דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תקציב המדינה

תקציב 2017-18 / ליצמן: מתנגד נחרצות לקיצוץ בתקציבי המשרדים

בדיקת 'דבר ראשון': שר הבריאות ליצמן הוא השר היחיד שהיה מוכן להביע התנגדות פומבית לקיצוץ בתקציב המדינה. אך גם בקרב התומכים שתיקה רועמת: השר שטייניץ היחיד שתומך בפומבי.

ישיבת ממשלה. (צילום ארכיון: אוהד צוייגנברג  פלאש 90)
ישיבת ממשלה. (צילום ארכיון: אוהד צוייגנברג פלאש 90)

מחר (חמישי) תתכנס הממשלה לקבל את ההחלטה הכלכלית המרכזית של השנים הקרובות: קביעת מסגרת תקציב המדינה לשנים 2017 ו-2018. החלטה זו תקבע למעשה את היקף פעילות הממשלה במשק לשנים אלה, וממנה יגזרו בהמשך תקציבי משרדי הממשלה השונים. אך למרות משמעותה המכרעת של החלטה זו, נראה כי שרי הממשלה מעדיפים שלא להתייחס לשאלת גודלו של התקציב. והתוצאה היא שהוויכוחים השנתיים (או הדו-שנתיים בהתחשב במדיניות הממשלות האחרונות) על התקציב מוגבלים רק לחלק הבא במערכה: אופן חלוקתו בין משרדי הממשלה השונים.

כזכור, משרד האוצר פרסם את התוכנית הכלכלית לשנים 2017-18, המכילה, לצד הרפורמות המוצעות במסגרת חוק ההסדרים, גם קיצוץ רוחבי של 2 מיליארד שקלים במסגרת התקציב ל-2016, קיצוץ נוסף של 4.5 מיליארד שקלים ב-2017, ו-8 מיליארד שקלים ב-2018. סה"כ כ-14.5 מיליארד ש"ח קיצוץ ב-30 חודשים הקרובים.

חרף חשיבות הסוגיה והעובדה שהיא למעשה החלטה מרכזית אשר משפיעה על כל ההתנהלות הכלכלית של הממשלה, הדיון הציבורי בה מועט יחסית, וכך גם עמדותיהם של השרים והשרות בנושא כמעט ולא נשמעות.

ייתכן שהסיבה לכך היא בין היתר האופן החמקמק, אם אפשר לקרוא לזה כך, שבו מוצגים הנתונים לשרי הממשלה. בין היתר גודלו של התקציב מוצג כעומד על 454 מיליארד ש"ח. אך הנתון הזה הוא נתון מנופח שכולל בתוכו את החזר החובות של מדינת ישראל – ואת רוב החזר החובות לא סופרים כחלק מהתקציב לצורך השוואה לשנים הקודמות. ההגעה למספר שמייצג את גודלו של התקציב במסגרת הכללים הפיסקאליים המגבילים את ההוצאה הממשלתית דורשת חישובים על בסיס נתונים שונים המופיעים במסמך הארוך שהוגש לשרים. התוצאה מבחינה מספרית היא שגודל התקציב ב2017 יעמוד על 363.3 מיליארד שקלים, בקירוב. התוצאה מבחינת הדיון הציבורי היא שזה מתקיים בקושי.

חשוב להבין כי התקציב המיועד גבוה יותר מזה המותר על פי כלל ההוצאה, ועל כך ניתן לשבח את שר האוצר ומשרדו, אך נמוך יותר מהערכת האוצר את התחייבויות הממשלה לשנים אלה. משמעות הדבר היא כי זהו  עדיין תקציב קיצוצים.

תגובות השרים

הנסיון לקבל תגובה מהשרים, אשר לפתחם של משרדיהם יתגלגלו בסופו של דבר קיצוצים אלה, עלה ברובו בתוהו. השר היחיד שהביע התנגדות לקיצוץ הרוחבי של 2 מיליארד שקלים ממשרדי הממשלה הוא שר הבריאות יעקב ליצמן, שאמר שהוא מתנגד נחרצות לקיצוץ. מלשכותיהם של שאר השרים לא נמסרה תגובה חד משמעית.

שר האוצר משה כחלון (מימין) ושר הבריאות יעקב ליצמן. צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90
שר האוצר משה כחלון (מימין) ושר הבריאות יעקב ליצמן. צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90

מהשר צחי הנגבי נמסר כי "השר ישמע את דברי ראש הממשלה ושר האוצר בדיון ויגבש עמדתו". מהשר החינוך נפתלי בנט נמסר כי "אנחנו לא מתייחסים לנושא התקציב בינתיים". מהשר לענייני דתות דוד אזולאי נמסר כי "טרם התקבלה החלטת סיעת ש"ס בנושא. לכשתתכנס ויתקבלו ההחלטות, נגיב על כך". גם מלשכתם של השרים חיים כץ ויריב לוין נמסר כי הם אינם מעוניינים להתבטא בנושא, מאחר והוא עוד בדיונים. השר היחיד שהצהיר בצורה ברורה כי הוא תומך בתקציב הוא שר התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים יובל שטייניץ.

כך תגיע מסגרת התקציב לאישורה של ההממשלה מחר, בלי דיון ציבורי על משמעויות ההצעה, ובלי שאף אחד מהשרים עירער עליה או הציג חלופות. את השרים נפגוש כנראה, בקיצוצים הבאים, שיגזרו מאותו תקציב ממנו כרגע הם בוחרים להתעלם.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!