דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

סין לארה"ב: פתוחים לחידוש השיח, בתנאי שיבוטלו המכסים שהטיל טראמפ

שר החוץ הסיני העביר מסר לממשל ביידן, לפיו שתי המדינות יוכלו לשתף פעולה במאבק נגד שינוי האקלים ומגפת הקורונה | בשבוע שעבר הודיע ממשל ביידן כי המכסים יישארו על מקומם, נכון לעכשיו

נשיא ארה"ב ביידן ונשיא סין ג'יפינג (צילומים: AP Photo/Patrick Semansky/Ju Peng/Xinhua via AP)
נשיא ארה"ב ביידן ונשיא סין ג'יפינג (צילומים: AP Photo/Patrick Semansky/Ju Peng/Xinhua via AP)
דניאל צ'רד

שר החוץ הסיני וואנג יי העביר היום (שני) מסר לממשל ביידן, לפיו ארה"ב וסין יוכלו לשתף פעולה בנושאים כמו שינוי האקלים ומגפת הקורונה אם יתקנו את הקשר בין שתי המדינות, כך דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס. הצעד מראה על נכונות מצד סין לחדש את הדיאלוג עם וושינגטון, אחרי שהיחסים בין שתי המדינות הגיעו לשפל בזמן כהונתו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. הממשל האמריקאי לא הציג, עד כה, נכונות לשינוי במדיניות הכלכלית כלפי סין, אך הראה פתיחות לדו שיח.

וואנג קרא לוושינגטון להסיר גם את המכסים שהטיל הממשל הקודם על סחורה מסין, ולעצור את מה שכינה "הדיכוי של המגזר הטכנולוגי של סין". לטענתו, צעדים אלה הם תנאי הכרחי לשיתוף פעולה בין שתי המדינות. "במהלך השנים האחרונות, ארצות הברית פחות או יותר ניתקה כל שיח דו-צדדי בכל רמה", אמר.

כזכור, ממשל טראמפ פתח במלחמת סחר עם סין. בין היתר, העלה הממשל את המכסים על יבוא פלדה ואלומיניום לארה"ב, שפגעו בעיקר בתעשייה הסינית אחרי שמדינות רבות הוחרגו מהם.

בתגובה לצעדים האמריקאים, הטילה סין מכסים על תוצרת אמריקאית שיובאו לשטחה. במהלך מלחמת הסחר, עלה המכס האמריקאי על תוצרת סינית מ-10% ל-25%.

את התזוזה לכיוון דו שיח מחודש בין המדינות ניתן לראות גם מהצד האמריקאי. בראיון לרשת CNBC בשבוע שעבר אמרה שרת האוצר של ארה"ב ג'נט יילן כי ללא שיתוף פעולה, יתקשו שתי המדינות להתמודד עם נושאים כמו שינוי האקלים ומגפת הקורונה. עם זאת, אמרה כי נכון לעכשיו המיסים על סחורה מסין יישארו במקומם, ובהמשך ייבחן אם הם יוכחו כיעילים.

יילן הביעה דאגה ביחס לנושאים נוספים הקשורים לסין. "יש מגוון של בעיות שאנחנו מזהים בהם אנחנו רואים התנהגות לא הוגנת, זה לא רק במסחר", אמרה, "לדוגמה סבסודים לתעשיות ההיי טק, בהם אנחנו מזהים סיכון לביטחון הלאומי שלנו". עוד הוסיפה כי "אנחנו לא המדינה היחידה שמודאגת מחלק מההתנהלות הכלכלית של סין, ויש לנו הזדמנות לעבוד בנושא עם מדינות נוספות".

עם זאת, אמרה יילן גם כי "יש לנו בעיות כמו שינוי האקלים, עליונות גרעינית, מגפת הקורונה והשלכותיה", שעל שתי שתי המדינות לשתף פעולה על מנת לפתור.

ממשל ביידן לא ממהר, כאמור, להפוך את ההחלטות של הממשל הקודם בנושא הסחר עם סין, ומראה גישה זהירה יחסית לנושא. דבריה של שרת האוצר מצביעים על מדיניות שמוביל הנשיא ג'ו ביידן של דו שיח בין מדינות. מאז כניסתו לתפקיד, קידם הנשיא מספר צעדי מדיניות שהחזירו את ארה"ב לאופן פעולה של שיח בינלאומי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!