילום: דני שלומי, עמותת אקואושן)
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל וראש מועצת חוף כרמל, אסיף איזק בוחנים את הנזק שנגרם לחוף (צילום: דני שלומי, עמותת אקואושן)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

השרה להגנת הסביבה תבקש היום מהממשלה מימון לניקוי החופים ולמוכנות מקדימה לאירועי שפך בים. ארגוני הסביבה דורשים צעדים הרבה יותר משמעותיים: התקנת מערכת התראה מקדימה בים, בלימת הסכם קצא"א לשינוע מוגבר של נפט בישראל בים וביבשה, ונסיגה מפיתוח פרויקטים פוסיליים רבים שעל הפרק. מאיה יעקבס, צלול: "המדינה לא צריכה להסתמך על מתנדבים ועמותות"

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל הודיעה אתמול על הכוונה לגייס את הממשלה כבר היום (שני) לטיפול במשבר: "אנו מגישים לממשלה לאישור בישיבתה הצעת מחליטים שתכלול תקציבים מידיים לשיקום חופים, תקני כוח אדם ותקציב שוטף להיערכות לאומית לטיפול בזיהום ים וחופים בשמן וקידום חוק למוכנות ותגובה לתקריות זיהום ים בשמן. זה הכרחי כדי לצלוח את האירוע הסביבתי הנוכחי, לסיים אותו בזמן המהיר ביותר, ולהתכונן לאירועים הבאים". הדרישות של גמליאל לא חורגות ממה שכבר הוחלט עליו בהחלטת ממשלה בשנת 2008 אך לא תוקצב עד היום.

ארגוני הסביבה התאחדו למסר משותף

כ-15 ארגוני סביבה קיימו אתמל מסיבת עיתונאים בעקבות אסון הזפת בחופים והציבו דרישות הרבה יותר גבוהות: עצירת הסכם קצא"א עם גורמים מאיחוד האמירויות, שעלול להוביל לשינוע מוגבר מאוד של נפט בים האדום או בצינור סעודי, לצינור של קצא"א באילת, ודרכו לאשקלון ולאירופה.

איריס האן, מנכ"לית החברה להגנת הטבע: "יש כאן שבירות, מה שקורה במים הכלכליים ומה שקורה בחוף, בים אין דבר כזה 'רחוק'. מה שקורה רחוק בים משפיע על החוף שלנו. אנחנו תלויים במערכות הטבעיות. אין לנו חוק עדכני למים הכלכליים חוק האזורים הימיים מתמהמה הרבה מאוד שנים. האתגר הוא למנוע את האסון הבא".

מאיה יעקבס מנכ"לית ארגון 'צלול': "מדינת ישראל מפקירה את הים. העולם מסיט השקעות מדלקים פוסיליים וישראל מאיצה את הכניסה לפצלי שמן, גז ונפט. המשרד להגנת הסביבה מוחלש וחסר משאבים לים. קצא"א החליפה שם מקו צינור אילת-אשקלון לאסיה אירופה, מדובר צינור ישן שחוצה את הערבה והר הנגב, שגם דלף".

שמורת עברונה באירוע פריצת הנפט מצינור קצא"א (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
שמורת עברונה באירוע פריצת הנפט מצינור קצא"א (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

יערה פרץ מארגון מגמה ירוקה: "חזרתי מהנקיונות בחוף. הציבור עושה את העבודה המלוכלכת של הממשלה. אני קוראת לראש הממשלה, אנחנו לא צריכים שתגיע לחוף, אנחנו צריכים שתבטל את 34 הפרויקטים הפוסיליים שנמצאים בקנה ותקדם מעבר צודק לאנרגיות מתחדשות. אני קוראת לשר האנרגיה – אל תספר שזה אסון נוראי, ואז תאשר עוד קידוחים".

רחל עזריה מקואליציית 'חיים וסביבה': "מה שראינו זה רק קדימון למה שנראה בעתיד. אנחנו לא יודעים את הכמות שדלפה, אבל אם בקצא"א העסקה תתממש כמו שרוצים, אז זה פי 250 יותר".

יוני ספיר, מארגון שומרי הבית: "זאת לא גזירת גורל. אפשר להתריע על דברים כאלה מראש". ספיר קבל על כך שבאסדת לוויתן לא הותקנה בזמן מערכת התראה על אירועי שפך בקרבת האסדה, במרחק של כ10 קילומטר מהחוף.​ מסיבת העיתונאים כללה גם שידור מהפגנה מול מתחם קצא"א באילת, בהפגנת תושבים שהוביל שמוליק שלם.

מערך לאומי המופעל על ידי מתנדבים ותרומות

"הפעלנו כ-6,000 מתנדבים השבוע. בלעדינו הרשויות היו קורסות". אמר אריק רוזנבלום, מנכ"ל אקואושן. תשתית המתנדבים הוקמה על ידי הארגון לפני שנתיים, כדי ליצור בתוך הרשויות הקומיות הסמוכות החוף קבוצות של מתנדבים שיעברו הכשרה ברמה בינלאומית. אותם צוותים קטנים הם אלו שיכולים כיום לקלוט ולהפעיל אלפי מתנדבים באירוע חירום.

"כל המערך הזה מופעל על ידי תרומות. בלעדיהן הכל יפול". אמר רוזנבלום. נכון להיום המשרד להגנת הסביבה משתמש בספינה של אקואושן שמגוייסת לסיוע בטיפול באירועי שפך בים, אבל לא מחזיק מספיק כלי שיט משלו, המתוקצבים על ידי המדינה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!