דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נגיף הקורונה

ההתמגנות מהמגפה הבאה עוברת בחיזוק הרפואה הציבורית, לא בהקמת מפעל של פייזר

במקום להקים מפעלי חיסונים בבעלות זרה שלא יהיו נאמנים לישראל, נתניהו צריך להתחייב לשיקום מערך בריאות הציבור ובתי החולים, ולהשקעה באוניברסיטאות ובתעשייה המקומית | דעה

ראש הממשלה בנימין נתניהו במתחם חיסונים בנצרת. (צילום: Gil Eliyahu/Pool via AP)
ראש הממשלה בנימין נתניהו במתחם חיסונים בנצרת. (צילום: Gil Eliyahu/Pool via AP)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו בישר אתמול לציבור הישראלי את מה שמדענים ורופאים מתריעים עליו זה זמן רב: "אנחנו בעידן הנגיפים", אמר במסיבת עיתונאים, "ומסתבר שמגפה היא סכנה גדולה לאנושות". עם זיהוי הבעיה, בא גם הפתרון: בנוסף להתמודדות העכשווית עם מגפת הקורונה, ישראל תזמין את החברות האמריקניות, פייזר ומודרנה, לפתוח בישראל מפעלים לייצור חיסונים. זה אולי נשמע טוב, אך למעשה מדובר בפתרון חלקי ובעייתי, במקום מהלכים הכרחיים וישימים שהממשלה נמנעת מלהוציא לפועל.

הפנמת ההבנה שמגפות הן איום משמעותי על אזרחי המדינה היא חשובה. ב-2019, כשאף אחד עוד לא דמיין את הקורונה, ערכו חוקרי משרד מבקר המדינה ביקורת על המוכנות של ישראל להתפרצות מגפות וגילו שמערכת הבריאות רחוקה מלהיות ערוכה כראוי. חבל שנדרשו אלפי מתים, מאות אלפי מובטלים ו-120 ימי סגר כדי להבין שרצוי שהמדינה תתכונן ברצינות למצבים כאלו. ובכל זאת, מוטב מאוחר מאשר לעולם לא.

לישראל יש רשימת מטלות ארוכה כדי להיות מוכנה למגפה הבאה: השקעה במערכת בריאות הציבור המורעבת, כדי שבפעם הבאה יהיו אחיות ורופאים מוכשרים שערוכים לזהות ולקטוע שרשרות הדבקה, להמליץ על צעדי מניעה יעילים ומידתיים ולגייס את הציבור למאבק; השקעה במערכת האשפוז בבתי החולים וברפואת הקהילה; הרחבת המעבדות הציבוריות ושיפור תנאי העבודה בהן; חיזוק רשות החירום הלאומית; וחיזוק השקעה במחקר הישראלי – באוניברסיטאות ובמכון הביולוגי. כל הצעדים הללו דחופים הרבה יותר מהקמת מפעל חיסונים בבעלות זרה, אך הממשלה לא יישמה עד כה אף אחד מהם, ולא הציגה תכנית עתידית כלשהי.

הפגנת עובדי בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר. (צילום: דוד טברסקי)
הפגנת עובדי בתי החולים הציבוריים מול משרד האוצר. (צילום: דוד טברסקי)

אין ספק שהצלחתן של פייזר ומודרנה בפיתוח ובייצור חיסונים יעילים ובטוחים נגד נגיף הקורונה היא הישג מרשים ומעורר השראה. אך שתי החברות לא הגיעו להישג האדיר הזה לבדן. במהלך הקיץ האחרון השקיעה ממשלת ארצות הברית 2.48 מיליארד דולר במענקי מחקר ובקנייה מוקדמת של מנות חיסון ממודרנה, ו-2 מיליארד דולר בקנייה מוקדמת של מנות חיסון מפייזר, בנוסף לתמיכות בחברות נוספות, רובן אמריקאיות.  ההשקעות הממשלתיות חסרות התקדים הן שאפשרו לחברות לקחת סיכונים – לערוך ניסויים גדולים ויקרים, או להתחיל בייצור החיסונים עוד לפני שהסתיימו שלבי הניסוי שמעידים על יעילותם.

מפעל או מעבדה של חברה בינלאומית אינו משאב לאומי

גם ממשלת ישראל השקיעה בפיתוח חיסון תוצרת הארץ, ומימנה פיתוח וייצור של חיסון במכון הביולוגי בנס ציונה. עם זאת, נראה שהממשלה לא התייחסה ברצינות לאפשרות שהמכון הביולוגי יפתח חיסון לפני חברות הענק, ולא אפשרה להם לערוך שלבי ניסוי במקביל, מה שעיכב את הפיתוח. כיום המכון מחכה לאישור משרד הבריאות להתחיל בניסוי השלב השלישי והאחרון בפיתוח. יו"ר המכון, פרופ' שמואל שפירא, אמר בכנסת בנובמבר כי "היינו יכולים כעת כבר להיות עמוק בתוך השלב השלישי, אם לא היינו נתקלים ברגולציה ביורוקרטית".

העיכוב הזה לא פתח את מהדורות החדשות מכיוון שישראל הצליחה להשיג את החיסונים מהחברות הזרות, ולהיות מהמדינות המובילות בעולם בשיעורי התחסנות. אבל אם נתניהו חושב שיהיה אפשר לסמוך על חברות פארמה בינלאומיות שיגנו על ישראל גם במגפה הבאה, ושבניית מפעלים בבעלות זרה תקנה חוסן אמיתי, הוא טועה. מפעל או מעבדת חקר של חברה בינלאומית אינו משאב לאומי שניתן לבטוח בו בעת צרה, אלא משאב נזיל בשוק ההון.

פייזר לא היססה לסגור מעבדות של 3,000 עובדים

הדוגמאות לא חסרות. בשנת 2007 חברת פייזר לא היססה לסגור מעבדה בת 3,000 עובדים במישיגן, עקב כישלון בניסוי לתרופה נגד כולסטרול שפיתחה. החברה הייתה צריכה להראות למשקיעים צמצום הוצאות, וסגרה את המעבדות שש שנים בלבד לאחר שהוקמו, למרות שהעירייה המקומית השקיעה בהן 84 מיליון דולר. גם חברת טבע, אחרי שכבר לא הייתה בבעלות ישראלית, הכריזה ב-2017 על סגירת מפעלים בישראל ופיטורי 1,700 עובדים, בעקבות האטה בקצב העלייה של המנייה שלה.

הפגנת עובדי טבע מול ביתה של גליה מאור, 24 בדצמבר 2017. (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות)
הפגנת עובדי טבע מול ביתה של גליה מאור, 24 בדצמבר 2017. (צילום: באדיבות דוברות ההסתדרות)

עצם ההיתכנות של הקמת מפעלים של החברות בישראל מוטלת בספק. לפי דיווח ב'כלכליסט', מודרנה ופייזר אינן מעוניינות בכך בשלב זה. אך גם אם מהלך כזה ייצא לפועל, עכשיו או בעתיד, מפעל כזה יכול להיסגר שוב ללא התראה מוקדמת, עקב שיקולי שורת רווח שאינם קשורים ליעילותו.

חוסן לאומי מפני סכנות לא בונים דרך שוק ההון. אם נתניהו באמת רוצה להתכונן לסכנות הבריאותיות של העתיד, עליו להשקיע במערכת הבריאות, בגופי המחקר וביכולת הייצור הישראלית ולחזק אותן. אלה הגופים שהאינטרס שלהם הוא להגן על ישראל ועל הישראלים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!