דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
21.3°תל אביב
  • 17.8°ירושלים
  • 21.3°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 22.1°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 28.0°אילת
  • 23.2°טבריה
  • 20.2°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

תחקיר הגרדיאן חשף: לפחות 6,500 עובדים נהרגו בהכנות למונדיאל בקטאר

ממסמכים רשמיים עולה שהעובדים שמתו הגיעו מהודו, פקיסטן, נפאל, בנגלדש וסרי לנקה | קניה והפיליפינים, ששלחו אלפי עובדים לקטאר, סרבו לחשוף את נתוני התמותה

עובדים באחד האצטדיונים שנבנים לקראת מונדיאל 2022 בקטאר (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
עובדים באחד האצטדיונים שנבנים לקראת מונדיאל 2022 בקטאר (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
אוריאל לוי

תחקיר שהתפרסם הבוקר (שלישי) ב'גרדיאן' הבריטי חושף כי לפחות 6,500 עובדים נהרגו בבניית האצטדיונים בהם תארח קטאר את מונדיאל 2022. מסמכים רשמיים שהגיעו לידי הגרדיאן מהרשויות בהודו, פקיסטן, נפאל, בנגלדש וסרי לנקה, מעידים כי בעשור האחרון, מאז זכתה קטאר באירוח המונדיאל, למעלה מ-6,750 מאזרחיהן מתו בתאונות עבודה בקטאר.

התחקיר מבוסס על מידע רשמי של ממשלות אלו בלבד, ולא כולל את הקרבנות ממדינות אחרות כמו: קניה והפיליפינים, ששלחו אלפים רבים של עובדים לקטאר וסרבו לחשוף את נתוני התמותה. בכל שבוע, מאז אותו הלילה בדצמבר 2010 בו זיקוקים האירו את שמי דוחא והמונים יצאו לרחובות לחגוג את זכייתה של קטאר באירוח המונדיאל, מתו בממוצע 12 פועלים מחמשת המדינות שניאותו לחשוף את הנתונים.

ההכרזה על קטאר כמארחת של מונדיאל 2022 (AP Photo/Osama Faisal, File)
ההכרזה על קטאר כמארחת של מונדיאל 2022 (AP Photo/Osama Faisal, File)

בין הקרבנות: 2,711 הודים, 1,641 נפאלים, 1,018 בנגלים, 824 פקיסטנים, ו-557 מסרי לנקה. בתחקיר מציינים שסיבות המוות ואתרי העבודה בהם נהרגו הפועלים לא צוינו בדו"חות שהגיעו לידיהם אולם סביר להניח שהקרבנות מתו בעבודות על התשתיות שקטאר בונה לקראת אירוח המונדיאל.

הגרדיאן מדווח שמספר העובדים שמתו עלול להיות גבוהה בהרבה. מלבד זה שכמה מדינות לא הסכימו לחשוף את נתוני התמותה, מוסיפים בעיתון שהנתונים שכן נחשפו אינם מייצגים את המחצית השנייה של שנת 2020 ואת החודשים הראשונים של 2021. כמו כן, העבודות בקטאר נמשכות במרץ וכללי הבטיחות אינם נשמרים ולכן סביר להניח שרבים עוד ימותו.

עובד בניין באצטדיון בדוחא, שנבנה קטאר לקראת מונדיאל ב-2022 (Photo by Matthew Ashton – AMA/Getty Images)
עובד בניין באצטדיון בדוחא, שנבנה קטאר לקראת מונדיאל ב-2022 (Photo by Matthew Ashton – AMA/Getty Images)

מאז שקטאר זכתה לארח את גביע העולם בכדורגל, היא בנתה שבעה אצטדיוני ענק, נמל תעופה בינלאומי חדש, עיר חדשה בה יתקיים משחק הגמר ועשרות בתי מלון ומתקנים נוספים שישמשו את התיירים.

קרבנות ההכנות למונדיאל 

העדויות מקטאר ממשיכות את הדיווחים שהגיעו בעקבות המונדיאל האחרון שנערך ברוסיה ובו עדויות לתנאי עבודה בלתי אנושיים שאפשרו לממשלת רוסיה לסיים את בניית האצטדיונים בזמן, תוך התעלמות והסתרה של 17 עובדים שאיבדו את חייהם.

על פי העדויות, 190 עובדים מקוריאה הצפונית הועסקו בתנאים מחפירים, ללא יום מנוחה, עם שכר נמוך ולינה של 7 פועלים בחדר. בנוסף, עבדו בקור של מינוס 25 מעלות, ללא ציוד הולם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!