דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ל' בניסן תשפ"ד 08.05.24
14.9°תל אביב
  • 11.3°ירושלים
  • 14.9°תל אביב
  • 16.5°חיפה
  • 14.6°אשדוד
  • 12.9°באר שבע
  • 18.2°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 11.7°צפת
  • 13.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טבע ישראלי

טבע ארצישראלי / הטבע המקורי חוזר לשפך נחל שורק

רשות הטבע והגנים תשקם את עולם החי והצומח באזור הנחל וזאת במטרה להשיב מיני צמחייה ובעלי חיים מקוריים ונדירים שאפיינו את המקום במשך אלפי שנים.

שלדג ננסי. צילום: יורם שפירר / רשות הטבע והגנים.
שלדג ננסי. צילום: יורם שפירר / רשות הטבע והגנים.

רשות הטבע והגנים תתחיל בשיקום עולם החי והצומח הארצישראלי באזור גן לאומי שורק וזאת במסגרת פרוייקט לאומי לשיקום נחלים ברחבי הארץ. את הפרויקט מובילה הרשות בשיתוף רשות ניקוז נחל שורק ובתיאום עם המועצה האזורית גן רווה.

השיקום, שיוצא לדרך בימים אלו, נועד להשיב לאורך גדות שפך נחל שורק שטחים לחים (אזור שמוצף במים המעצבים את הרכב החי והצומח האופייניים לאזור) או בריכות, שאפיינו אותו בעבר וגם להשיב, בתקוה, עולם שלם של צמחיה ובעלי חיים נדירים, שאפיינו את הנחל במשך אלפי שנים. בין הצמחים הארצישראליים שהלכו ונעלמו עם השנים ועתידים להופיע עם שיקומו של הנחל: גומא, עב קנה, שנית, נענע משובלת, נופר, נימפיאה, סוף וצמחיית אחו-לח. בעולם החי נזכה לחזרתם של עופות מים וציפורי סבך, כגון: ברווזים, פרפורים, שלדגים, אנפות, לבניות, בזים, ניצים, קורמורנים ומינים רבים נוספים.

בז צוקים. צילום: יורם שפירר / רשות הטבע והגנים.
בז צוקים. צילום: יורם שפירר / רשות הטבע והגנים.
עיטם לבן זנב צעיר. צילום: יורם שפירר / רשות הטבע והגנים.
עיטם לבן זנב צעיר. צילום: יורם שפירר / רשות הטבע והגנים.

במסגרת הפרויקט ולמען הצלחתו של השיקום תדולל באופן מתוכנן ומבוקר, עד לרמת העץ הבודד, כמות קטנה של עצי אקליפטוס במתחם המשוקם. לדברי הרשות, עצים גדולים המיועדים לשימור, סומנו באופן ברור ומוקפד בשטח כך שלא ייפגעו במסגרת העבודות.

אבי אוזן, אקולוג בתי גידול לחים ברשות הטבע והגנים ציין כי "הגן הלאומי שורק מתאפיין בשילוב של בתי גידול לחים כגון ערוץ הנחל, גדותיו ובריכות מים עם בית גידול של חולות מיוצבים. בתי הגידול הללו נדירים ועשירים בצמחים אשר חלקם נמצאים בסכנת הכחדה" והסביר כי עצי האקליפטוס הנטועים בצפיפות רבה יונקים את מי התהום המקומיים וגורמים לירידת המפלס וייבוש הביצה ומונעים את התאוששות הצומח הישראלי המקומי.

קורמורנים. צילום: יורם שפירר / רשות הטבע והגנים.
קורמורנים. צילום: יורם שפירר / רשות הטבע והגנים.
פרפור עקוד. צילום: יורם שפירר / רשות הטבע והגנים.
פרפור עקוד. צילום: יורם שפירר / רשות הטבע והגנים.

עוד הוסיף אוזן כי במסגרת הפעולות לשיקום בתי הגידול הביצתיים, גילו העוסקים בשיקום כי ברגע שסיפקו תנאים מתאימים ואופטימליים בשטח, היו עדים להופעה ספונטנית של מיני צמחים נדירים שהתקיימו באזורי ביצה בעבר. לדבריו זוהי תגובה טבעית למהלך וכתוצאה מכך, כבר באביב הקרוב יחזרו מיני צומח וחי רבים להופיע גם בנחל שורק, ולאחר שהמקום יתאושש, תבוצע תכנית שבילים לקהל ושיקום בדגש אקולוגי.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!