דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בחירות לנשיאות ארה"ב / תכנית טראמפ: עידוד הייצור המקומי והתרחקות מהסכמי סחר בינ"ל

המועמד הרפובליקני הציג את תכניתו הכלכלית בנאום שנשא אמש בדטרויט. "ה'אני מאמין' החדש שלנו יהיה אמריקניזם, לא גלובליזציה"

דונלד טראמפ (ארכיון). צילום: סוכנות AP
דונלד טראמפ (ארכיון). צילום: סוכנות AP

תחת ההבטחה "להקפיץ את אמריקה" לתוך עידן חדש של שגשוג, הציג אתמול (שני) המועמד הרפובליקני לנשיאות, דונלד טראמפ, את תכניתו המשופצת לכלכלה האמריקנית. המטרה המוצהרת של התכנית היא החייאת הכלכלה של ארה"ב על ידי הורדת מסים לעובדים ולעסקים. טראמפ תקף את יריבתו, הילרי קלינטון, וטען כי היא מועמדת שרק תאריך את המדיניות הדמוקרטית, המבוססת לטענתו על רעיונות ישנים וחולשה.

בניסיון להתגבר על המהמורות האחרונות בהן נתקל מסע הבחירות שלו, הציע טראמפ לפשט את מערכת המיסוי ולקבוע שלוש מדרגות בלבד למס ההכנסה, הצעה דומה מאוד לזו של נציגי המפלגה הרפובליקנית בקונגרס. מדובר באינדיקציה נוספת למאמץ של המועמד לשים קץ למחלוקות הפנימיות עם מנהיגי המפלגה. השינוי העיקרי מהתכנית אותה הציג בזמן הבחירות המקדימות הוא העלאת שיעור המס שיוטל על משתכרי השכר הגבוה ביותר.

מלבד יוצאי דופן ספורים, לא נקב אתמול טראמפ בשורה של צעדים מעשיים אלא התרכז יותר בהנחת הבסיס הפילוסופי לתכניתו הכלכלית. הצעדים המעשיים אליהם התייחס היו, כאמור, שינוי מדרגות המס כמו גם ניכויי מס גדולים יותר עבור טיפול בילדים.

כשהוא קורא לשינוי כיוון דחוף מהמדיניות הדמוקרטית, תיאר טראמפ אומה שמחדשת את ההתמקדות על ייצור מקומי ונזהרת מעסקאות סחר בין-לאומיות – תמונה שונה מאוד מהנטייה של השנים האחרונות לכיוון הכלכלה הגלובלית.

"ה'אני מאמין' החדש שלנו יהיה אמריקניזם, לא גלובליזציה" אמר טראמפ בפני המועדון הכלכלי של דטרויט, "המדינה שלנו תגיע לגבהים חדשים ומדהימים – אולי אפילו כאלה אליהם לא הגענו מעולם".

גשר על פני מים סוערים

נאומו של טראמפ, אותו הקריא מטלפרומפטר, הופרע מספר פעמים על ידי מוחים שעמדו על כיסאותיהם וקראו לעברו לפני שהוצאו מהחדר על ידי אנשי האבטחה. בניגוד לעבר, טראמפ לא הגיב להפרעה בחריפות, ובמקום זאת הודה והמשיך בנאומו ללא הפסקה והודה בשקט למאבטחים.

לפני ימים ספורים עורר טראמפ בהלה בתוך המפלגה הרפובליקנית כשסירב לתמוך ביו"ר בית הנבחרים פול ראיין, שיעמוד בקרוב לבחירה מחדש, וכן במועמדים רפובליקנים בכירים אחרים. הוא ניסה להסיט את האש שיצר בכך כאשר שינה את דעתו והודיע כי יתמוך בהם, תוך שהוא מנסה לשים מאחוריו את המחלוקות האחרות שעורר, כמו למשל ההתקפות המילוליות שלו על משפחה מוסלמית-אמריקנית שבנה נהרג בעיראק.

רפובליקנים מתוך מטה טראמפ ומחוץ לו הפצירו במועמד להסיט את הדיון בחזרה למה שהם רואים כמגרעותיה של הילרי קלינטון. בנאומו אמש נראה כי טראמפ הקשיב לקולות אלו, והאשים את קלינטון בנטישת העובד האמריקני ובהפרת הבטחותיה לבוחרים.

"לכל הרעיונות של קלינטון יש מכנה משותף – להעניש אותך אם אתה עובד או עושה עסקים בארה"ב" אמר טראמפ. הוא אמר כי הוא רוצה "להתניע את אמריקה מחדש" והוסיף כי "זה אפילו לא יהיה כל כך קשה".

רפורמה במערכת המס

חלק מנאומו של טראמפ התמקד במסים המוטלים על עסקים בארה"ב, והכריז כי אף חברה לא צריכה לשלם מס בשיעור העולה על 15% מהכנסתה. צעד כזה, אם ייצא לפועל, יהווה שינוי של ממש ממס החברות הנוכחי העומד על 35%, על אף שחברות רבות משלמות מס נמוך הרבה יותר בשל ניכויים שונים. הוא קרא גם להשעיה של הרגולציה הפדרלית, אותה תיאר כ"חונקת" את העסקים במדינה.

בדומה לתכנית של חברי הקונגרס הרפובליקנים בהובלת ראיין, טראמפ מציע לפשט את מערכת מס ההכנסה כך שתורכב משלוש מדרגות מס בלבד, במקום שבע הנהוגות כיום. בנוסף מציע טראמפ להוריד את שיעור המס הגבוה ביותר מ-39.6% ל-33%. מדובר בשינוי כיוון מהתכנית אותה הציג במהלך הבחירות המקדימות, בה הציע ארבע מדרגות מס ושיעור מקסימלי של 25%.

"כעת מדברת המפלגה כולה בקול אחד בנושא מסים", אמר יועץ המדיניות הכלכלית של טראמפ, סטיבן מור.

מור מעריך כי התכנית אותה הציג טראמפ אמש תעלה את החוב הלאומי ב-2 עד 3 טריליון דולר בעשר השנים הבאות – אך אמר כי סכום זה יתקזז חלקית עם קיצוץ בהוצאה הפדרלית וערוצי חיסכון אחרים בהוצאה הממשלתית. תחת התכנית החדשה, אמר טראמפ, מקבלי השכר הגבוה ביותר ישלמו מסים בגובה כמעט זהה לאלו שהם משלמים כעת, משום שביטול ניכויי מס שקיימים כעת יפצה על שיעורי המס הנמוכים. עם זאת, טראמפ לא פירט אילו ניכויים בכוונתו לבטל.

הוצאה מוכרת

בהצעתו החדשה קרא טראמפ להפוך את ההוצאה הממוצעת לטיפול בילדים, במלואה, להוצאה מוכרת לצרכי מס. רעיון זה הוצג לראשונה על ידי טראמפ ובתו, איוונקה, במהלך הוועידה הרפובליקנית במאמץ למשוך בוחרים דמוקרטיים ואת הקול הנשי בבחירות הכלליות.

הטבות המס הנוכחיות בתחום זה כוללות תקרות להוצאה המוכרת במס, אותן בכוונת טראמפ לשנות, אם כי גורמים בסביבתו אמרו כי תהיה תקרת הכנסה לקבלת זכאות להטבה. טראמפ אמר כי הוא עובד על התכנית עם איוונקה ובכוונתו לחשוף אותה בשבועות הקרובים, יחד עם הצעות חדשות בנושא בחירת בתי ספר על ידי הורים ומימון כוחות משטרה.

"הטבות לעסקים ולעשירים"

בעצרת שערכה בפלורידה התקיפה המועמדת הדמוקרטית לנשיאות הילרי קלינטון את התכניות הכלכליות של טראמפ, וטענה כי הן ייטיבו עם העשירים ויסייעו מעט מאוד ביצירת מקומות עבודה או המרצת המשק המקומי.

"תכניות המסים שלו יתנו הטבות מס סופר-גדולות לחברות גדולות ולעשירים מאוד", אמרה קלינטון, ברומזה שצעדים אלו ידחפו את המדינה למיתון נוסף.

קלינטון צפויה לשאת אף היא נאום בדטרויט מאוחר יותר השבוע. גורמים במטה שלה אמרו כי בכוונתה לקרוא להשקעות הגדולות ביותר ביצירת מקומות עבודה מאז מלחמת העולם השנייה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!