דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

המענקים לנכים לא עלו לאישור הממשלה, ארגוני הנכים: נפגין מול ביתו של גנץ

ארגוני הנכים חוששים שהמענקים לא ישולמו לזכאים בחודש מרץ, כפי שהתחייבו השרים שמולי וכ"ץ | לטענתם, גנץ התנה את הדיון בנושא בכינוס ועדת השרים לחקיקה

הנכים חוסמים את עזריאלי (צילום: לביא נאור דובר מחאת הנכים)
הנכים חוסמים את עזריאלי (צילום: לביא נאור דובר מחאת הנכים)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

המענקים המיוחדים למקבלי קצבאות הנכות לא עלו אתמול (שני) לאישור בישיבת הממשלה. בארגוני הנכים חוששים שהפעימה הראשונה של המענקים, העומדים על כ-190 שקלים לחודש לחצי שנה, לא תועבר לזכאים בחודש מרץ כמתוכנן. לטענת ארגוני הנכים, הנושא לא עלה להצבעה בממשלה משום שראש הממשלה החלופי בני גנץ, המכהן גם כשר המשפטים, התנה את קיום הדיון בכינוס ועדת השרים לחקיקה שבראשה הוא עומד.. הארגונים הודיעו כי יפגינו מול ביתו של השר ביום ראשון הקרוב.

לביא נאור דובר קבוצות מחאת הנכים: "שוב הנכים הופכים קורבן למלחמות הפוליטיות. לאחר שאתמול התברר כי המלחמות הפוליטיות יגרמו לנכים לא לקבל את התוספת בחודש מרץ הקרוב, הנכים יפגינו מול ביתו של ראש הממשלה החליפי בני גנץ".

אייל כהן מוביל מאבק קבוצות הנכים וקבוצת 'הנכים הופכים לפנתרים': "הפעם לא שותקים, והפעם הוזמנו כלל הארגונים למחאה משותפת מול מי שמפר פעם אחרי פעם הבטחות לנכים. נהיה מול ביתו עד שהנכים יקבלו את מה שמגיע להם בחוק".

אלכס פרידמן, מייסד ויו"ר 'נכה לא חצי בן אדם': זו כבר פעם שנייה שבני גנץ עושה פוליטיקה על חשבון ציבור הנכים. אינני מבין איך איש כביכול בעל ערכים כמוהו, מסוגל להחזיק מאות אלפי אנשים עם מוגבלות, בהם ילדים וקשישים, כבני ערובה לצרכים פוליטיים. בני, אל תפקיר את הנכים".

מענק מיוחד בשתי פעימות

על פי תזכיר החוק שמחכה לאישור הממשלה, המענק המיוחד לנכים הזכאים צפוי להיות משולם בשתי פעימות, בחודשים מרץ ויוני 2021, עבור שני הרבעונים הראשון והשני של שנה זו, בהתאמה. סכום המענק יהיה מחצית ממה שקיבלו הנכים ב-2020, כ-190 שקלים בחודש למשך חצי שנה. התזכיר לא מתייחס למחצית השנייה של 2021. 

תכנית המענקים קיבלה את אישור היועץ המשפטי לממשלה, ולפני למעלה משבוע פרסם משרד האוצר את תזכיר החוק בנושא. העלות הכוללת של המענקים צפויה לעמוד על כ-600 מיליון שקלים.  אחרי אישור ההצעה בממשלה, היא תעבור להליך חקיקה בשלוש קריאות במליאת הכנסת.

החוק להעלאת קצבאות הנכות אושר בכנסת במרץ 2018, לאחר מאבק שהובילו ארגוני הנכים בשיתוף ההסתדרות. הוא קבע כי קצבאות הנכות יועלו מכ-2,300 שקלים ל-3,700 שקלים באופן מדורג עד סוף 2021. העלאה ראשונה בוצעה ב-2018 ובחוק נקבע כי שרי האוצר והרווחה יציגו לממשלה מתווה להמשך העלאת הקצבאות ל-2020 ול-2021.

מאחר שלא אושר תקציב מדינה בשנת 2020, התעורר קושי חוקי להעלאה קבועה של הקצבאות. הפתרון שנמצא היה מענק חד פעמי ששולם לנכים בסכום בו הייתה אמורה לעלות הקצבה ב-2020 לפי סיכום של ארגוני הנכים עם משרד האוצר – כ-190 שקלים בחודש. גובה המענק לכל נכה נקבע בהתאם לסוג הקצבה, רמת הזכאות ומספר חודשי הזכאות.

הבעיה נמשכה גם בשנת 2021 שנפתחת ללא תקציב מאושר, מצב שהיה עלול להוריד את הקצבאות עד להקמת ממשלה ואישור תקציב. כמענה יזמו שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הרווחה איציק שמולי את המשך מתן המענק עד לאחר הבחירות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!